Gerdab.IR | گرداب

پیشگامی فرانسه در مقابله با رمزنگاری

تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۳۹۵

فرانسه تلاش می‌کند با تکیه بر حوادث تروریستی اخیر این کشور، پیش‌قراول تغییرات قوانین بین‌المللی حریم خصوصی و رمزنگاری باشد.

به گزارش گرداب؛ فرانسه در پی حوادث تروریستی اخیر در پی ایجاد تغییراتی در قوانین رمزنگاری و حریم خصوصی است. در همین راستا برنارد کازنیو، وزیر کشور فرانسه در تلاش است تا یک ائتلاف جهانی برای پایان دادن به قوانین رمزنگاری غیرقابل نفوذ ایجاد کند. وی به خبرنگاران گفت که این کار را از پایان این ماه شروع خواهد کرد.

این مقام فرانسوی با اشاره به حوادث اخیر تروریستی در این کشور عنوان کرد: «بسیاری از پیام‌های تروریستی مرتبط با اجرای عملیات تروریستی با استفاده از فناوری‌های مجهز به رمزنگاری ارسال شده‌اند.» وی ادامه داد که فرانسه اقدام به شکل دادن ائتلاف خواهد کرد و پیشنهاد اولیه این طرح را به همکاران آلمانی خود ارسال کرده است.

گروه تروریستی داعش برای تعدادی از حملات تروریستی در فرانسه، مانند خشونت در یک کلیسا و حمله به مردم در روز ملی فرانسه در شهر نیس، تأمین اعتبار و حمایت معنوی کرده است. این گروه در استفاده از برنامه‌های رمزنگاری شده پیام‌رسان که امکان فرار از اجرای قوانین و نظارت سازمان‌های اطلاعاتی را فراهم می‌کند، بسیار موفق عمل کرده است.

کشورهای دیگری مانند برزیل و روسیه نیز مایل به پیوستن به تلاش‌های بین‌المللی برای دسترسی به رمزگشایی هستند. اعتراضات در آمریکا نیز سناتور جان مک‌کین و جیمز کامی، رئیس FBI از چهرهای برجسته‌ای هستند که با توسعه قوانین رمزنگاری مخالف هستند.

باوجود استثناهایی مانند مبارزه با تروریسم، متخصصان امنیت معتقدند که طرح درب پشتی در رمزنگاری، به صورت امن اجرا نخواهد شد. آن‌ها هشدار داده‌اند که اجرایی کردن این طرح، همه کسانی را که از این رمزنگاری‌ها استفاده می‌کنند به خطر می‌اندازد.