تهدیدات تلگرام ؛

تلگرام منشور حقوق شهروندی را زیر سوال می برد

تلگرام منشور حقوق شهروندی را زیر سوال می برد
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۹۵

در مواد حقوق شهروندی کشور که به تازگی به امضای رئیس جمهور رسیده است به اصل امنیت و حفاظت اطلاعات در فضای مجازی تاکید شده، اصولی که دوست محبوب این روزهای ایرانیان آن را به طور کامل نقض می کند.

به گزارش گرداب ، پرده برداری از یک دروغ آن هم پیرامون مساله ای که به زندگی بسیاری از ما ایرانیان نزدیک است برای درصد بالایی از مخاطبان جذابیت داشت، آنها با تعجب به ادامه ماجرای این دروغ و حواشی و آنچه در بطنش رخ می دهد گوش می دادند، چگونگی رفتار این دوست نزدیک با اطرافیانش و مغایرت 360 درجه ای هدفش با آنچه به ظاهر خوب و مطلوب نشان می دهد این تعجب را بیشتر و بیشتر می کرد.

به اندازه ای که نام جوان روسی "پاول دوروف" برای شما آشناست شاید نام "مایکل میری لاشویلی" را نشنیده باشید، لاشویلی رهبر کنگره یهودیان روسیه و تاثیرگذارترین عضو کنگره جهانی یهود و از همه مهمتر یکی از طرفداران سرسخت افزایش بودجه نظامی ارتش رژیم غاصب اسرائیل است، این نزدیکی به اسرائیل و خدمت رسانی به این رژیم به گونه ای است که بنیامین نتانیاهو وی را "سرمایه ای بزرگ برای امنیت اسرائیل و از برادر به خود نزدیک تر می داند و از این بابت شاکر است!!!!"

تلگرام منشور حقوق شهروندی را زیر سوال می برد
این فرد با هدف و مقصود سرمایه گذاری شرکتی به نام قلعه دیجیتال را برعهده گرفت و پاول جوان روسی را ( آن زمان وی مدیر " وی کی " بزرگترین شبکه اجتماعی پس از فیس بوک بود که در اثر یک جریان سیاسی از روسیه خداحافظی کرد) تحت حمایت خود گرفت و در آلمان دفتر اصلی قلعه دیجیتال را احداث کرد.

با حمایت های انگلیس دوست محبوب این روزهای بسیاری از ایرانیان بر روی یک سرور کاملا دولتی در این کشور قرار گرفت که البته این اقدام خود پرونده سوالات بسیاری را باز می کند.
با این اطلاعات مُهر روسی بودن تلگرام باطل می شود و دروغی که بسیار بر آن صحه گذاشتند بر ملا خواهد شد.

شما صاحب اطلاعات شخصی‌تان نیستید!

دوست محبوب این روزها که در پس چهره حافظ امنیتش اهداف دیگری را در سر می پرواند به صورت رایگان در اختیار ما قرار گرفته و برای رهایی از شکایت های احتمالی بیانیه ای با عنوان رفع مسئولیت نیز منتشر کرده که اگر هر فردی روزی متوجه چهره پشت پرده این دوست شد اجازه شکایت نداشته باشد!

بیانیه ای که در آن از شما اجازه می گیرد بدون تایید شما به عکس ها، فیلم ها، مخاطبان، حساب های کاربری، جی پی اس و هرآنچه در تلفن هوشمند خود دارید دسترسی داشته باشد و از آنها آنطور که می پسندند استفاده کند و در این بین اطلاعات را رمز نگاری شده مخابره کند! البته شما می توانید به واسطه برخی از نرم افزارها متوجه شوید اطلاعاتی از گوشی شما برداشته می شود اما نمی توانید محتوای مخابره شده را ببینید این یعنی اگر این دوست را داشته باشید دیگر حتی صاحب اطلاعات شخصی تان هم نیستید!

