Gerdab.IR | گرداب

آسیب‌پذیری انگلیس برابر حمله سایبری

تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۵

تحقیقات جدید نشان می‌دهد شرکت‌های انگلیسی بی توجه به امنیت آنلاین، در معرض خطر آشکار حمله سایبری هستند. طبق گزارشی که به تازگی منتشر شده، یک‌چهارم شرکت‌های انگلیسی هیچ‌گونه حفاظتی در برابر حمله احتمالی سایبری ندارند.

به گزارش گرداب؛ طبق تحقیق مستقلی که توسط شرکت خدمات نرم‌افزاری Advanced انجام شده، تقریباً نیمی (46 درصد) از شرکت‌ها مدعی هستند که امنیت داده یک عامل کلیدی در انطباق با فناوری دیجیتال به شمار نمی‌رود. این ادعا با نتایج تحقیقات دولتی اخیر درباره امنیت سایبری مغایرت دارد. تحقیقات دولتی نشان داد که دوسوم شرکت‌های انگلیسی طی یک سال گذشته تحت نفوذ یا حمله سایبری قرار گرفته‌اند.

 به اعتقاد تام ثَکرِی (Tom Thackray)، مدیر نوآوری CBI، نوآوری دیجیتال یک فرصت عظیم در اختیار شرکت‌ها و اقتصاد انگلیس قرار می‌دهد اما هم‌زمان باید امنیت سایبری نیز مورد تأکید فراوان قرار گیرد. وی می‌گوید: «مهم است که شرکت‌ها در تمام بخش‌ها- از تولید تا خرده‌فروشی- ظرفیت فناوری دیجیتال را به درستی درک کنند؛ ظرفیتی که از اتاق هیئت‌مدیره تا فروشگاه یا کف کارخانه امتداد دارد. ما به عنوان یک جامعه، در سال گذشته شاهد تحول بزرگی در عرصه امنیت بوده‌ایم. این تحول همه شهروندان انگلیس را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این مسائل دیگر فقط به علاقه‌مندان فناوری اختصاص ندارد، بلکه حالا هر شرکت و هر فردی باید پا به پای مشکلات مهم ناشی از جرائم سازمان‌یافته دیجیتالی پیش رود.

 گزارش روندشناسی 2016 شرکت Advanced، در اکتبر 2016 بیش از 1000 متخصص را در سرتاسر جامعه تجاری انگلیس مورد نظرسنجی قرار داد. هدف این نظرسنجی، شناسایی وضعیت آمادگی شرکت‌های انگلیسی برای مقابله با اختلالات جدی دیجیتال بود و در عین حال، عناصر لازم برای رقابت و کسب موفقیت در این دوره را برجسته می‌ساخت. در نظرسنجی، علاوه بر بیان خلأهای جدی موجود در زمینه آمادگی برای حمله سایبری، به سه روند کلیدی پیرامون وضعیت آمادگی شرکت‌ها اشاره شد: اقتصادی، دیجیتال و مشتری. گوردون ویلسون، مدیرعامل شرکت Advanced می‌گوید: «این یافته‌ها به روشنی نشان می‌دهد که شرکت‌ها با سطح تغییر دست و پنجه نرم می‌کنند. نگاه به شرکت‌های خبرسازی که تحت تأثیر حملات سایبری فلج شده‌اند این پرسش را مطرح می‌کند که چرا مقابله با این حملات در صدر اولویت‌های روسای شرکت‌های تجاری نیست.»

 آمادگی رهبری

وضعیت آمادگی پیشتازان صنعت، در کانون توجه نظرسنجی فوق قرار گرفت؛ زیرا 45 درصد پاسخ‌دهندگان گفتند در شرکت خود، مجموعه مهارت دیجیتالی مستحکمی دارند و فقط یک‌سوم آنها اعلام کردند که دید اولیه‌ای نسبت به امور دیجیتالی دارند. گوردون نتیجه می‌گیرد: «رهبران شرکت‌ها باید در بازی دیجیتالی سطح خود را بالا ببرند. آنها باید طرز فکر خود را ارتقا بخشیده و راهبرد رهبری را به‌گونه‌ای تغییر دهند که به نحو مؤثر از پس تغییرات در عصر دیجیتال برآیند. این‌طور به نظر می‌رسد که مدیران در تشخیص این ضرورت ناکام مانده‌اند. پذیرش و توانایی مدیران در بازاندیشی و تجدیدنظر در مورد شرکت حیاتی است اما درصورتی‌که با دی ان ای دیجیتالی محکمی ترکیب نشود، شرکت در معرض تهدیدات جدید قرار گرفته و برای زنده ماندن باید کلی بجنگد چه رسد به این که در پی رشد و پیشرفت باشد.»

 آمادگی مشتری

دوسوم سازمان‌هایی که در نظرسنجی شرکت کردند (67 درصد) تصدیق کردند که از جانب مشتریان تحت فشار هستند تا جنبه دیجیتالی خدمات خود را از طریق رسانه‌های اجتماعی افزایش دهند. کمتر از نصف پاسخ‌دهندگان (45 درصد) برای نوآوری در نحوه تعامل با مشتریان، از رسانه‌های اجتماعی بهره می‌گیرند. یک‌سوم شرکت‌ها نمی‌دانند که آیا رسانه‌های اجتماعی به آنها امکان بهبود تعاملات با مشتری را می‌دهد یا خیر و آگاه نیستند که آیا مشتریان از رسانه‌های اجتماعی برای ابراز شکایت استفاده می‌کنند یا خیر. تقریباً کلیه پاسخ‌دهندگان (93 درصد) باور دارند که وجود یک زیرساخت دیجیتالی متصل برای پیش‌بینی نیازهای مشتری و رفع آنها ضروری است. بیش از نصف آنها (55 درصد) عقیده دارند که زیرساخت فناوری اطلاعات، توانایی آنان در پاسخگویی سریع به مشکلات مشتری را محدود می‌کند.

 آمادگی دیجیتالی انگلیس در نگاه کلی

شرکت‌ها برای پیامدهای اختلالات دیجیتالی آماده نیستند و این نگران‌کننده است. 85 درصد شرکت‌های فعال در بخش دولتی عقیده دارند که دولت بودجه کافی برای اجرای موفق برنامه دیجیتالی خود تأمین نکرده است. به علاوه، 30 درصد شرکت‌ها به اطلاعات آنی دسترسی ندارند. این در حالی است که 84 درصد آنها عقیده دارند که این‌گونه اطلاعات، امکان تصمیم‌گیری سریع‌تر و آگاهانه‌تر را فراهم می‌سازد. 70 درصد آنها نیز باور دارند که خودکارسازی (اتوماسیون) کارهای دستی، زمان زیادی را آزاد می‌کند که می‌توان آن را صرف تمرکز بر خدمات ارزش افزوده کرد.