Gerdab.IR | گرداب

امور ایران در راس فعالیت‌های مرکز مطالعات راهبردی بین الملل آمریکا

تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۳۸۹

مرکز "مطالعات راهبردی بین الملل" آمریکا، تفحص در رابطه با موقعیت سیاسی، اجتماعی و راهبردی ایران در آینده را بسیار با اهمیت دانست.

گرداب- مرکز "مطالعات راهبردی بین الملل" یکی از اندیشکده‌های مهم تصمیم‌گیری‌های کلان آمریکا در زمینه سیاست خارجی و امنیت ملی است.
این مرکز مطالعاتی از سال 1962 به عنوان سرآمد موسسات سیاست بین الملل با بیش از  220  کارمند تمام وقت، خود را مطرح کرد. مقر این موسسه در واشنگتن‌دی‌سی است. در این مکان توجهی ویژه به امور خاورمیانه و به ویژه ایران مبذول می‌شود و سیاست مداران آمریکایی معمولا از نقطه نظرات این اندیشکده به عنوان منشور استفاده می‌کنند.

دستور العمل فعالیت‌های آتی کاخ سفید در امور خاورمیانه البته از دیدگاه این موسسه بر مبنای موارد ذیل استوار است:

- در خاورمیانه باید راهبرد تهدید به راهبرد تغییر و ایجاد فرصت تبدیل شود‌. هدف نیز ایجاد تغییرات مثبت سیاسی و اجتماعی منطبق با ایده آل‌های آمریکا باشد.

- در وهله بعد یافتن مولفه‌های ویژه برای تغییرات سیاسی و اجتماعی مثبت در خاورمیانه و طبق خواسته آمریکا صورت پذیرد. در این راه باید از مواردی چون فن آوری اطلاعاتی و ارتباطی، نموداری و رسانه‌های جمعی منطقه‌ای استفاده مطلوبی شود.

- ایجاد همکاری‌های آکادمیک و سیاسی بین آمریکا، اروپا و خاورمیانه برای شکل دادن چارچوب اصلی ایجاد تغییرات جدید و سودمند در خاور میانه و یافتن روش‌های ابتکاری برای حل کردن مشکلات فرارو.

- باید بر چهار کشور کلیدی ایران، مصر، عربستان سعودی، عراق و منازعه‌های مهم اعراب - اسرائیل، آمریکا - ایران و آمریکا - عراق تمرکز شود. راجع به ایران، تحلیل و تفحص راجع به وضعیت سیاسی و اجتماعی در آینده و مواردی چون مسئله هسته‌ای، ساختار قدرت‌، انتقال قدرت و وضعیت راهبردی این کشور در راس اهمیت است.

منبع: باشگاه خبرنگاران