Gerdab.IR | گرداب

آغاز رقابت اپراتورها برای حفظ مشترک

16 پرسش اساسی درباره تغییر اپراتور موبایل با حفظ شماره

تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۳۹۵

طرح ترابردپذیری شماره‌های تلفن همراه با هدف تغییر اپراتور با حفظ شماره از دیروز بین 3 اپراتور همراه اول، ایرانسل و رایتل آغاز شد. 16 سوال اساسی روشن کننده ابعاد این طرح برای مشترکان است.

به گزارش گرداب، امکان تغییر اپراتور موبایل با حفظ شماره (MNP) به صورت رسمی و تجاری از دیروز توسط 3 اپراتور همراه اول، ایرانسل و رایتل فراهم شد.

ترابرد یا انتقال شماره تلفن همراه (Mobile Number Portability)، قابلیتی است که به کاربران امکان می‌دهد بتوانند با حفظ شماره، اپراتور تلفن همراه خود را تغییر دهند. به زبان ساده‌تر از این پس شما برای تغییر اپراتور خود، نیازی به تغییر شماره تلفن همراه و اطلاع‌رسانی‌های پس از آن ندارید.

برهمین اساس اگر از هزینه، کیفیت، تنوع خدمات و پوشش‌دهی اپراتور خود راضی نیستید، می‌توانید بدون دغدغه تغییر شماره، از سرویس‌های جذاب و کاربردی سایر اپراتورهای تلفن همراه استفاده کنید.

در این راستا ممکن است سؤالاتی برای مشترکان پیش بیاید که در ادامه به طرح سوالات احتمالی پرداخته می شود.

1) متقاضیان برای انجام ترابرد شماره تلفن همراه خود چگونه باید اقدام کنند؟

متقاضیان ترابرد شماره می‌توانند با مراجعه حضوری به دفاتر امور مشترکین و یا پایگاه اینترنتی اپراتوری که قصد مهاجرت و استفاده از شبکه‌‌اش را دارند، از شرایط ترابرد شماره مطلع شده و پس از تأیید شرایط و ارائه اطلاعات لازم، درخواست خود را ثبت کنند.

2) مشترکان پیش از ثبت تقاضا برای ترابرد شماره به چه نکاتی باید توجه کنند؟

مشترکان سیم‌کارت‌های دائمی برای مهاجرت به اپراتور دیگر، باید بدهی کارکرد خود را پرداخت کنند چون اپراتور پس از آن، فرآیند انتقال را انجام خواهد داد.

برهمین اساس باید به صورتحساب اولیه اعلام شده از سوی اپراتور فرستنده و پرداخت آن در هلت 24 ساعت توجه کنند.

میزان اعتبار سیم‌کارتهای اعتباری، بعد از ترابرد صفر می‌شود، به همین دلیل مشترکان سیم کارت اعتباری باید اعتبار سیم‌‌کارت خود را پیش از ترابرد مصرف کنند.

هر مشترک برای هر شماره می‌تواند حداکثر دو بار در سال تقاضای ترابرد شماره داشته باشد.

برای اولین درخواست ترابرد به اپراتور دیگر، فرد متقاضی می بایست حداقل سه ماه مشترک اپراتور فعلی بوده و از فعال بودن سیم‌کارت وی نیز سه ماه سپری شده باشد. در خصوص درخواست‌های بعدی ترابرد مشترک، تنها فعال بودن سیم‌کارت (بدون قید بازه زمانی سه ماهه) کافی است.

شماره مشترک پس  از ترابرد تغییر نمی‌کند.

پس از ترابرد، مشترک می‌تواند همانند سایر مشترکین اپراتور جدید (اپراتور پذیرا) از تمامی محصولات و خدمات اپراتور بهره‌مند شود.

سیم کارت دائمی تنها به سیم کارت دائمی و سیم کارت اعتباری تنها به سیم کارت اعتباری امکان ترابرد دارد.

پس از درخواست ترابرد و تا زمان فعال‌سازی سیم کارت جدید در اپراتور پذیرا، رومینگ بین‌الملل و تماس با خارج از کشور برای سیم‌کارت قبلی مشترکین دایمی مسدود خواهد شد.

از آنجایی که هر مشترک در هر اپراتور نهایتاً می‌تواند 10 شماره تلفن همراه (اعم از اعتباری و دائمی) را در اختیار داشته باشد، لذا امکان‌ ترابردپذیری مشترکی که در اپراتور پذیرا 10 سیم‌کارت دارد، وجود ندارد.