تلگرام منشور حقوق شهروندی را زیر سوال می برد

بماند که بسیاری از ضربه های آشکار و پنهان در حوزه فرهنگ و خانواده از سوی همین به اصطلاح دوست رقم خورده است، صاحبان فرهنگ غنی ایرانی و دینی که در میان دیگر ادیان خانواده را نقطه پرگار بسیاری از موهبت ها می داند از سوی سرمایه گذار و طراحی اصلی این دوست نرم افزاری که روزی یکی از بزرگترین ویروس نویسان جهان بوده است، در همجواری با این دوست مسیری را منحرفانه می گذارند.

باید تا کنون متوجه شده باشید در خصوص چه موضوعی سخن گفته است، تلگرام همنشنین نرم افزاری و جان دار بسیاری از کاربران ایرانی شبکه های اجتماعی که ناآگاهانه خود را به موجی سپرده اند که بی مقدمه از شرایط دیگر شبکه ها اجتماعی و البته غفلت مسئولان کشور استفاده کرد و حالا بیش از 82 درصد از جمعیت کل خود را ایرانی نام می برد و اما عده ای نیز در کشور از کوچ ناگهانی و پذیرش دسته جمعی آنچه اشاره شد میلیاردها به جیب زدند!

روی سخن با مسئولان است

مگر می شود نظام سرمایه داری غرب که ملاکش برای همه چیز پول است نرم افزاری را که سرمایه گذاری بزرگ دارد، رایگان در اختیار کشوری قرار دهد؟  قانون تجارت اروپا و امریکا می گوید نرم افزار free به شما اجازه می دهد از بخشی از امکانات طراحی شده نرم افزار استفاده کنید و پول ندهید و نرم افزار هم اجازه دسترسی به اطلاعات شما را داشته باشد.

ماهیت این شبکه در ظاهر اجتماعی رسانه است، چگونه این برنامک بدون دریافت پول هزینه های مالی خود را تامین می کند؟ گویی یهودیان صهیونیست بنگاه خیریه راه انداخته اند و برای آسایش و رفاه عده ای آن هم ایرانی که از دشمنان سرسختشان به شمار می روند با هزینه های میلیاردی نرم افزاری برای تبادل اطلاعات راه اندازی کنند!


برای همه اظهر من الشمس است که داده کاوی و فروش اطلاعات کاربران مهمترین گزینه بازگشت سرمایه برای طراحان تلگرام است، مهره ای مهم برای به قبضه درآوردن فکر و فرهنگ مردم به خصوص جوانان، آنان که با تصویب قوانین متعدد در حوزه مجازی فضای امنیتی را برای خود متصور هستند و درصددند تا آسیب نبینند چگونه بی چون و چرا طرحشان را در اختیار کشوری قرار می دهند، آنهم به گونه وقیحانه که مسئولان حکومتی اجازه دسترسی به اطلاعات هیچ کاربری را ندارد!
قطعا با برنامه ریزی ذائقه سنجی کرده تا ذائقه بسازند و به آنچه سالهاست در سر می پرورانند بی دردسر دست پیدا کنند.

نیازی به گفتن نیست ...

نیازی نیست گفته شود که مردم کشورمان در محیط تلگرام بیش از 170 هزار شبکه تلگرامی به راه انداخته اند و هر کاربر ایرانی بطور میانگین در 13 کانال عضویت دارد و روزانه بیش از 100 مطلب را از تلگرام مطالعه میکند، بیش از 45 میلیون کاربر ایرانی در تلگرام وجو دارد و کاربران ایرانی 81 درصد از ترافیک کانال ها در اخیتار دارند، قطعا مسئولان خود بیشتر و دقیقتر از این آمار آگاهی دارند.

