مسدود شدن 80 کانال تلگرامی با محتوای مجرمانه

مسدود شدن 80 کانال تلگرامی با محتوای مجرمانه
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۵

رئیس پلیس فتای آذربایجان‌شرقی با اشاره به مسدود کردن 80 کانال تلگرامی با محتوای مجرمانه در استان، خاطرنشان کرد: با دستور قضایی اقدام به این کار کرده و برای 20 درصد باقی مانده نیز به دلیل عدم وجود سرور در ایران از طریق فتاناجا اقدام کرده‌ایم.

به گزارش گرداب، سرهنگ محسن محمودی در نشستی با اصحاب رسانه‌ی استان با بیان گزارشی از عملکرد یک ساله‌ی این مجموعه، اظهار کرد: پلیس فتا به صورت شبانه‌روزی در خدمت مردم است تا فضای سایبری امنی را برای انتقال و تبادل افکار فراهم کند.
 
وی ادامه داد: اصحاب رسانه‌ی استان نیز می‌توانند به راحتی در این مجموعه حضور یافته و با افراد و مراجعه‌کنندگان مصاحبه کنند تا میزان رضایتمندی مردم را بسنجند، مدال افتخار ما خدمت به نظام مقدس جمهوری اسلامی و مردم آذربایجان‌شرقی بوده و در جهت امنیت فضای سایبری مردم به طور ۲۴ ساعته در تلاش هستیم.
 
وی با بیان گلایه‌ای از اصحاب رسانه‌ی استان مبنی بر اینکه برخی از موارد در نشست‌های خبری مورد غفلت قرار می‌گیرد، اظهار کرد: برخی از کلمات و مواردی که در نشست‌ها بیان می‌شود گاهی مطرح نمی‌شود در حالی که ما برای ارائه‌ی اطلاعات در یک نشست خبری بررسی‌های فراوانی می‌کنیم تا بتوانیم مطلبی خوب ارائه دهیم و ساده نیز انعکاس داده شود، اما برخی مسائل مورد تاکید ما، بازتاب داده نمی‌شود.
 
رئیس پلیس فتای استان گفت: در جلسات قبلی بر اهمیت و ضرورت امر به معروف و نهی از منکر تاکید کرده‌ایم چرا که ما در خصوص امر به معروف و نهی از منکر که واجبی فراموش شده است، در استان خودمان مشکل داریم؛ اگر این موارد انعکاس داده شود و مردم و جوانان مطلع شوند قطعا توهین، افترا، نشر اکاذیب و سایر جرایم سایبری نیز کاهش خواهد یافت.
 
وی با تاکید بر اینکه نیروی انسانی موجود در پلیس فتای استان، افرادی فرهیخته و فنی هستند، خاطرنشان کرد: پلیس فتای آذربایجان‌شرقی دارنده‌ی مقام چهارم کشوری در حوزه‌ی سایبر بوده و ما جزو پنج استان مطرح کشور در مبارزه با جرایم فضای سایبری هستیم.
 
وی گفت: پلیس فتای استان در سال‌جاری در حوزه‌ی ماموریتی و فرایندسازی نیز در رتبه سوم قرار دارد این در حالی است که در گذشته استان ما رتبه‌ی قابل توجهی در این راستا نداشت اما اکنون در  جهت انجام وظایف محوله، توسعه زیرساخت‌ها و... بسیار موفق عمل می‌کند.
 
محمودی با تاکید بر کاهش جرایم برداشت غیرمجاز اینترنتی در استان، بیان کرد: در سال گذشته آمار جرایم برداشت غیر مجاز اینترنتی در اولویت جرایم سایبری استان بود که از طریق اطلاع‌رسانی در مجلات، روزنامه‌ها و رسانه‌ها اکنون این نوع جرم به رتبه دوم و سوم نزول پیدا کرده است.
 
محمودی با اشاره به عضویت پلیس فتای استان در ستاد فام، یادآور شد: پلیس فتای استان در مسیر موفقیت گام برداشته و اقدامات خوبی را انجام داده است که برگزاری کنفراس ملی در مراغه از جمله‌ی آن بوده؛ این کنفرانس توفیقات خوبی را نیز در پی داشت؛ همچنین پلیس فتای استان، در حوزه‌ی کشف و پیگیری جرایم سایبری نیز عملکرد خوبی دارد.
 
