روزانه بالغ‌بر 35 هزار گوشی قاچاق در کشور

روزانه بالغ‌بر 35 هزار گوشی قاچاق در کشور
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۹۵

روزانه تعداد زیادی گوشی، تبلت و لوازم جانبی از مبادی غیررسمی و به‌صورت قاچاق وارد کشور شده و این گوشی‌ها فاقد استانداردهای لازم‌اند.

به گزارش گرداب، رئیس انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی: 30 تا 35 هزار گوشی قاچاق در روز وارد کشور می‌شود که بعضاً گوشی‌های دست‌دوم، رفرش شده و تقلبی است و حقوق مصرف‌کننده نیز به‌طورکلی پایمال می‌شود.
سید محمود سفار در برنامه مناظره رادیو گفت‌وگو گفت: متأسفانه بالغ‌بر 30 تا 35 هزار گوشی قاچاق در روز وارد کشور می‌شود. گوشی‌هایی که وارد کشور می‌شود بعضاً گوشی‌های دست‌دوم، رفرش شده و تقلبی است که حقوق مصرف‌کننده را نیز به‌طورکلی پایمال می‌کند.
این برنامه با موضوع قاچاق روز افزون تلفن همراه، راهکارها، موانع و پیشگیری و با حضور سید محمود سفار رئیس انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی و امیر اسحاقی دبیر انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی روانه آنتن شد.
سید محمود سفار در ابتدا با اشاره به آمار بالای گوشی‌های قاچاق گفت: موبایل‌ها به‌ویژه به اسمارت فون‌ها نیاز زیادی در جامعه وجود دارد. متأسفانه علی‌رغم تأکیدات مقام معظم رهبری در مورد مبارزه با قاچاق کالا، تاکنون اقدام مناسبی اتفاق نیفتاده است.
وی خاطرنشان کرد: حدود یک‌میلیون و 970 هزار گوشی تلفن همراه در سال 93 از مبادی قانون وارد کشور شده است که میانگین ماهیانه آن حدود 160 هزار عدد است. متأسفانه بالغ‌بر 30 تا 35 هزار گوشی قاچاق در روز وارد کشور می‌شود. گوشی‌هایی که وارد کشور می‌شود بعضاً گوشی‌های دست‌دوم، رفرش شده و تقلبی است که حقوق مصرف‌کننده را نیز به‌طورکلی پایمال می‌کند.
رئیس انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی در مورد میزان گوشی‌های قاچاق بیان داشت: در سال 93 حدود 93 درصد کالای قاچاق در کشور داشتیم که حداقل 25 درصد کالاها دست‌دوم یا تقلبی هستند.
وی با اشاره به حقوق عوارض و گمرک برای واردات گوشی موبایل عنوان کرد: سالیانه حدود سه هزار میلیارد تومان عدم پرداخت حقوق و عوارض گمرک است. تلفن‌های همراه سریال 15 رقمی دارند و شاید تنها کالایی که دولت به راحت می‌توانست کنترل کند، موبایل است. در دو سال گذشته مشکلاتی در حوزه رجیستر داشتیم که متأسفانه انجام‌نشده است و برای خود بنده باعث تعجب است.
در ادامه امیر اسحاقی با تصریح بر اینکه قاچاق کالا یک بحث کاملاً اقتصادی است، گفت: مسائلی که در قاچاق کالا اهمیت دارد، قیمت تمام شده، چگونگی واردات کالا و توزیع کالا است. متأسفانه موبایلی که می خواهد در فرآیند قانون وارد کشور شود، بین 8 تا 14 روز کاری زمان می برد، درحالی‌که قاچاق این کالا از کشورهای همسایه در کمتر از 48 ساعت وارد کشور می‌شود.
وی افزود: هزینه‌ای که واردکننده پرداخت می‌کند به‌طور میانگین 25 درصد قیمت تمام شده بیشتری باید پرداخت کند درصورتی‌که همین کالا با کمتر از 30 هزار تومان وارد کشور می‌شود و هیچ رد و نشانی هم برای او وجود ندارد. ضمن اینکه در فرآیندهای بعدی نیز از مالیات و بیمه نیز خبری نیست و سریعاً به دست مردم می‌رسد.
دبیر انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی به مالیات بر ارزش‌افزوده اشاره کرد و بیان داشت: براساس این نوع مالیات را باید مصرف‌کننده نهایی پرداخت کند اما برای موبایل از واردکننده گرفته می‌شود و به‌ندرت واردکننده‌ها می‌توانند از سطح عرضه مالیات بر ارزش‌افزوده موبایل را دریافت کند.