Gerdab.IR | گرداب

دفتر حسابرسي آمريكا گزارش داد:

بي‌اعتنائي 16 شركت نفتي بين‌المللي به تحريم‌ها عليه ايران

تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۳۸۹

دفتر حسابرسي آمريكا طي گزارشي اعلام كرد 16 شركت نفتي بين المللي از جمله شركت‌هاي غربي "بريتيش پتروليوم" و "توتال" تحريم‌هاي يك جانبه آمريكا عليه ايران را ناديده گرفته‌اند.

به گزارش گرداب، دفتر حسابرسي آمريكا طي گزارشي اعلام كرد 16 شركت بين المللي، تحريم‌هاي يك جانبه آمريكا عليه ايران را ناديده گرفته‌اند.

بر اساس گزارش "هافينگتون پست" يكي از اين شركت‌ها كه احتمال دارد با فروش بنزين به ايران تحريم‌هاي آمريكا را نقض كرده باشد شركت انگليسي "بريتيش پتروليوم" است.

بر اساس قانون جديدي كه باراك اوباما در تير سال جاري امضاء كرد شركت‌هاي خارجي كه بيش از يك ميليون دلار بنزين طي يك سال به ايران بفروشند با مجازات‌هايي از سوي واشنگتن مواجه مي‌شوند.

دفتر حسابرسي آمريكا در تحقيقات خود به اين نتيجه رسيده است بريتيش پتروليوم از ژانويه سال 2009 تا 30 ژوئن 2010، اوایل تير ماه به ايران بنزين فروخته است؛ اين در حالي است كه مقامات بريتيش پتروليوم مي‌گويند از اكتبر 2008 فروش بنزين به ايران را متوقف كرده‌اند. اين شركت در دوران دوم رياست جمهوري بوش كوچك نيز تحت فشار شديد آمريكا براي توقف فروش بنزين به ايران قرار داشت.

مجله تايم در ماه خرداد اعلام كرد، بريتيش پتروليوم در نيمه دوم سال 2009 فروش بنزين به ايران را متوقف كرده است اما اين شركت، فعال‌ترين شركت غربي در بخش نفتي ايران است.

به علاوه اين شركت با شراكت ايران در حوزه‌هاي نفت و گاز خارجي نيز فعاليت دارد. بريتيش پتروليوم يك شركت سرمايه گذاري مشترك با ايران با سهم 50 درصد براي استخراج گاز در درياي شمال انگليس تشكيل داده است. همچنين اين شركت با ايران در زمينه استخراج گاز از ميدان شاه "دنيز" جمهوري آذربايجان همكاري دارد.

بر اساس گزارش دفتر حسابرسي آمريكا، شركت مزبور به همراه توتال فرانسه و شركت ملي نفت امارات شركت‌هايي هستند كه با دولت آمريكا قراردادهايي داشته‌اند و در عين حال به ايران بنزين فروخته‌اند.

بريتيش پتروليوم قراردادي 2.2 ميليارد دلاري با وزارت دفاع امريكا دارد.
شركت‌هايي هم كه در سال‌هاي 2009 و 2010 به ايران بنزين فروخته‌اند و هيچ نشانه‌اي از توقف اين روند مشاهده نشده است به اين شرح نام برده شده‌اند: شركت ملي نفت امارات، هين‌لنگ سنگاپور، چاينا اويل چين، يونيپك چين و زوهاي زنرونگ چين.

ايران اخيراً با اجراي طرح ابتكاري توليد بنزين در واحدهاي پتروشيمي توانسته است نياز خود به بنزين وارداتي را به مرز صفر برساند.

منبع: فارس