Gerdab.IR | گرداب

طرح زیرساختی وزارت ارتباطات محدود شد

تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۳۹۵

سامانه‌ای که قرار بود در راستای افزایش کیفیت و شفافیت هر چه بیشتر وضعیت ارتباطات کشور، دسترسی آنلاین و بر لحظه‌ای را جهت نظارت بر شاخص‌های کیفی شبکه ارتباطات زیرساخت به مردم دهد، محدود شد.

به گزارش گرداب؛ محمود واعظی در مراسم رونمایی از سامانه اندازه‌گیری و پایش شاخص‌های کیفی شرکت ارتباطات زیرساخت که مرداد ماه سال جاری برگزار شد با بیان اینکه مردم به دنبال دریافت خدمات با کیفیت خوب هستند، اظهار کرد: دنیا اهتمام جدی در زمینه توسعه زیرساخت ICT دارد و باید علاوه بر توسعه به شفافیت کیفیت ارائه خدمات به کاربران توجه ویژه داشت.

در همان مراسم محمد جواد آذری جهرمی –مدیر عامل شرکت ارتباطات زیرساخت- هم گفت: برای بهبود و شفاف‌سازی سرویس‌های ارتباطی کشور راه‌اندازی سامانه اندازه‌گیری و پایش شاخص‌های کیفی شبکه ارتباطات زیرساخت نیاز جدی بود.

وی خاطر نشان کرد: شفافیت نشان می‌دهد که شبکه در چه وضعیتی است و امروز با راه‌اندازی این سامانه امکان نظارت آنلاین برای سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی فراهم شده است.

او در ادامه با اشاره به این نکته که پیش از این وضعیت به گونه‌ای بود که ارایه‌دهندگان سرویس‌ها عمدتا اختلالات کیفی خدمات خود را به شبکه انتقال شهری یا شرکت ارتباطات زیرساخت نسبت می‌دادند، افزود: ابعاد تاثیرگذاری سامانه اندازه‌گیری و پایش کیفی شبکه ارتباطات زیرساخت کشور دارای چند مقوله است که می‌تواند به شفافیت سرویس‌های ارتباطی کشور کمک نماید.

جهرمی با تاکید بر پیاده‌سازی این طرح گفت: از طریق این سامانه مشخص می‌شود کجای شبکه ما اشکال دارد و کجای شبکه بدون اشکال است.

وی با اشاره به این نکته که بر اساس مصوبه 222 سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی این تکلیف بر عهده ما گذاشته شده بود و در تمام پروانه‌های شرکت‌ها الزام است که اطلاعات به صورت شفاف در اختیار کاربران قرار گیرد؛ تصریح کرد: راه‌اندازی این سامانه نخستین گامی است که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و شرکت ارتباطات زیرساخت برای شفاف‌سازی خدمات خود برداشت.

او با اشاره به این نکته که براساس سامانه مذکور هر کجا قطعی یا اختلال داشته باشیم به مشتری جریمه پرداخت خواهیم کرد، یادآور شد: هر ماه لیست جرایم را بر اساس مصوبه سازمان تنظیم  مقررات منتشر می‌کنیم.

انتظار می‌رفت با توجه به اختلالات شدید در اینترنت کشور که باعث از دسترس خارج شدن بسیاری از دیتاسنترهای داخلی و همچنین مشکلات عدیده در بارگذاری محتوای خارج از ایران شده و مورد تأیید اولین شبکه توزیع محتوا (CDN) کشور نیز قرار گرفته است، سامانه شاخص‌های کیفی شبکه زیرساخت بتواند جوابگوی وضعیت ارتباطات باشد.

در حالیکه اینترنت اپراتور دوم ارتباطی نیز دو روز گذشته در تهران قطع و به گفته اولین شبکه توزیع محتوا (CDN) ایران، در بسیاری از مناطق به طور کامل قطع شد و همچنین دیتاسنترهای شرکت‌های بزرگ اینترنتی با اختلال شدید مواجه گردید اما سامانه مذکور از دسترس مردم عادی خارج گردید.

تا پیش از این تمامی کاربران اینترنت به راحتی می‌توانستند وضعیت شبکه زیرساخت را از نظر وضعیت تاخیر در ارسال و دریافت بسته‌ها (Latency)، بسته‌های گم شده (Packet Lost) و میزان اختلاف در زمان رسیدن بسته‌ها به مقصد (Jiter) با عدد و کنسول مشاهده کنند اما اکنون هنگام مراجعه به این بخش با پنجره زیر مواجه می‌شوند.



هر سه شاخص فوق از مهمترین شاخص‌های مربوط به کیفیت اینترنت و در ایران بسیار مورد مناقشه است.

به گزارش تسنیم تا ماه گذشته نیز امکان مراجعه به این سامانه بدون هیچ مشکلی وجود داشت اما اکنون ظاهرا تنها مشتریان مستقیم زیرساختی امکان ورود به آن را دارند و مردم بهتر است سرشان به کار خودشان باشد.