Gerdab.IR | گرداب

واشنگتن پست:

خطر آلودگي رايانه‌هاي نيروگاه‌هاي اتمي امريکا جدي است

تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۳۸۹

شناسایی استاکس‌نت که برخی تحلیلگران آن را به علت قدرت تخریبش، "ویروس قرن" نامگذاری کردند، موجب هوشیاری مسئولان بخشی‌های صنعتی شده است.

گرداب- نیروگاه‌های اتمی امریکا در معرض خطر حمله رایانه‌ای، نظیر استاکس‌نت قرار گرفته‌اند. به نوشته شماره امروز روزنامه واشنگتن پست، کارشناسان هشدار می‌دهند یک کرم رایانه‌ای پیچیده، برای نفوذ به سیستم‌های کنترل صنعتی طراحی شده ممکن است برای خرابکاری در دستگاه‌هایی به کار رود که برای نیروگاه‌های هسته‌ای، شبکه‌های برق و دیگر زیرساخت‌های امریکا حیاتی است. شناسایی استاکس‌نت که برخی تحلیلگران آن را به علت قدرت تخریبش، "ویروس قرن" نامگذاری کردند، موجب هوشیاری مسئولان بخشی‌های صنعتی شده است.

گرچه این ویروس هنوز در سیستم‌های کنترل امریکا یافت نشده است اما می‌تواند تهدیدی برای رایانه‌های این کشور باشد. "مایکل‌جی‌آسانته" مسئول امنیتی سابق در "شرکت پایایی تجهیزات الکترونیک امریکای شمالی"،  گفت: «خسارت ناشی از این ویروس ممکن است ویرانگر باشد.» محققان هنوز نمی‌دانند منشا تولید استاکس نت و هدف از آن چیست.

سیمانتک تابستان امسال این ویروس را ارزیابی و مشخص کرد که حدود چهل و پنج هزار رایانه در سراسر جهان به آن آلوده شده‌اند که البته سی هزار عدد از آنها در ایران است.

"جوئل برِنِر" مشاور امنیتی سابق سازمان امنیت ملی گفت: «بعید است که این ویروس را امریکا ایجاد کرده باشد.»

وی افزود: «ما چیزی را که واقعا نتوانیم آن را کنترل کنیم، تولید نمی‌کنیم.»

وی همچنین درباره اینکه یک دولت خاص پشت طراحی و انتشار این ویروس باشد، ابراز تردید کرد و گفت: «گروهی در یک "موسسه فنی" در امریکا، چین، اسرائیل یا روسیه ممکن است این کار را کرده باشند. استاکس‌نت لزوم تقویت تدابیر دفاعی برای سیستم‌های حیاتی صنعتی را نشان داد.»

چند هفته قبل سیستم کنترلی که بر میزان فشار در خط لوله گاز طبیعی در سان برونوی کالیفرنیا نظارت داشت، دچار مشکل شد و این امر به انفجار و آتش سوزی در این خط لوله و کشته شدن هشت نفر انجامید.

منبع: واحد مرکزی خبر