Gerdab.IR | گرداب

استار فاش کرد:

استفاده آمریکا از زندانیان گواتمالایی به عنوان موش آزمایشگاهی

تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۳۸۹

مقامات آمریکایی پس از گذشت بیش از 60 سال، سرانجام به خاطر استفاده از زندانیان گواتمالایی برای آزمایش اثرات نوعی بیماری، عذرخواهی کردند.

گرداب- به‌ گزارش شبکه ایران به نقل از پایگاه اینترنتی "استار"، دولت آمریکا که در دهه 1940 میلادی زندانیان سیاه‌پوست گواتمالایی را همچون موش آزمایشگاهی برای مشاهده اثرات نوعی بیماری مورد استفاده قرار داده بود، مجبور به عذرخواهی رسمی شد.

بر اساس این گزارش هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا و "کاتلین سبلیوس" وزیر بهداشت و امور انسانی این کشور در بیانیه‌ای آزمایش‌های انجام شده بین سال‌های 1940 تا 1948 را غیراخلاقی دانسته‌اند.

در این بیانیه آمده است: «ما ناراحتی عمیق خود را از آنچه اتفاق افتاده بیان می‌داریم و از تمام کسانی که در اثر این پژوهش نابهنجار آسیب دیده‌اند، عذرخواهی می‌کنیم.»

مقامات آمریکایی بین سال‌های 1940 تا 1948 میلادی از زندانیان گواتمالایی برای بررسی اثرات بیماری مقاربتی "سیفلیس" (syphilis) و تاثیر پنی‌سیلین بر این بیماری استفاده کرده بودند.

البته روشن نیست که این عذرخواهی پس از بیش از 60 سال تا چه اندازه مفید باشد، چرا که احتمالا اکثریت قربانیان این آزمایش‌های جنایتکارانه اکنون در قید حیات نیستند.