Gerdab.IR | گرداب

تناقض FBI در حمله سایبری به دموکرات‌ها

تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۳۹۵

این روزها با تشدید رسوایی اخیر حزب دموکرات آمریکا، سازمان اف.بی.آی که پی‌گیر مسائل امنیت سایبری در آمریکاست، سیاست یک بام و دو هوا در پیش گرفته است.

به گزارش گرداب؛ در حالی که برخی مقامات آمریکایی در تلاش هستند اثبات کنند اف.بی.آی در گذشته در مورد حمله سایبری به حزب دموکرات مطلع بوده است، این سازمان نمی‌خواهد مسئولیت آن را قبول کند. یک مقام ارشد اطلاعاتی در آمریکا یک سال پیش به حزب دموکرات آمریکا گفته بود که این حزب مورد حمله روسیه واقع شده است ولی به دلیل محرمانه بودن موضوع، امکان مطرح کردن اهداف این حمله وجود نداشته است. گفته می‌شود این حمله سایبری از دو سرور اختصاصی و توسط دو سازمان اطلاعاتی روسی انجام شده است.

وجود محدودیت‌های مشخص شده و اختصاص کلمه عبور منحصر به فرد - که تعداد کمی از مقامات به آن دسترسی داشته‌اند- سازمان‌های جاسوسی آمریکا را به این نتیجه رسانده که نفوذ به حزب دموکرات از بیرون از مرزها صورت گرفته است. برخی اخبار حاکی از آن است که دو سازمان اطلاعاتی روسیه با استفاده از پراکسی‌های اختصاصی خود، هسته مرکزی حزب دموکرات یعنی کمیته ملی دموکرات‌ها را هدف حمله قرار داده‌اند.

مقامات آمریکایی اذعان کرده‌اند که آژانس امنیت ملی و دیگر سازمان‌های اطلاعاتی گاهی اوقات اطلاع‌رسانی اهداف فعالیت‌های اطلاعاتی را به تأخیر می‌اندازند.

چند روزی از مطرح شدن این موضوع نگذشته است که مقامات اف.بی.آی در تلاش هستند موضوع مطلع بودن از حمله سایبری به حزب دموکرات را رد کرده و منتصب کردن آن به روسیه را تکذیب کنند. در گزارش‌های مختلفی که خبرگزاری‌ها منتشر کرده‌اند هیچ شخصی با آشکار کردن هویت خود اقدام به اظهار نظر نکرده است و همه اخبار با عناوینی مانند افراد مطلع و منابع آگاه، منتشر می‌شود.

منابع آگاه عنوان کرده‌اند که اف.بی.آی هشداری مبنی بر اینکه این حمله از سوی روسیه مدیریت شده باشد، به دموکرات‌ها ارسال نکرده است.

سخنگوی اف.بی.آی نیز در مصاحبه‌ای عنوان کرده است که این سازمان نمی‌تواند تنها با یک تحقیق در مورد این حمله اظهار نظر کند. این در حالی است که حزب دموکرات نیز از توضیح بیشتر در مورد این موضوع امتناع می‌ورزد.

هنوز اطلاعات دقیق و روشنی که بتواند به صورت مستند منبع این حملات را مشخص کند، از سوی هیچ سازمانی ارائه نشده است و ابهامات این فضا موجب شده است که حزب دموکرات به فکر استفاده ابزاری از این موضوع کند. رسانه‌های آمریکایی پیش‌تر نیز موضوع علاقه‌مندی روسیه در به قدرت رسیدن ترامپ را مطرح کرده بودند و این حمله بهانه‌ای بود تا حزب دموکرات‌ها در بازار فقدان اطلاعات روشن و مستند، بتواند حمله سایبری اخیر را به موضوع رقابت سیاسی پیوند بزنند.