Gerdab.IR | گرداب

هافینگتون پست گزارش داد:

پیشبرد اهداف ارتش آمریکا با دیپلماسی دیجیتال در خاورمیانه

تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۳۸۹

فرماندهی مرکزی آمریکا در خاورمیانه (سنتکام) با کمک تیم مبارزه دیجیتالی که اعضای آن مسلط به زبان‌های عربی، فارسی و اردو هستند در دنیای مجازی به مقابله با اظهارات نادرست یا آتش افروزانه علیه فعالیت‌های ارتش آمریکا می‌پردازند.

به گزارش گرداب به نقل از روزنامه آمریکایی "هافینگتون پست"، در اداره اصلی فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) در شهر تامپای ایالت فلوریدا، چندین جوان مشغول به مقابله با پیام‌های افراطی هستند که در وبلاگ‌ها و محیط‌های گفت‌و‌گوی اینترنتی مطرح می‌شود.

اعضای تیم مبارزه دیجیتال که مسلط به زبان‌های عربی، فارسی و اردو هستند در دنیای مجازی به دنبال اظهارات نادرست یا آتش افروز درباره عملیات یا فعالیت‌های ارتش آمریکا هستند.

زمانی که اعضای این تیم این پیام‌ها را پیدا می‌کنند خود را برای تعامل با این نوشته و به چالش کشیدن حقایق یا منطق نویسندهٔ این مطالب، آماده می‌کنند.

به طور مثال، اخیرا یکی از اعضای فارسی زبان تیم مبارزه دیجیتال، اظهار نظری را پیدا کرد که از عملیات بمب گذاری انتحاری در بغداد که به کشته شدن بیش از 40 عضو ارتش عراق منجر شد، حمایت کرد.

متخصص فارسی زبان این تیم به گونه‌ای به این اظهار نظر پاسخ داد که منطق این گونه عملیات کشنده را به چالش کشید.

در بیشتر گفت‌وگوهای آنلاین، اعضای تیم فرماندهی مرکزی، خود را به عنوان افرادی که برای فرماندهی مرکزی آمریکا کار می‌کنند، معرفی می‌کنند و این موضوع گاهی اوقات باعث می‌شود که آنها از محیط‌های گفت‌وگوی آنلاین اخراج شوند. اما اکثر اوقات، به اعضای تیم فرماندهی مرکزی آمریکا این اجازه داده می‌شود تا به اظهار نظرات آنلاین خود ادامه داده و حتی گاهی اوقات اعضای این تیم مباحثه‌های آنلاین را به پیش می‌برند.

این موضوع که آیا این گونه تعاملات در فضای مجازی دیدگاه شخص را درباره ایالات متحده تغییر می‌دهد، جای سؤال دارد اما این اقدام باید انجام شود.

آمریکا نباید میدان نبرد فکری را به حریف واگذار کند
دادن این اجازه به افکار افراط گرایانه که بدون چالش منتشر شود، کاری احمقانه است و با تسلیم میدان نبرد مبارزه فکری به حریف یکسان است. حتی اگر تعداد کمی از شرکت کنندگان در محیط های گفت‌وگوهای آنلاین با دیدگاه رسمی ایالات متحده آشنا بشوند، این گامی به جلو محسوب می‌شود.

"فیلیب سیب" که این گزارش را در روزنامه آمریکایی "هافینگتون پست" نوشته است، در گزارش خود به این مطلب اشاره کرد: زمانی که از فرماندهی مرکزی آمریکا بازدید کردم، از استقامت و انرژی تیم مبارزه دیجیتالی و کسانی که در پروژه‌های امور عمومی فعالیت می‌کردند، تحت تاثیر قرار گرفتم. زمانی که من آنجا بودم، فعالیت این تیم بر اخبار نقش کمک ارتش آمریکا در مناطق سیل زده پاکستان تمرکز داشت، تلاش‌هایی که زندگی انسان‌ها را نجات می‌داد و ممکن است احساسات ضد آمریکایی قوی که در پاکستان وجود دارد را کاهش دهد.

البته فرماندهی مرکزی تنها منبع تلاش‌های مبارزات آنلاین نیست. تیم فرارسی دیجیتالی وزارت امور خارجه آمریکا نیز فعالیتی شبیه به واحد فرماندهی مرکزی دارد، البته پیشبرد دستور العمل امور عمومی نظامی در بین اهداف تیم وزارت امورخارجه قرار ندارد.

هدف تیم مبارزات دیجیتالی وزارت امور خارجه مقابله با اخبار نادرست است
همانطور که در وبسایت وزارت امور خارجه اشاره شده است، کار تیم فرارسی دیجیتالی وزارت امور خارجه آمریکا "تشریح سیاست خارجی ایالات متحده و مقابله با اخبار نادرست است".

تعداد اعضای تیم وزارت امور خارجه با اعضای گروه فرماندهی مرکزی یکسان بوده و احتمالا هر دو تیم نیز تمرکز یکسانی دارند.
البته بین پروژه‌های وزارت امور خارجه و وزارت دفاع، همکاری وجود دارد. نمونه آن همکاری فرماندهی مرکزی با سفیر آمریکا در پاکستان درباره موضوع سیل در این کشور بود.

در مجموع، اگر چه تلاش‌های مبارزاتی تیم دیجیتالی فرماندهی مرکزی هدف نظامی مشخصی دارد و آن در هم گسیختن و غیر مشروع کردن فعالیت‌های افراط‌گرایان است اما وزارت امور خارجه نیز در برخی زمینه‌ها در حال انجام اقدام مشابهی بوده و از تلاش‌های قدرت نرم خود برای تضعیف ماجراجویی‌های گروه‌های افراطی استفاده می‌کند.

وزارت امور خارجه و دفاع آمریکا هدف مشترکی دارند و آن پیشبرد منافع ملی آمریکا از طریق این تعاملات است.
این خوب است که فکر کنیم کسی در دولت آمریکا وجود دارد که به طور کلی فعالیت‌هایی که وزارت امور خارجه و دفاع در حال انجام در این زمینه هستند را نظارت کند و منابع مورد نیاز را تامین کند، اما دست کم برای حال حاضر، این فکری واهی بیش نیست.

منبع: مشرق