بازگشت سرویس ایمیل رمزنگاری‌شده لاوابیت

بازگشت سرویس ایمیل رمزنگاری‌شده لاوابیت
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۹۵

لاوابیت، سرویس ایمیل مورد استفاده اسنودن، پس از سه سال تعطیلی دوباره فعالیت خود را از سر می‌گیرد.

به گزارش گرداب،همزمان با روز تحلیف رئیس‌جمهور جدید امریکا، سرویس ایمیل رمزنگاری‌شده لاوابیت (Lavabit) فعالیت خود را از سر گرفت.
 
مالک لاوابیت، لادار لویسن (Ladar Levison)، در یادداشتی که در وب‌سایت شرکت منتشر کرد، درباره علت فعالیت مجدد این سرویس نوشته است: «صرف‌نظر از موضع سیاسی افراد، امروز بر آزادی و عدالت تاکید می‌کنیم که ارزش‌های مشترک ما بوده و تحت حمایت قانون اساسی قرار دارند.»
 
پیش از این، در تابستان سال 2013 و در بحبوحه گزارش‌ها مبنی بر استفاده ادوارد اسنودن از لاوابیت برای ارسال ایمیل به مقامات سیاسی روسیه و درخواست پناهندگی، این سرویس ایمیل به صدر خبرها راه پیدا کرده بود. یک ماه بعد از آن، این سرویس فعالیت خود را تعطیل کرد (شرکت سایلنت سرکل نیز همین کار را کرد) تا به گفته لویسن «در ارتکاب جرم علیه شهروندان امریکایی دست نداشته باشد».
 
لویسن در یادداشت خود نوشته است: «در اوت 2013، مجبور شدم تصمیم سختی بگیرم: حقوق شهروندان امریکایی و مشتریان بین‌الملل خود را نقض کنم یا سرویس را تعطیل کنم. من آزادی را انتخاب کردم. از آن زمان خیلی چیزها تغییر کرده اما متاسفانه در دنیای پس از اسنودن امریکا چندان تغییری روی نداده است. ایمیل همچنان کانون هویت سایبری محسوب می‌شود اما همان‌طور که شواهد موجود در عناوین خبری حیرت‌انگیز نشان می‌دهد، ایمیل همچنان ناامن و غیرقابل اطمینان بوده و به راحتی توسط هکرها قابل مشاهده است.»
 
لاوابیت چند ویژگی جالب به امکانات خود افزوده است. در سال 2014، لویسن از سرمایه کیک‌استارتر (Kickstarter) برای توسعه محیط ایمیل اینترنت تاریک (DIME) – یک استاندارد رمزنگاری‌شده جهانی انتها به انتها – و ماگما، یک سرور ایمیل باز و آزاد که قابلیت استفاده در محیط ایمیل اینترنت تاریک را دارد، بهره برد.
 
لویسن در یادداشت خود اعلام کرده است: «وقت آن است که محیط ایمیل اینترنت تاریک و ماگما را به دنیا معرفی کنیم. محیط ایمیل اینترنت تاریک، حالت امنیتی چندگانه (قابل اطمینان، محتاط و بدگمان) را در اختیار کاربر قرار می‌دهد و با تمام سکوهای رمزنگاری‌شده دیگر تفاوت بنیادی دارد. این سرویس، مشکلات امنیتی که سایر سکوها نادیده می‌گیرند را برطرف می‌کند. محیط ایمیل اینترنت تاریک، تنها استاندارد رمزنگاری خودکار و متحدی است که برای کار با سرویس‌دهنده‌های مختلف طراحی شده است و با رمزنگاری فراداده (متادیتا)، امکان لو رفتن و درز آن را به حداقل می‌رساند. این محیط، از امنیت انتها به انتها برخوردار بوده و در عین حال انعطاف‌پذیری آن به‌گونه‌ای است که به کاربران اجازه می‌دهد بی آن که نیازی به دکترای رمزنگاری داشته باشند، به استفاده از ایمیل ادامه دهند.»
 
اکنون کاربران قدیمی لاوابیت این امکان را دارند که حساب کاربری خود را بازیابی کنند و کاربران جدید نیز می‌توانند از میان حساب‌های موجود، حساب دلخواه را خریداری کنند. لاوابیت اعلام کرده برای مدت زمانی محدود، پنج گیگابایت فضای ذخیره‌سازی ایمیل را به مبلغ سالانه 15 دلار و بیست گیگابایت فضا را به مبلغ سالانه 30 دلار عرضه می‌کند. پس از پایان مدت مذکور، قیمت‌ها به ترتیب به 30 دلار و 60 دلار افزایش می‌یابد.
 
لویسن اظهار داشته است: «هر کسی می‌تواند با دسترسی به کتابخانه آزاد و منبع باز ما، از ابزارهای خط فرمان مرتبط که قابلیت ایجاد و مدیریت استانداردهای جدید محیط ایمیل اینترنت تاریک را دارند، استفاده کند. هر کسی با دارا بودن یک دامنه می‌تواند ماگما را به خدمت بگیرد یا سرور سازگار و رمزنگاری‌شده محیط ایمیل اینترنت تاریک خود را در آن اجرا کند.»