Gerdab.IR | گرداب

تاريخچه اعدام در آمريكا (2)

جان دادن چند مرحله‌اي در اعدام با صندلي الكتريكي + فيلم

تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۳۸۹

اعدام با صندلي الكتريكي كه فقط در آمريكا اجرا مي شود با وجود انتقادات فراوان از آن به‌دليل جان دادن چند مرحله‌اي فرد محكوم هنوز در اين كشور اجرا مي‌شود؛ روندي كه مورد انتقاد شديد افكار عمومي قرار گرفته است.

به گزارش گرداب، اگر چه نفس وجود اعدام براي احقاق حق مظلوم امري مذموم نيست اما نوع اعمال اين حكم و افرادي كه شامل آن مي‌شوند از مواردي است كه هميشه در آمريكا محل بحث اقليت رنگين پوست آن بوده است.

از ابتداي تاسيس آمريكا روش‌هاي متعددي براي اعدام محكومان در اين كشور استفاده شده است كه از ميان آنها مي‌توان به "چرخ خرد كننده"، "زنده زنده سوزاندن"، "له كردن با سنگ" و "چوبه‌دار" را نام برد.

در حال حاضر 4 روش براي اعدام در آمريكا وجود دارد كه عبارت است از اعدام با استفاده از صندلي الكتريكي، جوخه اعدام، تزريق سم، حلق‎آويز كردن.

 صندلي الكتريكي
استفاده از صندلي الكتريكي براي اعدام اولين بار در آمريكا مورد استفاده قرار گرفت. در اين روش محكوم با نوارهاي چرمي به روي صندلي چوبي بسته مي‌شود و سيم‌هاي برق به بدن و سر او متصل مي‌شود.
صندلي الكتريكي تنها در آمريكا و به مدت چند دهه است كه استفاده مي‌شود. زماني كه آمريكايي‌ها بين سالهاي 1924 - 1976 فيليپين را تحت اشغال خود داشتند از این روش اعدام استفاده قرار مي‌کردند.

اولين صندلي الكتريكي
اولين صندلي الكتريكي توسط دكتر "ديويد راكول" در سال 1840 ساخته شد و براي اولين بار در سال 1890 از آن استفاده شد.
ايده ساخت صندلي الكتريكي زماني به وجود آمد كه يك مرد مست در آمريكا با برخورد به سيم‌هاي برق جان داده بود. از آنجايي كه يكي از افرادي كه مسئول پيگيري ايجاد روش جديد براي اعدام دندانپزشك بود، ايده صندلي الكتريكي را مطرح كرد.

اين دكتر دندانپزشك دو نفر از خبره‌هاي برق را در آمريكا براي ايجاد صندلي الكتريكي استفاده كرد: توماس اديسون و نيكولا تسلا. اين دو نفر در آن زمان رقيب هم محسوب مي‌شدند و نمي‌خواستند از سيستم آنها براي اين كار استفاده كنند چون مي‌ترسيدند مشتريانشان به خاطر اين كار از محصولات آنها استفاده كنند. اديسون براي آزمايش چند حيوان را به اين روش در ملأ عام كشت.

اولين نفري كه توسط صندلي الكتريكي اعدام شد
اولين كسي كه از اين طريق اعدام شد "ويليام كملر" از نيويورك بود كه در آگوست 1890به اين صورت اعدام شد.
شوك برقي به مدت 17 ثانيه به وي وارد شد كه موجب بي هوشي او شد ولي قلب و مغز وي از كار نيفتاد. بعد از معاينه پزشكان، دستور اعدام مجدد صادر شد ولي ژنراتوري كه برق صندلي را تامين مي‌كرد براي شارژ مجدد به زمان احتياج داشت.
اين بار از 2 هزار وات برق براي اعدام وي استفاده شد. جريان قوي برق باعث پاره شدن رگ‌هاي او شد و فوران خون به بيرون از بدنش باعث اتصالي در صندلي شد و منجر به آتش گرفتن وي شد.

بعد از اين اتفاق يكي از افرادي كه مسئول ساخت اين صندلي بود گفته بود كه اگر براي اعدام او از تبر استفاده مي‌شد راحت‌تر جان مي‌داد. يكي از خبرنگاراني هم كه شاهد اين اعدام بود نيز گفته بود كه صحنه دلخراشي را شاهد بوده است.

اولين زني كه توسط صندلي الكتريكي اعدام شد "ماراتا پالس‌" بود كه در زندان سينگ در سال 1899 اعدام شد.
استفاده از صندلي الكتريكي همواره مورد انتقاد قرار گرفته است و اين به اين دليل است كه در بسياري از موارد فرد محكوم طي چند مرحله در اين روش جان داده است. با اين وجود هنوز از اين روش براي اعدام در آمريكا استفاده مي‌شود.
"پل پاول‌" آخرين فردي است كه در 18 مارس 2010 در ايالت ويرجينيا يعني همان ايالتي كه چند روز قبل ترزا لوئيس زن عقب مانده آمريكايي اعدام شد توسط صندلي الكتريكي اعدام گرديد.
فیلم

منبع: فارس