Gerdab.IR | گرداب

پرده ديگري از جنايت ضد بشري مقامات آمريکايي فاش شد:

شكايت زنداني زندان گوانتانامو از وحشيگري‌هاي مقامات آمريكايي

تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۳۸۹

يكي از زندانيان زندان گوانتانامو كه سال گذشته و پس از تحمل هفت سال شكنجه‌هاي غيرانساني نظاميان آمريكايي و با اثبات بي گناهي‌اش آزاد شد، عليه دولت آمريكا و شماري از نظاميان مستقر در اين زندان به دادگاه عالي واشنگتن شكايت كرد.

گرداب- به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از روزنامه واشنگتن پست، "عبدالرحيم عبدالرزاق الجانكو" يكي از اتباع سوريه كه مدت هفت سال را بي‌گناه در زندان گوانتانامو و تحت شديدترين شكنجه‌هاي نظاميان آمريكايي سپري كرده بود، عليه شماري از افسران فعلي و اسبق ارتش آمريكا به دادگاه واشنگتن شكايت كرد.

در متن 40 صفحه‌اي شكوائيه وي نام 26 افسر فعلي و اسبق ارتش آمريكا ديده مي‌شود كه وي را در مدت هفت سال حضور در زندان گوانتانامو تحت وحشيانه‌ترين شكنجه‌ها قرار داده بودند.

كشيدن ناخن، شكستن استخوان‌هاي بدن، مورد حمله قرار گرفتن توسط سگ‌هاي تعليم ديده، تحمل سرما و گرماي شديد و بي خوابي‌هاي طولاني از جمله رفتارهايي است كه نظاميان آمريكايي در زندان گوانتانامو عليه "عبدالرزاق الجانكو" انجام داده بودند.

وي در ابتدا به اتهام جاسوسي براي آمريكا و اسرائيل توسط القاعده دستگير و به شدت شكنجه شد و پس از آن تحت شرايط اسف باري مدت 18 ماه را در زندان‌هاي طالبان سپري كرد.

مدتي پس از آزادي وي از سوي دولت آمريكا به اتهام انجام عمليات تروريستي دستگير و به زندان گوانتامانو منتقل شد و پس از هفت سال شكنجه و آزار و اذيت در ژوئن 2009 با اثبات بي گناهي‌اش آزاد شد.

قاضي "ريچارد لوئن" مسئول رسيدگي به پرونده "‌الجانكو" در دادگاه واشنگتن گفت: «دولت آمريكا بر اساس يك فيلم ويدئويي به اشتباه وي را به عنوان يكي از بمب گذاران القاعده شناسايي و دستگير كرده بود، اما پس از اثبات بي گناهي از زندان آزاد شد و حالا بر اساس كنوانسيون ژنو اجازه دارد بر عليه عاملان اين اقدام شكايت كند.»