وی با بیان اینکه استان ما جزو پنج استان پر وقوع در حوزه‌ی جرایم سایبری در کشور است، خاطرنشان کرد: 80.22 درصد از پرونده‌های سایبری استان در سالجاری کشف شده‌اند که 37 درصد نیز در حوزه‌ی جرایم سایبری نسبت به سال گذشته افزایش داشته‌ایم و با توجه به اینکه استان ما در حوزه جرایم سایبری پر وقوع است از این رو 37 درصد افزایش جرم، شامل مقدار بسیار زیادی از جرایم بوده و اهتمام مردم، مسولان و تمامی اقشار جامعه را در این راستا می‌طلبد.
 
وی با اشاره به اینکه به پرونده‌های جرایم سایبری استان در گذشته، طی 45 روز رسیدگی می‌شد، اضافه کرد: اکنون با همکاری دادستان، دستگاه قضایی استان و شعبه ی ۱۹ و تعمالات با مجموعه‌ها، 14 درصد پایین‌تر از شاخص کشوری به پرونده‌ها رسیدگی می‌شود؛ شاخص کشور 35 روز بوده و استان ما طی 30 روز اقدام به بررسی و پیگیری پرونده‌های حوزه‌ی جرایم سایبری می‌کند که این موضوع در نتیجه‌ی تلاش کارکنان این مجموعه بوده است.
 
وی در خصوص بیشترین روش‌های استفاده شده در حوزه‌ی جرایم سایبری استان، تاکید کرد: بیشترین روش‌های مجرمانه در اپلیکشن‌های مربوط به تله گرام و اینیستاگرام و همچنین سایت‌هایی مثل جیمیل، دیوار و فروشگاه‌های اینترنتی انجام گرفته که بیشترین شگرد بزه‌کاران نیز اقداماتی مربوط به کارهای وسوسه انگیز مثل وعده‌های برنده شدن در قرعه کشی، خرید شارژ و در حالت کلی مهندسی اجتماعی بوده است.
 
محمودی گفت: بیشترین مرتکبان بزه‌های سایبری مردان بوده‌اند و یک سوم سن این افراد نیز ۱۷ تا ۲۵ سال بوده است از این رو باید در راستای آگاه‌سازی جوانان از آسیب‌های فضای مجازی تلاش کنیم؛ در این راستا با آموزش و پروش نیز تعامل سازنده‌ای داریم.
 
وی با اشاره به برگزاری کلاس‌های آموزشی فضای سایبری در دانشگاه و مدارس، تشریح کرد: در استان ما، جرایم از نوع "هتک حیثیت و نشر اکاذیب" رتبه اول را در جرایم سایبری به خود اختصاص داده است؛ از این رو باید دست به دست هم دهیم تا این نوع جرایم کاهش یابد؛ ما نیز در خصوص اطلاع‌دهی و آگاهی به مردم آمادگی داریم.
 
محمودی خاطرنشان کرد: برداشت اینترنتی غیر مجاز و مزاحمت‌های اینترنتی نیز به ترتیب رتبه‌های دوم و سوم را در جرایم سایبری استان به خود اختصاص داده‌اند.
 
وی با اشاره به اقدامات خوب پلیس فتای استان، عنوان کرد:  پلیس فتای استان، با توانمندی چالاکی و قدرت این پیام را به بزه‌کاران فضای مجازی می دهد که پلیس فتا همه‌ی تحرکات و فعالیت‌هایشان را تحت نظر داشته و حواسش به همه چیز هست؛ اجازه نخواهیم داد امنیت کاربران ما خدشه دار شود و ۲۴ ساعته آمادگی برخورد با تخلفات و کجی‌ها را داشته و هرگز دست از مبارزه برنخواهیم برداشت.
 
وی با تاکید بر اینکه ماموریت پلیس فتا برخورد با جرایمی است که در فضای مجازی شروع، خاتمه و رخ داده باشد، اظهار کرد: برخورد با تخلفات شبکه‌هایی ماهواره‌ای از مسئولیت‌های ما نبوده اما چنانچه شبکه‌ی ماهواره‌ای در فضای مجازی دارای سایت و یا کانالی بوده و اقدام به کلاهبرداری کند، توسط پلیس فتا پیگیری و رسیدگی خواهد شد.
 