با استناد به قوانین سال 88 جرایم سایبری کشور که پیش از ورود این شبکه اجتماعی به ایران به تصویب رسیده است، برای احترام به حقوق شهروندی مردم، انتظار می رود این شبکه فیلتر شود اما تعلل و دادن مهلت برای انتقال سرور از سوی مسئولان کشور و کارشکنی های صاحبان این نرم افزار جای تامل دارد!

تلگرام منشور حقوق شهروندی را زیر سوال می برد

رئیس جمهور: مردم باید از حقوق شهروندی خود مطلع باشند

تلگرام نه تنها قوانین کشور را به راحتی نقض می کند بلکه بسیاری از بندهای منشور حقوق شهروندی را که 29 آذر ماه امسال با امضای رئیس جمهور روحانی منتشر شد نیز زیر سوال می برد، همچنین رئیس جمهور در 12 دی ماه جاری نیز در گفتگوی زنده تلویزیونی گفته بود استفاده از فضای مجازی در چارچوب حق مشروع مردم است و مردم باید از حقوق شهروندی خود مطلع باشند، پس چرا وزارت ارتباطات بر اساس حقوق شهروندی که روحانی نیز بر آن تاکید دارد از حق نادیده گرفته شده مردم در تلگرام دفاع نمی کند و اقدامی برای فیلتر آن انجام نمی دهد؟

در متن حقوق شهروندی ماده 35 آماده است: حق شهروندان است که از امنیت سایبری و فناوری‌های ارتباطی و اطلاع ‌رسانی، حفاظت از داده‌های شخصی و حریم خصوصی برخوردار باشند.

ماده 32 اشاره دارد: کودکان حق دارند به اطلاعات مناسب با سن خود دسترسی داشته باشند و نباید در معرض محتوای غیراخلاقی، خشونت‌آمیز یا هر نوع محتوایی قرار گیرند که موجب غلبه ترس یا بروز آسیب جسمی یا روانی شود.

تلگرام منشور حقوق شهروندی را زیر سوال می برد

اگر به همین دو بند مورد توجه مسئولان قرار گیرید باید از حقوق مردم در این شبکه دفاع کنند، تلگرام با مجوزهایی که می گیرد امنیت کاربران را زیر سوال می برد و مخابره رمز می کند که بر اساس قوانین جرم به شمار میرود و اگر شهروندی در این شبکه دچار مشکل شود نهادهای حاکمیتی برای پیگیری کاری نمی توانند انجام دهند. ( پیشنهاد می شود متن کامل حقوق شهروندی را مطالعه فرمایید)

چرا تمهیداتی اندیشیده نمی شود تا کودکان را از آسیب های این فضا مصون دارند، کودک 5 ساله با افراد 50 ساله از یک نوع اینترنت استفاده می کنند در حالی که بسیاری از کشورها اینترنت را بر اساس سن، نیاز و جنسیت به افراد ارائه می کنند.

ساماندهی کانال های تلگرامی طرحی سوخته

هرچند که مسئولان اقدام به ساماندهی کانال های تلگرام کرده اند تا اندکی این فضای آشفته سامان یابد اما برخورد با کانال هایی که به این برنامه تمکین نکنند شاید در ظاهر کمکی به این فضا کند اما وقتی ساخت یک کانال کمتر از یک دقیقه زمان خواهد برد این طرح چه دردی را دوا خواهد کرد آنهم در شرایطی که تلگرام برای دسترسی مسئولان محدودیت هایی را دارد.

مسئولان چگونه با عدم همراهی صاحبان کانال های غیراخلاقی، بنگاه های خبرپراکنی و محتواهای خلاف قانون و فرهنگ کشور می خواهند برخورد کنند؟

از سویی دیگر ساماندهی و شناسانامه دار کردن کانال ها مساله جدیدی نیست، برای این امر در گذشته هم قانون وجود داشته است و مساله اصلی خود تلگرام و مجوز فعالیت آن است، تلگرام شرکت تجاری است و فناورانه فعالیت دارد باید از وزارت صنعت، معدن، تجارت مجوز داشته باشد، اگر در قالب یک اپراتور اینترنتی فعالیت دارد باید از وزارت ارتباطات مجوز بگیرد، رسانه است و تعاملی ادامه حیات می دهد می بایست از شورای عالی نظارت بر مطبوعات و رسانه های دیجیتال که تحت نظر وزارت ارشاد فعالیت می کند مجوز دریافت کند، این برنامک بدون هیچ مجوزی در کشور جولان می دهد.

