كلاهبردارى با ترفند فروش و افزايش فالور ايرانى

كلاهبردارى با ترفند فروش و افزايش فالور ايرانى
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۹۵

رئیس پلیس فتا استان خراسان‌رضوى از شناسایی و دستگیری هكر كلاه سیاه و طراح سایت‌های فیشینگ در استان البرز توسط كارشناسان پلیس فتا استان خراسان رضوی خبر داد.

به گزارش گرداب، سرهنگ جهانشیری اظهار کرد: آقایی با در دست داشتن مرجوعه قضایی به پلیس فتا استان مراجعه و درخواست رسیدگی به شكایت خود را داشت. شاكی در اظهارات اولیه به كارشناسان پلیس فتا استان گفت، طی ساعات نیمه شب متاسفانه فردی ناشناس از حساب وی مبالغی در حدود 200 هزارتومان برداشت غیر مجاز اینترنتی نموده است.
 
وی افزود: كارشناسان پلیس فتا پس از اخذ اظهارات شاكی و تحقیقات پیرامون این پرونده متوجه هك شبكه اجتماعی پسر شاكی نیز شده و نتایج حاصل از بررسی‌ها و تحقیقات فنی صورت گرفته حاكی از برداشت‌های غیر مجاز دیگری از حساب شهروندان از سراسر كشور بود كه گویای ابعاد وسیع‌تری از یك برداشت غیر مجاز بود.
 
سرهنگ جهانشیری ادامه داد: با توجه به بررسی‌های جامع صورت گرفته مشخص شد پسر شاكی كه در یکی از شبكه‌های اجتماعی فعالیت داشته ابتدا به قصد فروش ای دی و اكانت خود به دلیل دارا بودن فالور (دنبال كننده) زیاد با فردی در همین شبكه آشنا شده و اطلاعات جی‌میل خود را در اختیار خریدار قرار می‌دهد و خریدار ناشناس نیز ضمن تغییر رمز‌، دسترسی وی را به اكانت خود قطع می‌نماید و با دادن پیامی به قربانی(پسر شاكی) از وی می‌خواهد با واریز مبلغ ده هزار ریال علاوه بر دریافت رمز تعداد فالورهایش هم افزایش بیشتری خواهد یافت و پسر شاكی نیز به خیال بازپس گرفتن آی دی و افزایش فالور اقدام به پرداخت مبلغ هزار تومان در سایت كه پیشنهاد شده بود نموده و متاسفانه این سایت فیشینگ بوده اطلاعات حساب بانكی قربانی را به سرقت می‌برد.
 
این مقام انتظامی تصریح كرد: با تلاش كارشناسان پلیس فتا متهم این پرونده شناسایی و با هماهنگی قضایی متهم 17 ساله در استان البرز دستگیر شد. متهم در رویارویی با شواهد فنی بزه خود را پذیرفت و اعتراف كرد، با استفاده از حساب پدر و مادرش وجوه كلاهبرداری شده را به حساب آنها منتقل نموده و به آنها نیز در خصوص وجوه سرقت شده حقیقت را نگفته و وجوه را حاصل از درآمد طراحی سایت عنوان نموده است و در نهایت هرگز فكرش را نمی‌كردم در پلیس چنین تخصصی وجود داشته و قادر به شناسایی من باشد.
 
سرهنگ جهانشیری ادامه داد: تحقیقات پیرامون كلاهبرداری صورت گرفته كه اصطلاحاً فیشنگ نام دارد در خصوص میزان دقیق و تعداد كلاهبرداری صورت گرفته ادامه دارد.
 
این مقام انتظامی در پایان جهت پیشگیری از وقوع مجدد این نوع پرونده‌ها به شهروندان توصیه كرد: از سایت‌های غیر مجاز و ناشناس هرگز خرید یا دانلود نرم افزار نداشته و در خریدهایی كه از بستر اینترنت صورت می‌گیرد رعایت نكات ایمنی كمك شایانی به پیشگیری از برداشت غیر مجاز می‌نماید.
 
سرهنگ جهانشیری با بیان اینکه هنگام اتصال به وای فای عمومی به حساب بانكی خود متصل نشوید، گفت: هنگام اتصال به درگاه بانكی علاوه بركنترل نمودن آدرس بانك مربوطه در قسمت نوار آدرس‌، قفل ابتدای نوار آدرس و پروتكل امنیتی  https  كه (s) انتهایی به معنای امنیت security  و اصالت درگاه می باشد را كنترل نمایند.
 
منبع:  پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا