Gerdab.IR | گرداب

گزارش؛

نگاهی به جزئیات بودجه 96 در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات

تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۳۹۵

در گزارش پیش رو نگاهی به جزئیات لایحه بودجه 96 در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات داشته ایم.

به گزارش گرداب؛ رئیس جمهور 14 آذرماه با حضور در صحن علنی مجلس شورای اسلامی متن کامل لایحه بودجه سال 96 را تقدیم نمایندگان مردم در بهارستان کرد. در گزارش پیش رو نگاهی به جزئیات این لایحه در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات داشته ایم. با ما همراه باشید.

بودجه وزارت ارتباطات ۳۱۲ میلیارد تومان شد

براساس پیش‌بینی سال مالی 96، دولت بودجه 312 میلیارد و 402 میلیون و 600 هزار تومانی برای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به انضمام کلیه شرکت‌های تابعه آن در نظر گرفته است.

از مجموع بودجه در نظر گرفته شده برای مجموعه وزارت ارتباطات 51 میلیارد و 697 میلیون و 700 هزار تومان بودجه جاری، رقم 156 میلیارد و 654 میلیون و 900 هزار تومان عمرانی و 104 میلیارد و 50 میلیون تومان اختصاصی سال 96 است.

بودجه در نظر گرفته شده برای سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی 58 میلیارد و 280 میلیون و 300 هزار تومان است که شامل 25 میلیارد و 280 میلیون و 300 هزار تومان بودجه جاری و 33 میلیارد تومان عمرانی می‌شود.

وام وجوه اداره شده وزارت ارتباطات ۱۴۰ میلیارد تومان می‌شود

در متن لایحه دولت، و در بخش ماده واحده‌ها، دولت این اجازه را به شرکت‌های تابعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات داده است با تأیید وزیر ICT تا مبلغ هزار و چهارصد میلیارد ریال از محل منابع داخلی خود را برای کمک به سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر، ایجاد اپراتورهای ارائه کننده خدمات الکترونیکی در کلیه بخش‌ها، حمایت از پروژه‌ها و طرح‌های اشتغال آفرین یا صادرات کالا و خدمات در این بخش توسط بخش‌های خصوصی و تعاونی به صورت وجوه اداره شده براساس آیین نامه‌ای که به پیشنهاد مشترک وزارت ارتباطات و سازمان برنامه و بودجه کشور تهیه و به تصویب هیات وزیران می‌رسد، اختصاص دهند. مابه‌التفاوت نرخ سود را هم از محل آن پرداخت نمایند.

دو شرکت وزارت ارتباطات از بودجه جاری بی‌نصیب ماندند

طبق جداول خلاصه بودجه دستگاه‌های اصلی کشور در پیش‌بینی سند مالی 96، شرکت‌های ملی پست جمهوری اسلامی ایران و ارتباطات زیرساخت به عنوان تابعه‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از بودجه جاری بی‌نصیب ماندند.

شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران براساس پیش‌بینی‌های مالی 20 میلیارد و 900 میلیون تومان و شرکت سهامی ارتباطات زیرساخت نیز 15 میلیارد تومان بودجه عمرانی برای سال 96 طبق این پیش‌بینی خواهند داشت.

شبکه ملی اطلاعات ۷۳۹ میلیارد تومان بودجه می‌گیرد

دولت در این سند مالی که پیش‌بینی دخل و خرج‌های سال آینده تمامی دستگاه‌هایش را شامل می‌شود 276 میلیارد تومان به اجرای وظایف حاکمیتی در امور فناوری اطلاعات اختصاص داده است.

برای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در بخش برآورد اعتبارات ردیف‌های متفرقه این سند مالی، رقم 739 میلیارد و 500 میلیون تومان جهت توسعه زیرساخت‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات و شبکه ملی اطلاعات در نظر گرفته شده است.

همچنین جهت انجام وظایف حاکمیتی درباره امور فرکانس رادیویی و ایجاد بازار رقابتی در این بخش، رقم 470 میلیارد تومان برای این وزارتخانه پیش‌بینی شده است.

در بخش برآورد اعتبارات رقم 103 میلیارد و 350 میلیون تومان جهت اجرای طرح‌های زیرساختی و طرح‌های کلان فضای مجازی کشور با تصویب و نظارت شورای عالی فضای مجازی پیش‌بینی شده است.

