Gerdab.IR | گرداب

وبلاگ "خیزران"

خانم کلینتون! گروه فرارسی دیجیتال‌تان کم آورده است!

تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۳۸۹

این گروه که با هدف ارائه چهره‌ای مناسب از فعالیت‌های وزارت خارجه آمریکا و برقراری ارتباط میان دستگاه دیپلماسی آمریکا و کاربران ایرانی در فضای مجازی فعالیت می‌کند، نتوانسته بر این کاربران تأثیر خاصی داشته باشد.

با گروه فرارسی دیجیتال وزارت خارجه آمریکا که آشنا هستید؟ در تعریف این گروه در ویکی پدیا می خوانیم: «گروه فرارسی دیجیتال (Digital Outreach Team) یک نهاد وابسته به وزارت امور خارجه آمریکا است که به درج دیدگاه‌های دولت ایالات متحده آمریکا بر روی شبکهٔ اینترنت به زبان‌های گوناگون می‌پردازد. هدف این گروه ایجاد ارتباط با مردم کشورهایی همانند ایران است و داشتن یک گفتگوی بی‌پرده که پاسخ دادن به پرسش‌های آن‌ها دربارهٔ سیاست خارجی ایالات متحده آمریکا است.

اما ارتباط من وبلاگنویس با این گروه چیست؟
سابقه آشنایی من با این گروه به زمانی بر می‌گردد که در سایت بالاترین، متوجه حضور هدفمند کاربری با هدف دفاع از سیاست‌های آمریکا شدم. گفتگو با صاحبان این حساب کاربری در بالاترین، به نوشتن پستی در وبلاگ با عنوان "ایران و آمریکا، رابطه از کجا شروع شد"، منجر شد.
 
بعد از این پست بود که با آدم‌های پشت این حساب کاربری که در واقع بخشی از کارمندان وزارت خارجه آمریکا به حساب می‌آمدند، دوست شدم.

دوستی با اعضای گروه فرارسی دیجیتال در شبکه‌های اجتماعی دیگر هم ادامه یافت. مثلاً این کامنت در فرندفید را ببینید. توضیح لازم هم اینکه این کامنت را از کَش گوگل گیر آورده‌ام:



اما امروز یعنی امشب، این دوستی در یکی از شبکه‌های اجتماعی به علت کم آوردن کاربری که پشت اکانت این گروه در فرندفید نشسته بود، تمام شد! یعنی گروه فرارسی دیجیتال وزارت خارجه آمریکا رسماً از ادامه بحث و گفتگو سر باز زد و من و جمعی دیگر را بلاک کرد. این یعنی دیگر ما نمی‌توانیم زیر نوشته‌های این گروه در فرندفید اظهار نظر کنیم یا صحبتی مخالف یا موافق منافع آمریکا انجام بدهیم.



اما چرا گروه فرارسی دیجیتال وزارت خارجه آمریکا به چنین جایی رسید؟
نخستین دلیل چنین برخوردی به نظر من شکست این گروه در فعالیت‌ها و رسیدن به اهدافی از پیش تعیین شده، نهفته است. این گروه که با هدف ارائه چهره‌ای مناسب از فعالیت‌های وزارت خارجه آمریکا و برقراری ارتباط میان دستگاه دیپلماسی آمریکا و کاربران ایرانی در فضای مجازی فعالیت می‌کند، نتوانسته بر این کاربران تأثیر خاصی داشته باشد. به نظرم اعضای میانی این گروه و نه تصمیم‌گیران آن، به این نتیجه رسیده‌اند که بهتر است کاربرانی که با حفظ منطق بحث و ادب گفتگو، با سیاست‌های این گروه به مقابله بر می‌خیزند، برای مدتی از بحث‌ها حذف شوند تا این گروه بتواند تأثیر خوبی داشته باشد.

دلیل دوم حذف امثال من، نگرانی این گروه از گزارش‌های آخر ماه یا هفتگی‌ای است که احتمالاً به رؤسای آمریکایی خودشان ارائه می‌دهند. به گمان، رؤسای آمریکایی‌شان از پاسخ گویی مدام کاربران مخالف دیدگاه‌های وزارت خارجه به تنگ آمده‌اند و با همان عجله و کم حوصلگی خاص آمریکایی‌ها دستور داده‌اند که هر طور شده جواب‌های مناسبی به امثال ما داده شود؛ اما اعضای ایرانی گروه از چنین جواب دادنی ناتوان هستند و اصولاً مگر وزارت خارجه آمریکا چقدر حقوق می‌دهد و اصلاً چرا یک نیروی حقوق‌بگیر باید با کسانی که داوطلبانه در فضای مجازی فعالیت می‌کنند، در بحث پیروز شود؟

دلیل سوم شاید ناشی از کم حوصلگی آنی باشد. چه بسا کارمندی که در این ساعات پشت اکانت کاربری وزارت خارجه آمریکا نشسته است، حوصله‌اش از دست من سر رفته است و دوست ندارد روزهای آخر هفته را یک جوان ایرانی خراب کند که اصلاً چیزی از مافوق‌های او نمی‌داند و نمی‌داند که ارائه گزارش مثبت چه امر مفهم و حیاتی‌ای است!

به هر صورت از همین جا خدمت سرکار خانم "هیلاری کلینتون"، وزیر محترم امور خارجه ایالات متحده آمریکا سلام عرض می کنم و به عرض ایشان می‌رسانم که: گروه فرارسی دیجیتالتان کم آورده است خانم وزیر!