تهدید جدید روبات‌ها علیه انسان

تهدید جدید روبات‌ها علیه انسان
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۳۹۵

گروهی از متخصصان معتقدند روبات‌ها در سال 2017 به استخدام ارتش‌ها در آمده و می‌توانند به کمک اینترنت از یکدیگر آموزش ببینند.

به گزارش گرداب ، گروهی از متخصصین یک آکادمی انگلیسی پیش‌بینی می‌کنند که در  سال 2017، ارتش‌های مختلف شروع به استفاده از روبات‌ها می‌کنند. این افراد معتقدند، اقدام مذکور مفهوم جدیدی به نام «اینترنت روبات» (internet of robots) را به وجود آورده و به ماشین‌ها اجازه می‌دهد در سطح بین‌المللی با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.
هم‌اکنون روبات‌ها دارای عملکرد محدودی بوده و هنوز تهدیدی جدی برای انسان به حساب نمی‌آیند؛ اما با وجود توسعه‌ی شکل‌های جدید ارتباطی، آن‌ها می‌توانند از طریق فضای ابری، از هر نقطه‌ی زمین با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و از طریق اشتراک‌گذاری تجربیات خود، پیشرفت کنند.
تام گارنر (Tom Garner)، یکی از محققان دانشکده خلاقیت فناوری دانشگاه پروتسموث1 گفت: «سامانه‌ی مذکور به روبات‌ها اجازه می‌دهد، به صورت جداگانه روی مسائل پیش روی خود کار کرده و آن را برطرف کنند. سپس تجربه‌ی کسب شده را بین یکدیگر به اشتراک بگذارند.»
محقق دانشگاه پروتسموث، با بیان این که ایده‌ی مذکور با الهام از اینترنت اشیا گرفته شده است گفت: «اینترنت اشیا باعث می‌شود میلیون‌ها وسیله‌ی  معمولی از دوربین گرفته تا کتری به اینترنت متصل بشوند.»
متخصصان معتقدند شبکه‌ی مذکور به مرور زمان باعث می‌شود روبات‌ها باهوش‌تر از نژاد انسان شده و بتوانند شبکه‌ی مخقی و قدرتمند خود را توسعه بدهند . این ویژگی به آن‌ها توانایی پیش گرفتن و نابودی انسان‌ها را خواهد داد.
هم‌اکنون دانشمندان بسیاری مانند استیون هاوکینگ با توسعه‌ی بدون نظارت هوش مصنوعی و سلاح‌های هوشمند مخالفت کرده‌اند و معتقدند روبات‌ها توانایی نابودی انسان را دارند.
هاوکینگ در سال 2016 گفته بود: «زمانی که روبات‌ها به یک حد حیاتی از تکامل دست یابند، ما دیگر نمی‌توانیم مطمئن شویم که آیا هدف آن‌ها با انسان‌ها یکی است یا خیر.»
وی افزود: «هوش مصنوعی پتانسیل پیشرفت سریع‌تر نسبت به انسان‌ها را دارد. ما نیاز داریم از توسعه‌ی اخلاقی هوش مصنوعی اطمینان حاصل کنیم. من فکر نمی‌کنم که توسعه‌ی این فناوری لزوما به بهبود زندگی بشر ختم شود.»
مدتی قبل نیز سازمان ملل متحد اعلام کرده بود که تصویب قوانین سخت‌گیرانه‌تر برای توقف یا قانون‌مند کردن توسعه‌ی روبات‌های قاتل را در اولویت کاری سال 2017 قرار خواهد داد.
در نامه‌ی سرگشاده‌ای که مخالفان هوش مصنوعی در سال 2014 نوشته‌اند، آمده است: «هوش مصنوعی به کلاشنیکف نسل آینده تبدیل خواهد شد.»
______________________________
1- Portsmouth University’s School of Creative Technologies