بودجه مرکز ملی فضای مجازی برای سال آینده ۴۵.۵ درصد رشد کرد

در بخش خلاصه بودجه دستگاه‌های اصلی، دولت رقم سه میلیارد و 851 میلیون و 900 هزار تومان بودجه جاری برای مرکز ملی فضای مجازی در نظر گرفته و پیش‌بینی کرده که از این رقم یک میلیارد و 451 میلیون و 900 هزار تومان در سال 96 به حقوق و مزایای مستمر این مرکز اختصاص یابد.

علاوه بر این رقم یک میلیارد تومان هم به عنوان بودجه عمرانی این مرکز در نظر گرفته شده که مجموع بودجه سال آینده مرکز ملی فضای مجازی چهار میلیارد و 851 میلیون و 900 هزار تومان می‌شود.

براساس گزارش مندرج در لایحه بودجه 96، مرکز ملی فضای مجازی سال 94 رقم یک میلیارد و 453 میلیون و 800 هزار تومان عملکرد داشته و سال 95 هم طبق مصوبه بودجه رقم سه میلیارد و 33 میلیون و 400 هزار تومان برای آن در نظر گرفته شده است.

با این حساب بودجه در نظر گرفته شده برای این مرکز که بازوی عملیاتی پژوهشی شورای عالی فضای مجازی است، به نسبت سال جاری مالی 45.5 درصد رشد نشان می‌دهد.

سال آینده پیامک یک تومان گران خواهد ماند/۴۰۰ میلیارد عایدی دولت

دو سال گذشته با تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بودجه سال 94 مقرر شد تا اپراتورهای تلفن همراه علاوه بر قیمت هر پیامک، مبلغ 10 ریال از استفاده کنندگان این خدمات هزینه بیشتر دریافت کنند.

بعد از این مصوبه، چنین افزایشی پابرجا ماند تا جاییکه در بودجه سال 95 نیز قید شد تا بر اساس این بند الحاقی نمایندگان، درآمد ناشی از این افزایش به سازمان هلال احمر، کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی تخصیص یابد.

این موضوع در حالی توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی تصویب شد که رواج استفاده از پیامرسانهای موبایلی و OTTها، از میزان پیامکهای ارسالی در شبکه اپراتورهای ارتباطی کاسته است.

با این حال بند مذکور همچنان در لایحه بودجه سال آینده دیده میشود و دولت رقم 400 میلیارد تومان را از محل درآمد حاصل از افزایش 10 ریال به قیمت هر پیامک برای خود در لایحه بودجه سال آینده پیشبینی کرده است.

در بخش دیگری رقم 280 میلیارد تومان از محل حق استفاده از فرکانس رادیویی برای خود در لایحه بودجه سال آینده متصور شده است.

درآمد دولت از نامبرینگ، بدهی اپراتورها و شورای عالی فضای مجازی در سال ۹۶

دولت در لایحه تقدیمی خود به مجلس، و در بخش درآمدها، واگذاری‌های سرمایه‌ای و واگذاری دارایی‌های مالی درآمدهایی را در بخش حق امتیاز شبکه و جریمه عدم انجام تعهدات بخش ICT، خدمات عمومی اجباری روستایی (USO)، نامبرینگ (شماره‌گذاری مخابراتی)، بدهی معوقه اپراتورهای مخابراتی و مجوزهای صادر شده توسط شورای عالی فضای مجازی برای خود پیش‌بینی کرده است.

بر این اساس از بخش حق امتیاز شبکه و جریمه عدم انجام تعهدات بخش ICT رقم درآمدی چهار هزار و 400 میلیارد تومان، در بخش خدمات عمومی اجباری روستایی 480 میلیارد تومان، در بخش نامبرینگ 100 میلیارد تومان و در قسمت بدهی معوقه اپراتورهای مخابراتی 700 میلیارد تومان درآمد برای سال مالی 96 پیش‌بینی کرده است.

همچنین از محل مجوزهای صادر شده توسط شورای عالی فضای مجازی نیز پیش‌بینی درآمد 200 میلیارد تومانی را کرده است.