نجات رايانه های شخصی از هک شدن

نجات رايانه های شخصی از هک شدن
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۳۹۵

با آشنایی ترفندهای هک ، رايانه های خود را از خطر هک شدن نجات دهيد.

به گزارش گرداب، پليس فضای توليد و تبادل اطلاعات فرماندهی انتظامی مازندران اعلام کرد: هميشه راحت نمی توانيد، بفهميد چه زمانی کامپيوتر شما هک شده است و خيلی سخت می‌توان اين اتفاق را تشخيص داد، اما در اينجا نشانه‌ هايی وجود دارد که می‌تواند دسترسی داشتن شخصی به کامپيوتر شما را افشا کند.


اگر اخيرا سرعت کامپيوتر شما و يا اتصال به اينترنت آن کندتر از گذشته شده است، اين امکان وجود دارد شخصی از قدرت کامپيوتر و يا پهنای باند اينترنت تان استفاده می‌کند.

بسياری از هکرها با نصب و اجرای يک اپليکيشن در پس زمينه کامپيوتر قربانيان، منابع را در اختيار می‌گيرند و باعث کاهش سرعت همه چيز می ‌شوند.

البته در اينجا به جز هک شدن کامپيوتر شما، دلايل ديگری نيز می‌تواند برای اين کاهش سرعت وجود داشته باشد، کامپيوترها بعضا به خاطر قديمی بودن نيز با کاهش سرعت مواجه می‌شوند؛ به همين دليل ما تنها افت ناگهانی را می‌توانيم ملاک هک شدن کامپيوتر قرار دهيم.

اگر بيش از حد معمول و بدون استفاده از آن، سرعت اينترنت شما کم شد، اين بدان معناست که پهنای باندتان در حال ربوده شدن است.

ظاهر شدن برنامه های جديد

هکرها می‌توانند بر روی کامپيوتر شما به نصب برنامه بپردازند، بنابراين می‌توانند به راحتی کارهای خطرناکی انجام دهند.

کارهايی نظير راه اندازی بات نت ها که می‌توانند اطلاعات بانکی و کارت‌های اعتباری تان را بدزدند، کامپيوترتان را خاموش کنند و تمامی اطلاعاتی که به دردشان می‌خورد را استخراج کنند.

در مواقعی که شما بايد شک کنيد، نوار ابزار جديدی به چشم می‌خورد، هشدارهای آنتی ويروس ناآشنايی ديده می‌شود، پاپ آپ های عجيب و غريبی نمايان می شوند و همچنين مرورگرهای جديدی با انواع هشدارها پديدار می‌شوند.

بنابراين به خاطر داشته باشيد که برنامه‌هايی را بر روی کامپيوتر خود نصب کرده‌ايد و مواظب هر چيز مشکوکی که می ‌بينيد باشيد.

غيرفعال کردن آنتی ويروس

برنامه آنتی ويروس شما بايد در همه زمان فعال و در حال اجرا باشد.

شما می ‌توانيد آيکون آن را در تسک بار کامپيوترتان نيز ببينيد، اگر آن متوقف شد و يا قادر به اجرای آن نيستيد، اين احتمال وجود دارد که يک هکر آن را غير فعال کرده و کنترلش می ‌کند.

از آنجايی که آنتی ويروس می‌تواند نشانه خوبی باشد تا شما را متوجه يک حمله کند، فکر خوبيست که شما روزانه و يا هفتگی کامپيوترتان را با آنتی ويروس اسکن کنيد و البته از يک نسخه کامل آنتی ويروس قدرتمند با آپديت‌های روزانه و هفتگی بر روی دستگاهتان استفاده کنيد.

عدم توانايی در ورود

شما ممکن است هزاران بار وارد کامپيوتر خود شده باشيد ولی حالا پسوردتان کار نمی‌کند.

در وهله نخست، احتمال دارد شما يک کلمه را اشتباه زده باشيد، پس اين بار با دقت بيشتری تلاش کنيد تا شايد مشکل شما حل شود. اما اگر باز هم موفق به ورود نشديد، احتمال هک شدن کامپيوتر شما زياد است.

