Gerdab.IR | گرداب

کمک سیا به گروه‌های تروریستی

تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۳۸۹

روزنامه واشنگتن پست در گزارشی با اشاره به کتاب جدید "جنگهای اوباما‌" نوشته "باب وودوارد" می‌نویسد: «بیش از سه هزار شبه نظامی آموزش دیده افغانی می‌توانند به راحتی از مرز پاکستان گذشته و عملیات مورد نظر سازمان سیا را انجام دهند.»

روزنامه واشنگتن پست در گزارشی با اشاره به کتاب جدید "جنگهای اوباما‌" نوشته باب وودوارد می‌نویسد: «سازمان سیا مستقیماً به گروههای تروریستی در حملات پاکستان و افغانستان کمک می‌کند.»

به گزارش گرداب، این کتاب فاش می‌کند که بیش از سه هزار شبه نظامی آموزش دیده افغانی می‌توانند به راحتی از مرز پاکستان و جایی که نیروهای پیاده نظام امریکایی نمی‌توانند عبور کنند، گذشته و عملیات مورد نظر سازمان سیا را انجام دهند. این گروه که مستقیماً زیر نظر سازمان سیا هستند در جنگ به اصطلاح ضد‌تروریستی امریکا نقش مهمی ایفا می‌کنند.

واشنگتن پست می‌افزاید اگرچه کتاب باب وودوارد جزئیات بیشتری از این همکاری سازمان سیا با گروههای تروریستی را افشا می‌کند، معهذا منابع دیگری از جمله مدارک و اسناد محرمانه منتشر شده در سایت ویکی لیکس نیز این همکاری را بر ملا کرده است.

افشای همکاریهای سازمان سیا با این گروه در محافل سیاسی و امنیتی مورد نقد و بررسی قرار گرفته است. "اسپنسر اکرمن" (Spencer Ackerman) در یک گزارش تحلیلی می‌نویسد: «این اولین باری نیست که سازمان سیا با گروههای تروریستی همکاری می‌کند، در سالهای 1980 سازمان سیا برای مقابله با اشغال افغانستان توسط شوروی با کمک به گروههای شبه نظامی باعث شروع یک جنگ داخلی شد که نهایتاً طالبان در این کشور به قدرت رسید.»

این مقاله تأکید می‌کند که سازمان سیا به کمک این گروهها نمی‌تواند برای همیشه آنها را کنترل کند و تاریخ نشان داده که اینها یک روز علیه امریکا اقدام خواهند کرد.

منبع: الف