همچنین یکی از مهمترین نهادهای تصمیم گیر در حوزه مجازی شورای عالی فضای مجازی به شمار می رود که مصوبات آن حکم قانون را دارد، چرا این شورا بر طبق 40 دستور و ماموریت مقام معظم رهبری در دوره اول تشکیل این شورا در سال 90 و 10 ماموریت دیگر در انتصاب اعضا در دور دوم به آنچه ماموریت خود در حوزه مجازی است آنگونه که شایسته است با تمام اختیاراتش اهتمام نمی ورزد؟ چرا این شورا به گفته برخی مسئولان درگیر مسائل دسته چندم است؟

انتظار می رود شورای عالی فضای مجازی که اعضای آن هر کدام اثرگذارترن فرد در حیطه کاری خود به شمار می روند در خصوص برخی مسائل که مطالبه مردمی است با جدیت بیشتری ورود کند.

تلگرام منشور حقوق شهروندی را زیر سوال می برد

تلگرام منشور حقوق شهروندی را زیر سوال می برد

نکته دیگر که باید به آن اشاره کرد نقش شبکه اجتماعی توییتر در شعله ور شدن آتش فتنه در سال 88 بود، شبکه ای تعداد کاربران آن در ایران محدود بود و همچنین امکانات پیشرفته ای همچون شبکه های اجتماعی کنونی در اختیار کاربر برای تبادل اطلاعات نکی گذاشت و با این حال توانست آنچه نقشه دشمنان بود را پیاده کند، حال به گفته عبدالصمد خرم آبادی دبیر کارگروه مصادیق محتوای مجرمانه در دو دوره گذشته  انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرنگان بیشترین تخلفات انتخاباتی رخ داده است اما به دلیل رخداد آنها در بستر شبکه های اجتماعی و در اختیار نداشتن IP فرد خاطی امکان برخورد این متخلفان وجود نداشته است.

زمانیکه 60 درصد پهنای باند کشور انحصارا در اختیار تلگرام قرار می گیرد و مدیران آن هیچ عکس العملی برای انتقال سرور و یا دسترسی نهادهای حاکمیتی به اطلاعات کاربران ایرانی نشان نمی دهند اتفاقات اینچنین دور از انتظار نیست، البته وی گفته است اگر مسئولان برای این امر به فکر چاره نباشند شاهد تخلفاتی بیش از آنچه در گذشته رخ داده است خواهیم بود.
انتظار می رود مسئولان به احترام حقوق شهروندی که خود بر آن بسیار تاکید دارند از حق مردم برای امنیت در مرزها نرم دفاع کنند.

و در پایان؛
فعالیت بی ضابطه تلگرام بر هیچ کس پوشیده نیست، امکاناتی که برای تبادل آنچه کاربران می پسندند نیز موجب شده تا جمعیت فراوانی را به خود جذب کند اما اگر حمایت هایی که برای سرپا ماندن تلگرام صورت می گیرد در مسیر رشد شبکه های داخلی صورت می گرفت قطعا پیام رسان های داخلی که هم اکنون پا به پای تلگرام فعالیت می کنند محبوبیتی بیش از این پیدا می کردند، یقینا بسیاری از مردم می پسندند از نرم افزارهای ایرانی همچون کالای ایرانی استفاده کنند و این حمایت و رشد مطالبه مردمی است.

آیا موشک سفید تلگرام در آسمان آبی کاربرانش را سالم به مقصد و هدفی دارند، می رساند؟