ارسال پیامک تأیید و یا عدم تأیید توسط مشترک رایگان است.

3) آیا مشترکان هر زمان که بخواهند می‌توانند متقاضی درخواست سرویس ترابرد شماره باشند؟

دریافت درخواست مشترکین توسط اپراتورها در خارج از ساعات و روزهای کاری، می‌تواند انجام شود، اما بررسی درخواست ترابرد شماره توسط مرکز مدیریت ترابرد، در ساعات و روزهای کاری یعنی شنبه تا چهارشنبه از 8 صبح تا 5 بعدازظهر انجام می‌شود.

4) از زمان درخواست برای انجام ترابردپذیری تا فعال‌سازی سیم‌کارت، فرایند ترابرد چقدر زمان می‌برد؟

این فرآیند از زمان ثبت تقاضای مشترک، برای سیم‌کارت‌های اعتباری حداکثر تا 3 روز و برای سیم‌کارت‌های دائمی، حداکثر تا 5 روز انجام می‌شود.

5) به درخواست اولیه مشترک برای ترابرد شماره، پس از چه مدت زمانی پاسخ داده می‌شود؟

براساس سند قواعد تجاری طرح ترابردپذیری، پس از ارسال پیامک تأیید توسط مشترک، مرحله تأیید اولیه در بازه زمانی 48 ساعته انجام خواهد شد تا چنانچه مشکلات حقوقی و مالی برای انجام طرح، وجود دارد توسط مشترک، حل شود.

6) در چه شرایطی درخواست مشترک برای ترابرد شماره رد می‌شود؟

درخواست ترابرد شماره ممکن است به شش دلیل رد شود که در صورت وجود هر کدام از این دلایل اپراتور باید علت رد درخواست را به مشترک اعلام کند. این شش دلیل عبارتند از:

* عدم احراز هویت مانند عدم تطابق مشخصات اعلام شده با مشخصات دارنده شماره؛

* عدم رعایت ترابرد نظیر به نظیر مثل درخواست ترابرد از سیم‌کارت دایمی به اعتباری و بالعکس؛

* فعلا نبودن سیم‌کارت؛

* احکام صادره از سوی مراجع ذیصلاح؛

* فعال بودن کمتر از 3 ماه سیم‌کارت شماره مورد درخواست برای ترابرد (این 3 ماه به فعال بودن شماره مربوطه به مالکیت یک شخص حقوقی / حقیقی و تنها برای اولین ترابرد لحاظ می‌شود)؛

* در صورت دایمی بودن سیم‌کارت و عدم پرداخت به موقع صورتحساب اولیه صادره از اپراتور فرستنده توسط مشترک (این مورد برای مشترکین اعتباری اعمال نخواهد شد).

7) در صورت انصراف مشترک از انجام ترابرد، آیا این امکان بازگشت به اپراتور قبلی وجود دارد؟

در صورت انصراف مشترک از درخواست خود در حین مراحل ترابرد، مشترک می‌تواند تا قبل از شروع فرآیند اجرا یعنی 15 دقیقه قبل از قطع سیم‌کارت قبلی، با مراجعه به اپراتور پذیرا درخواست انصراف خود را اعلام کند. گزینه انصراف برای مشترک از طریق کدرهگیری تا زمان فرایند اجرا بر روی پرتال اپراتور پذیرا فعال است. در صورت انصراف پس از انجام ترابرد، مشترک می‌تواند درخواست بازگشت به اپراتور قبلی را با مراجعه به آن اپراتور به عنوان ترابرد جدید انجام دهد. که در این صورت مشترک می‌تواند بدون محدودیت زمانی به شبکه اپراتور قبلی بازگردد. در صورتی که اپراتور قبلی، اپراتور پایه مشترک نباشد، محدودیت تعداد ترابرد در سال (2 بار در سال) رعایت می‌‌شود.

8) چه زمانی سیم‌کارت فعلی قطع و سیم‌کارت جدید فعال می‌شود؟

در فرآیند ترابرد، پس از طی مراحل ثبت درخواست و احراز هویت، باید سیم‌کارت اپراتور جدید به مشترک تحویل داده شود و بعد از آنکه سیم‌کارت قبلی مشترک، غیرفعال شد، سیم کارت جدید فعال می‌شود.

