ادعای افسر اطلاعاتی آمریکا:

ایران «پایدارترین» تهدید سایبری برای ایالات متحده است

ایران «پایدارترین» تهدید سایبری برای ایالات متحده است
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۵

جیسون هیلِی، در شهادت مکتوب خود برای کمیته سرویس های مسلح کنگره آمریکا، ایران را پایدارترین تهدید در جنگ سایبری با ایالات متحده معرفی کرد.

به گزارش گرداب، واحدهای نظامی و غیرنظامی دولت امریکا هشدار داده اند که در 25 سال آینده، حملات سایبری آسیب زننده، آمریکا را تهدید می کند. آن‌ها نام این تهدید را «پرل هاربر الکترونیک» گذاشته اند ( اشاره به بندر پرل هاربر آمریکا که با حمله هواپیماهای جنگنده های ژاپنی به آن در دسامبر 1941، آمریکا رسما وارد جنگ دوم جهانی شد).

در حالی که تهدیدات سایبری شدّت می یابد، توانایی های آمریکا برای بازدارندگی و دفاع علیه چنین هجومی، هنوز دارای شکاف های جدی است. این را یک کارشناس ارشد امنیت سایبری در برابر پنل تخصصی کنگره آمریکا شهادت داد.

این شاهد کنگره «جیسون هیلِی» (Jason Healey) نام دارد که افسر عملیاتی اطلاعات نیروی هوایی آمریکا و یکی از موسسان نخستین ستاد مشترک جنگ سایبری آمریکا  و از طراحان پروژه «دفاع شبکه رایانه ای» در بخش جاسوسی الکترونیک پنتاگون در سال 1998 بوده است. او اکنون کارشناس جنگ سایبری در اندیشکده پرنقوذ «شورای آتلانتیک» است.

هیلِی در شهادت مکتوبی که برای کمیته سرویس های مسلح سنا نوشت و در جلسه روز چهارشنبه استماع شد، روسیه، چین، کره شمالی، ایران و در مقیاس محدودتر سازمان های تروریستی را در صدر دشمنان سایبری ایالات متحده معرفی کرد. او در این شهادت خود نوشت:

" از میان دشمنان آمریکا، ایران پایدارترین حملات مختل کننده را به شرکت ها و زیرساخت های آمریکایی، به ویژه بانک‌ها، داشته است."

دیگر کارشناس حاضر در این جلسه شهادت کنگره، دکتر مارتین سی. لیبیکی(Martin C. Libicki)، از شرکت رَند RAND بود، که گفت " باورپذیری، یکی از عناصر اصلی در بازدارندگی سایبری است، عنصری که برای مقابله با حملات سایبری نقش اساسی دارد."

او اذعان کرد که " ایالات متحده هنوز برای انجام اقدامات تلافی جویانه سایبری، به نحوی که دارای تبعات جدیِ واقعی و قابل مشاهده برای سایر کشورها باشد، جای کار دارد. این نقصی است که امریکا را آسیب پذیرتر می کند."

لیبیکی افزود که "در حال حاضر، باورپذیری اقدامات تلافی جویانه آمریکا را چندان بالا ارزیابی نمی کند."

از سوی دیگر، هیلِی در متن مکتوب خود متذکر شد که در حالی که ایران پایدارترین تهدید سایبری است، حملات سایبری از جانب روسیه هم به نحوی فزاینده جسورانه تر می شود:

" از زمان الحاق کریمه، عملیات سایبری روسیه از حالت جاسوسی سیاسی و نظامی خاموش و حرفه ای، بیش از پیش به عملیات اطلاعاتی تهاجمی و اثرگذاری آشکار تبدیل شده است."

شاهد دیگر جلسه کنگره، پی. دابلیو. سینگر، کارشناس امنیت سایبری از اندیشکده «نیو اَمریکا» به نمایندگان گفت که فقط در سال گذشته، حملات سایبری روسیه به اهداف ناتو 60 درصد و به اتحادیه اروپا 20 درصد افزایش داشته است."

هیلِی اضافه کرد که توان آمریکا برای دفاع از خود در برابر حملات سایبری تنها محدود به دولت و ارتش آمریکا نیست، بلکه بخش خصوصی هم که با حجم عظیمی از این حملات رو به رو است، نقش بسیار مهمی در این زمینه بازی می کند:

" قدرت سایبری در فورت مید و NSA و فرماندهی سایبری آمریکا متمرکز نیست. مرکز فرماندهی سایبری آمریکا در واقع، در سیلیکون ولی، جاده 128 بوستون، ردموند، واشینگتن و همه مناطقی است که آمریکایی ها فضای سایبری ایجاد و آن را با محتوای مورد تقاضای دنیا پر می کنند."

این کارشناس شناخته شده امنیت سایبری در پایان شهادت خود نوشت:

" شرکت های فعال در زیرساخت های اساسی در خط مقدم حملات سایبری کشور هستند و شرکت های امنیت سایبری در کنار هم توان بالاتری نسبت به ارتش برای مقابله با تهدیدات دارند و می توانند این مقابله را بدون هزینه از خزانه عمومی انجام دهند."


منبع: مشرق