Gerdab.IR | گرداب

فایننشال تایمز:

شرکت های مخابراتی جهان برای ورود به بازار ایران صف کشیده اند

تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۳۹۵

فهرستی طولانی از شرکت های بین المللی مخابراتی برای ورود به بازار ایران و ارتقاء دسترسی به اینترنت و خدمات موبایلی این کشور صف کشیده اند.

به گزارش گرداب به نقل از فایننشال تایمز، مارتین سورل، مدیر شرکت انگلیسی تبلیغاتی و روابط عمومی دبلیو پی پی که یکی از اولین شرکت هایی است که در حال بررسی بازار ایران پس از لغو تحریم هاست، این کشور را «بزرگترین بازار دست نخورده جهان» خوانده است.
سورل افزود، «هنوز روزهای اول است» اما اینکه وزارت امور خارجه آمریکا «بسیار مشتاق» است که شرکت ها در ایران سرمایه گذاری کنند، اثبات کننده ارزش توافق هسته ای با ایران است.
وی در ادامه با اشاره به همکاری شرکت دبلیو پی پی با شرکت تحقیقاتی راهبر بازار در ماه جولای گفت: «موضع (غرب) در مورد تحریم ها کاملا روشن نیست. می توان گفت که ما شاهد پیشرفت هستیم.»
شرکت هایی که پیش از دیگر شرکت ها وارد بازار ایران شوند، به میزان قابل توجهی منتفع خواهند شد. ایران، کشوری ثروتمند با جمعیتی جوان است که علاقمند به بهره مندی از رسانه های مدرن و خدمات و تکنولوژی های ارتباطاتی است.
بخش ارتباطات ایران عمدتا دولتی است و تحلیلگران انتظار دارند بخش هایی از این بازار در آینده نزدیک خصوصی سازی شود. بر اساس گزارش موسسه انالیسیس میسون، ایران در حال حاضر بزرگترین بازار موبایل خاورمیانه را با بیش از 103 میلیون ارتباط موبایلی و 47 میلیون تلفن همراه به خود اختصاص داده است. بخش عمده گوشی های مورد استفاده در ایران ساخت شرکت های سامسونگ و هواوی هستند.
در عین حال، ارتباطات اینترنتی با پهنای باند ثابت بین سال های 2011 و 2015، 4 برابر شده و به 9.3 میلیون خط رسیده است.
فهرستی طولانی از شرکت های بین المللی مخابراتی برای ورود به بازار ایران و ارتقاء دسترسی به اینترنت و خدمات موبایلی این کشور صف کشیده اند. شرکت های وودافون، تلکام ایتالیا، ای تی اند تی و نوکیا در ماه های اخیر به سمت بازار ایران روانه شده اند و قراردادهایی را با شرکت های ایرانی منعقد کرده اند. شرکت های اورنج و اینتروت، نیز قصد دارند در بازار ایران حضور پیدا کنند. از زمان لغو تحریمها تاکنون 52 درخواست صدور مجوز برای فعالیت شرکت های ارائه دهنده خدمات مخابراتی در ایران به ثبت رسیده است.
البته هیچ کدام از اینها اولین شرکت مخابراتی خارجی فعال در ایران نیستند. شرکت ام تی ان آفریقای جنوبی و اریکسون سوئد حتی در دوران تحریم ها در ایران فعال بودند.
مدیران شرکته ای مخابراتی امیدوارند که محدودیت های استفاده از اینترنت در ایران به دلیل تمایل به جذب سرمایه گذاری به تدریج کاهش یابد.
دولت حسن روحانی، که در سال 2013 بر سر کار امد، از ورود شرکت های مخابراتی غربی به بازار ایران استقبال کرده است. شرکت های خارجی نیز سیگنال ارسالی از سوی دولت ایران را دریافت کرده ان.د آلساندرو تالوتا، رئیس و مدیر شرکت تلگام ایتالیا اسپارکل، ماه گذشته اعلام کرد که تمایل فراوانی برای سرمایه گذاری بخش خصوصی جهت ارتقاء زیرساخت های مخابراتی ایران وجود دارد.
وی افزود: «دولت ایران از نظر سرمایه گذاری در بخش پهنای باند و زیرساخت های مربوط به فن آوری اطلاعات و ارتباطات، چشم انداز روشنی دارد.» شرکت اسپارکل قراردادی را با شرکت ارتباطات زیرساخت ایران برای توسعه شبکه جهانی اینترنت در ایران امضا کرده است.
تحلیلگران معتقدند، ورود شرکت های غربی می تواند توازن را در بازار ایران به ضرر شرکت های چینی بر هم بزند