Gerdab.IR | گرداب

تلاش‌صهیونیست‌ها‌برای‌افزایش‌نفوذ در منطقه‌قفقاز

تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۸۹

رئیس رژیم صهیونیستی، وزیر امور خارجه این رژیم و دیگر وزیران کابینه صهیونیستها بارها به باکو سفر کرده‌اند. همکاریهای نظامی‌، اطلاعاتی و فرهنگی تل آویو با باکو روز به روز بیشتر می‌شود.

بزرگترین و مجهزترین مجتمع آموزشی یهودیان منطقه قفقاز دیروز به دست رئیس جمهور آذربایجان در باکو افتتاح شد.

به گزارش گرداب، این مجتمع که در زمینی به وسعت یک و نیم هکتار در منطقه ختایی شهر باکو احداث شده است، 30 کلاس درس، چند سالن ورزشی سرپوشیده، مکانهای ورزشی روباز، چند کتابخانه و سالن استفاده از رایانه و اینترنت همچنین چندین اقامتگاه انفرادی و دسته جمعی دارد.

در مراسم افتتاح این مجتمع، لئو لئوایف مدیر فدارسیون یهودیان ساکن در کشورهای همسو، با قدردانی از توجه ویژه رئیس جمهور آذربایجان به وضع یهودیان گفت: «در این مجتمع ضمن آموزش مستمر تاریخ و فرهنگ قوم یهود، اقدامات گسترده‌ای برای تبلیغ فرهنگ یهودیت انجام می‌شود.»

"جک روزن" رئیس کنگره یهودیان آمریکا، "برل لارز" خاخام اعظم کنیسه روسیه و "شلمو آمار" خاخام اعظم کنیسه رژیم صهیونیستی در این مراسم شرکت داشتند.

شیمون پرز رئیس رژیم صهیونیستی در ارتباط زنده تلویزیونی با این مجتمع، از همکاریهای سازنده دولت جمهوری آذربایجان به ویژه رئیس جمهور این کشور برای توسعه مناسبات با رژیم اسرائیل و ایجاد امکانات لازم برای فعالیتهای آموزشی، فرهنگی و اقتصادی یهودیان در این کشور قدردانی کرد.

امضای توافقنامه‌ای 3 ساله برای گسترش همکاریهای فرهنگی‌، آموزشی، بهداشتی‌، اجتماعی و عمرانی بین چند سازمان یهودی آمریکایی و اسرائیلی با بنیاد فرهنگی حیدر علی‌اف رئیس جمهوری آذربایجان از دیگر بخشهای این مراسم بود.

مقامات یهودی به نشانه قدردانی از همکاریهای گسترده بنیاد فرهنگی حیدر علی‌اف با یهودیان، تندیس و جایزه ویژه‌ای را به خانم مهربان علی اوآ همسر رئیس جمهور آذربایجان و رئیس این بنیاد اهدا کردند.

رژیم صهیونیستی روابط بسیار گسترده‌ای با جمهوری آذربایجان دارد. بر اساس اطلاعات رسمی منتشر شده، این رژیم در نیمه نخست سال جاری میلادی به دومین شریک تجاری مقامات باکو تبدیل شده است.

رئیس رژیم صهیونیستی، وزیر امور خارجه این رژیم و دیگر وزیران کابینه صهیونیستها بارها به باکو سفر کرده‌اند. همکاریهای نظامی‌، اطلاعاتی و فرهنگی تل آویو با باکو هم روز به روز بیشتر می‌شود.

گفته می‌شود رژیم صهیونیستی با همکاری آمریکا شبکه گسترده‌ای از جاسوسان را برای جاسوسی در داخل ایران و مناطق مرزی کشورمان با جمهوری آذربایجان راه اندازی کرده است.

کل جمعیت یهودیان ساکن در جمهوری آذربایجان 15هزار نفر تخمین زده می‌شود که بخش قابل توجهی از آنان به فلسطین اشغالی کوچانده شده‌اند.

منبع: واحد مرکزی خبر