حملات سایبری، سلاح موردعلاقه ایران؟!

حملات سایبری، سلاح موردعلاقه ایران؟!
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۳۹۵

یک محقق آمریکایی در یادداشتی، ضمن واردکردن اتهامات تکراری در زمینه سایبری به جمهوری اسلامی ایران، حملات سایبری را سلاح موردعلاقه ایران برای پیشبرد اهداف داخلی و بین‌المللی‌اش قلمداد کرده است.

به گزارش گرداب، مایکل آیسنستات (Michael Eisenstadt)، از محققین موسسه واشنگتن در یادداشتی در مورد توان سایبری جمهوری اسلامی ایران، ضمن وارد کردن اتهامات تکراری به ایران در زمینه سایبری، مدعی شد که سلاح سایبری، سلاح مورد علاقه ایرانی‌ها است و این کشور، از این طریق، به پیشبرد اهداف داخلی و خارجی خود در تمامی زمینه‌ها می‌اندیشد.
وی در این یادداشت مدعی شد که ایران، توان نظامی ضعیفی دارد که با استفاده از آن‌ها، امیدی به مقاومت در برابر کشورهای قوی‌تر ندارد و همین موضوع، سبب شده است تا سلاح سایبری، به ابزاری کامل و کارآمد برای ایران در این میدان تبدیل شود.
در بخشی از این یادداشت آمده است:
«حملات سایبری، ارزان و مبهم است و در اکثر موارد، نسبت دادن آن به شخص یا گروهی خاص، غیرقابل‌تصور است. همچنین تاکنون هیچ نمونه‌ای از این وجود نداشته است که یک حمله سایبری، منجر به بروز یک درگیری نظامی شود.
حملات سایبری به ایران اجازه می‌دهد که به دشمنان جهانی‌اش حمله‌ور شود و تأثیری بر روند پیشبرد اهداف بین‌المللی‌اش بگذارد که با استفاده از میدان فیزیکی، قادر به انجام آن نخواهد بود. برخلاف آمریکا که تسلیحات اتمی بسیاری دارد و قوی‌ترین ارتش جهان نیز محسوب می‌شود، ایران به‌شدت به این موضوع وابسته است که در تنگه هرمز، ویرانی به بار بیاورد. همچنین تقویت گروه‌های تروریستی، یکی دیگر از راهبردهای ایران برای پیشبرد اهدافش در عرصه بین‌المللی است. زرادخانه تسلیحات بالستیک نیز، یکی دیگر از مواردی است که ایران برای پیشبرد سیاست‌هایش به آن‌ها وابسته است.
درهرحال، باید به این موضوع اشاره کرد که ایران نمی‌تواند تنگه هرمز را به‌صورت حقیقی مورد دست‌کاری قرار دهد. گروه‌های تروریستی موردحمایت ایران در منطقه، توسط قدرت‌های جهانی ضعیف شده‌اند و درصورتی‌که ایران از ذخیره موشک‌های بالستیک خودش بهره‌برداری نماید، قطعاً با واکنش سخت جامعه جهانی روبرو می‌شود. همین موضوعات سبب شده است تا تقریباً، دست ایران در این زمینه‌ها بسته باشد.
با این اوصاف، حملات سایبری، تنها ابزاری خواهد بود که ایران می‌تواند برای بازدارندگی از آن استفاده نماید و آمریکا نیز تاکنون از برخورد با ایران در این زمینه بازمانده است. آمریکا در این زمینه با حملاتی نیز که از جانب کشورهای دیگری نظیر روسیه، چین یا کره شمالی به سمت این کشور روانه می‌شود روبرو است و آمریکا در این مورد، با یک شکاف ساختاری بسیار عمیق مواجه است، شکافی که مسئولان این کشور، باید راهکار مناسبی برای برون‌رفت از این میدان پیدا کنند.»
البته نسبت دادن استفاده از حملات سایبری به ایران برای پیشبرد سیاست‌های بین‌المللی، تنها اتهام واردشده به ایران نیست و پیش‌تر، ایران متهم شده بود که از حملات سایبری، برای تحت‌فشار قرار دادن مخالفان خودش استفاده می‌کند و این روند را از انتخابات سال 2009 به بعد، به طرز فزاینده‌ای تشدید کرده است.