اگر درب ورود کامپيوترتان بر روی شما قفل شده، اين بدان معناست که شخصی به آن نفوذ کرده و برای اينکه آزادی عمل بيشتری را در اختيار داشته باشد، جلوی دسترسی شما را گرفته است.

فعاليت‌های حجيم

اگر شما کامپيوترتان را روشن کرديد و ديديد چيزی بيشتر از حد معمول در حال فعاليت است، ممکن است چيزی مشکوک وجود داشته باشد.

اگر نشانگر ماوس شما، زمانی که آن را لمس نمی ‌کنيد حرکت می ‌کند و يا اگر در هيستوری مرورگر شما آدرس‌هايی يافت می‌شود که هرگز به آنجا سر نزده‌ايد، يا اينکه وقتی يک کار ساده همانند چک کردن ايميل را انجام می‌دهيد و هارد ديسک شما به شدت در حال انجام کار است، تمامی اين‌ها می‌تواند نشانه‌هايی از هک شدن کامپيوتر شما باشد.

ناتوانی در خاموش کردن

اگر شخصی کامپيوتر شما را کنترل کند، قصد دارد که همچنان کنترل را در دست داشته باشد و اين بدان معناست که کامپيوتر شما نيز بايستی روشن بماند.

اگر نمی‌توانيد طبق روال عادی و هميشگی کامپيوترتان را خاموش کنيد، اين امکان وجود دارد که کسی جلوی اين کار را می ‌گيرد.

همچنين طول کشيدن مدت زمان بسيار زياد برای خاموش شدن نيز می ‌تواند نشانه‌ خطرناکی باشد، چرا که هکر می‌خواهد کمی زمان بخرد تا بتواند کارهای خود را برای انجام در زمانی ديگر ذخيره کند.

دوستان شما فعاليت‌های زيادی را گزارش می‌دهند

آيا دوستانتان اخيرا به شما گفته‌اند که ايميل‌ها و پيام‌های متنی عجيب و غريب زيادی را برای آن‌ ها می‌فرستيد اين می‌تواند يک نتيجه داشته باشد و آن هم هک شدن کامپيوتر شماست.

ارسال لينک ‌های مسموم، يکی از بديهی‌ ترين چيزهايی است که هکرها از اين راه می ‌کوشند تا اشخاص آشنا با شما را نيز هک کنند. در واقع هکرها لينک‌های خطرناکی را به ايميل‌های شما اضافه می ‌کنند.

گاهی اوقات شايد حتی ايميل ارسالی را ببينيد که هيچگاه آن را نفرستاده‌ايد، اما از کامپيوتر شما فرستاده شده است. بنابراين هر کسی که به شما در اين خصوص گزارش داد، فورا همه چيز را بررسی کنيد.

درخواست‌های دسترسی

بسته به تنظيمات امنيتی شما، برنامه‌ها ممکن است نيازمند درخواست مجوز دسترسی باشند. گاهی اوقات اين اجازه دسترسی از طريق فايروال شما ارسال می‌شود.

گاهی اوقات آن‌ها اجازه می خواهند تا به اجرا درآيند و يا شايد آن ‌ها نياز داشته باشند تا از اطلاعات ديگر برنامه‌ها نيز استفاده کنند. هر چيزی که اجازه دسترسی بخواهد و برای شما نا آشنا باشد، يک علامت هشدار دهنده است.

اين سخت نيست که شما دست رد به سينه اين درخواست‌ها بزنيد، بنابراين چند ثانيه وقت صرف خواندن آن پيام کردن ارزشش را دارد. مواظب برنامه‌هايی باشيد که هيچگاه حتی اسم آن‌ها را نيز نشنيده‌ايد.

معاملات مالی جعلی

اين می‌تواند بسيار خطرناک باشد، اگر متوجه تحرکات مالی هرچند کم در حساب‌های بانکی خود شديد، اين می‌تواند نشانه‌ای برای دزديده شدن اطلاعات بانکی شما باشد.