9) مشترک متقاضی دریافت سرویس ترابرد شماره از چه طریقی می‌تواند سیم کارت جدید خود را دریافت کند؟

نحوه تحویل سیم‌کارت بنا بر تصمیمات اپراتورها متفاوت است. فرآیند تحویل سیم‌کارت خام به مشترک، به دو صورت انجام می‌شود، مشترک می‌تواند به دفاتر امور مشترکان مراجعه کرده و بعد از ثبت درخواست خود و طی کردن مراحل احراز هویت، سیم‌کارت جدید را فعال کند و یا اپراتور پذیرا از طریق شرکت پست و یا شرکت‌های طرف قرارداد خود، سیم‌کارت جدید را، پس از احراز هویت، تحویل مشترک دهند تا پس از تأیید دریافت، سیم‌کارت قبلی غیر فعال شود.

10) با ترابرد شماره چه اطلاعاتی از سیم‌کارت پاک می‌شود؟

با ترابرد شدن شماره تلفن همراه تمامی اطلاعات  که از قبل روی سیم‌کارت وجود داشت مانند دفترچه تلفن حذف می‌شود، چرا که تعویض سیم‌کارت مانند سوزاندن سیم‌:ارت قبلی و دریافت سیم کارت جدید است. علاوه بر اینکه برای سیم‌کارت‌های اعتباری، میزان اعتبار نیز صفر خواهد شد.

11) در سرویس ترابرد شماره تلفن همراه، هزینه‌های تماس و برقراری ارتباط براساس تعرفه‌های اپراتور پذیرا یا مقصد محاسبه می‌شود، با توجه به اینکه در ترابردپذیری، شماره مشترک تغییر نمی‌کند، تماس‌گیرندگان چگونه باید مطلع شوند که شماره‌ای که با آن تماس می‌گیرند درون شبکه‌ای است یا برون‌شبکه‌ای؟

در حال حاضر تمهیداتی در نظر گرفته شده تا مشترک تماس گیرنده در حین تماس، از طریق اپراتور مطلع شود. بدین معنی که در صورتی که شماره تماس گرفته شده ترابرد شده باشد، به شخص تماس‌ گیرنده اطلاع‌رسانی خواهد شد. براین اساس اپراتورها مؤظفند شماره ترابرد شده را به تماس گیرنده اطلاع بدهند تا مشترک بداند شماره‌ای که با آن تماس می‌گیرد درون شبکه است یا برون شبکه و هزینه‌های آن به همان نسبت محاسبه خواهد شد.

12) آیا هزینه‌ها و تعرفه‌های خدمات پس از ترابرد تغییر می‌کند؟

بله، پس از ترابرد، مطابق با تعرفه‌‌های اپراتور پذیرا (جدید) هزینه‌های تمامی خدمات محاسبه می‌شود.

13) متقاضیان استفاده از سرویس ترابرد شماره برای اطلاع از جزییات سرویس و مزایا و معایب آن چه باید بکنند؟

اپراتورهای تلفن همراه مؤظف هستند، جزئیات این طرح و نحوه استفاده از سیم‌:ارت جدید را از طریق درج در پورتال و یا ارایه اطلاعات در دفاتر امور مشترکین برای متقاضیان، اطلاع‌رسانی کنند. در حال حاضر نیز اطلاعات لازم در قالب راهنما و سؤالات متداول در پورتال اپراتورهای تلفن همراه بارگذاری شده است.

14) مشترک چندبار در سال می‌تواند از سرویس ترابرد شماره استفاده کند؟

دو بار در سال

15) متقاضیان در صورت برخورد با مشکل در فرایند درخواست سرویس ترابرد شماره، چه باید بکنند؟

متقاضیانی که با مشکل مواجه می‌شوند در گام اول باید از طریق تماس با مرکز تماس و یا مراجعه به امور مشترکین اپراتور پذیرا، پیگیری لازم را انجام دهند و اپراتور پذیرا مؤظف است برای رفع اشکالات به وجود آمده اقدام لازم را انجام دهد. در گام دوم می‌توانند از طریق تماس با سامانه پاسخگویی 195 و یا مراجعه به پایگاه اینترنتی این سامانه به آدرس www.195.ir مشکلات خود را منعکس کنند تا پیگیری لازم برای رفع آن انجام شود.

16) آیا دارندگان سیم‌کارت تالیا  و منطقه آزاد کیش هم می‌توانند از سرویس ترابرد شماره استفاده کنند؟

در حال حاضر چنین امکانی برای این گونه مشترکان وجود ندارد، ولی ممکن است این امکان در آینده برای این دسته از مشترکان فراهم شود.