Gerdab.IR | گرداب

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس:

در وزارت امور خارجه تبادل اخبار از طریق گروه های تلگرامی انجام می شود

تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۹۵

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: طرح سوال از ظریف وزیر امور خارجه کشورمان با محورهایی همچون موضوع امنیت در وزارت امور خارجه ایجاد دفتر اتحادیه اروپا در ایران و برکناری امیر عبداللهیان در صحن علنی مجلس بررسی خواهد شد.

به گزارش گرداب پس از تذکر کتبی 10 نماینده مجلس به محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در جلسه علنی چهارشنبه هفته گذشته مجلس درباره علت تعلل برای انتصاب سفیر جدید ایران در سوریه، دیروز نیز سؤال مشترک 7 نماینده از ظریف درباره علت بازگرداندن سفیر سابق ایران در سوریه و عدم تعیین جایگزین مناسب برای وی آن هم در شرایط حساس منطقه، تحویل هیأت رئیسه مجلس داده شد تا سیر اداری خود را در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی طی کند و به صحن علنی گزارش داده شود.

در شرح این سؤال که به طور مشترک از سوی جواد کریمی قدوسی، سید محمدجواد ابطحی، اکبر ترکی، ذبیح‌الله نیکفر، سید صادق طباطبایی‌نژاد، سید ناصر موسوی لارگانی و عباس گودرزی طرح شده، آمده است:

«پیرو برکناری دیپلمات انقلابی آقای امیرعبداللهیان، شاهد برکناری دیپلمات انقلابی و مقاوم جمهوری اسلامی ایران در سوریه بودیم که در اوج حوادث و بحران‌های آن منطقه ثابت‌ قدم در آن سنگر ماند و حتی خانواده خود را در شبی که قرار بود آمریکا حمله گسترده خود را به سوریه آغاز کند، از آن کشور خارج نکرد؛ جنابعالی خوب می‌دانید در این شرایط هیچ کشوری دست به این اقدامات نسنجیده نمی‌زند، مگر اینکه بخواهد به جریانی امتیاز بدهد. سیاست وزارت امور خارجه در دفاع از جریان مقاومت در این شرایط حساس، به شدت زیر سؤال است. شما می‌توانستید آقای شیبانی را با یک حکم ویژه در آن سنگر حفظ کنید تا اوضاع آن کشور تثبیت شود، اما این اقدام را انجام ندادید.»

فعالیت های تلگرامی وزارت خارجه، مناسب نیست

محمد جواد کریمی قدوسی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس، دو نکته دیگر را به نکات فوق الذکر به عنوان سوالات نمایندگان از وزیر امور خارجه کشورمان اضافه کرد.

قدوسی از موضوع عدم امنیت داخلی در وزارت خارجه به عنوان یکی از نکات سوال برانگیز نام برد و گفت: طبق اطلاعاتی که به ما واصل شده است موضوع امنیت در حال حاضر در وزارت امور خارجه به عنوان یکی از ارگان های اصلی کشور به خوبی رعایت نمی شود و افراد متاسفانه از طریق ایمیل و گروه های تلگرامی با یکدیگر در حال صحبت و ارائه اخبار هستند.

کریمی قدوسی با بیان اینکه استفاده از کانالهای تلگرامی و فضای مجازی در نهادهای مهمی همچون وزارت امور خارجه قابل قبول نیست تاکید کرد: با توجه به اینکه انتقال اخبار و اطلاعات از طریق شبکه های مجازی به راحتی امکان پذیر است انتظار است که وزارت خارجه به عنوان یکی از ارگان های مهم کشور در این راستا دقت نظر بیشتری را به کار ببندد.

وی با بیان اینکه استفاده از شبکه های مجازی و تشکیل کانالهای تلگرامی از سوی کارکنان وزارت خارجه قابل قبول نیست گفت: متاسفانه شاهدیم که امروز بسیاری از اخبار وزارت خارجه از طریق کانالهای تلگرامی ما بین اعضای آنها رد و بدل می شود که این موضوع به هیچ وجه قابل قبول نیست.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس خاطر نشان کرد: همچنین یکی از محورهای دیگر سوال ما از ظریف پیرامون ایجاد دفتر اتحادیه اروپا در ایران است زیرا ما معتقدیم که دفاتری از این قبیل تنها در راستای انتقال اطلاعات از کشورمان به منظور جاسوسی صورت می گیرد و ما نباید اجازه دهیم این گونه دفاتر در کشورمان فعال شود.