رئیس پلیس فتای استان با اشاره به حوزه‌ی وظایف پلیس فتا خاطرنشان کرد: جرایم سنتی مثل جیب بری، نزاع و درگیری در حوزه‌ی وظایف ما نیست؛ در خصوص جرایم سنتی سایبری شامل "جعل سند" نیز برای ادله ی جرم با کلانتری‌ها کار کرده و رسیدگی می‌کنیم؛ اما تمامی جرایم سایبری سنتی که در فضای سایبری شروع و یا ختم شده باشد توسط پلیس فتا پیگیری و رسیدگی می‌شود؛ جعل هویت، مزاحمت‌های اینترنتی، هک، نفوذ و ... از جمله جرایم سایبری هستند که توسط پلیس فتا پیگیری می‌شود.
 
وی در خصوص جرایم انتخاباتی نیز یادآور شد: پلیس فتای استان، برابر با قانون و همانند سایر ارگان‌ها در این راستا آمادگی‌های لازم را داشته و درصورت نیاز اقدام خواهد کرد؛ پلیس فتا ۲۴ ساعته آماده خدمت به مردم و رصد فضای سایبری است.
 
وی گفت: آذربایجان‌شرقی جزو استان‌های مجهز آزمایشگاهی کشور بوده و فردا نیز در راستای تجهیزات جلسه‌ای داریم که اگر استاندار موافقت کنند یک سری تجهیزات جدید نیز به تجهیرات پلیس فتای استان اضافه خواهد شد؛ تمامی سازمان‌ها در مبارزه با جرایم سایبری سهم دارند از این رو نیاز است که تمامی سازمان‌ها در این راستا همکاری و همیاری کنند.
 
محمودی با اشاره به اینکه در استان دو شعبه‌ی مصوب پلیس فتا وجود دارد، خاطرنشان کرد: پلیس فتای استان در شهرستان‌های مراغه و مرند شعبه دارد، برای چهار شهرستان دیگر نیز توافق کرده‌ایم تا شعبه‌هایی در این شهرستان‌ها ایجاد شود؛ همچنین برای ایجاد شعبه در یک شهرستان مرزی نیز در تلاش هستیم تا به چهار شهرستان مذکور اضافه شود.
 
وی با بیان اینکه علاوه بر شعب رسمی، چهار شعبه‌ی غیر رسمی نیز داریم، بیان کرد: این شعبه‌ها در شهرستان‌های اهر، شبستر، میانه و جلفا به طور غیر مصوب دایر هستند و با توجه به اینکه سلاح پلیس فتا، مغزافزار، سیستم اینترنتی و فضای سایبری است، از این رو برای ایجاد شعبه در یک منطقه باید این امکانات و تجهیزات ویژه در آن فراهم باشد.
 
وی با تاکید بر اینکه گشت سایبری جزو سخت‌ترین مشاغل است، تشریح کرد: 170 مسنجر و شبکه اجتماعی پیام رسان داریم که باید در طول شبانه روزی مورد رصد قرار گیرند؛ همچنین نخبگان سایبری استان نیز در این راستا با ما همکاری داشته و با مجتمع های آموزشی، سازمان جهاددانشگاهی و... نیز تعاملاتی داریم و توانسته‌ایم سه مورد نرم افزار ارزشمند در حوزه‌ی کاری خود بسازیم.
 
وی یادآور شد: در فضای سایبری برخی با تولید محتوا، استحاله‌گری و اباهه گری را رواج می‌دهند که غالب این افراد در داخل کشور نبوده و بلکه از خارج کشور چنین اقداماتی را انجام می‌دهند؛ اگر چنین افرادی در داخل کشور نیز باشند به طور جدی با این افراد برخورد می‌شود، چرا که خط قرمز ما، تامین امنیت مردم است و در این خصوص تعارفی با کسی نداریم.
 
 وی گفت: عده‌ای نیز در فضای مجازی صرفاً فریب خورده و تنها عضو کانال هستند، این افراد مجرم نیستند، بلکه تولید محتوا و بارگذاری محتوای مجرمانه جرم است.
 
رئیس پلیس فتای استان خاطرنشان کرد: در فضای مجازی اخیرا جوانان ما را به مصرف قلیان‌های الکترونیکی تشویق می‌کنند، این موارد اثرات منفی در پی داشته و سلامت جوانان ما را هدف قرار داده است؛ این قلیان‌های الکترونیکی به شکل قاب ادکلن، قابل شارژ بوده و چندین طعم متفاوت دارد که به صورت الکترونیکی شارژ می‌شود؛ متاسفانه به مصرف چنین قلیان‌هایی نیز اقدام شده است.
 
محمودی با بیان اینکه، در حوزه‌ی مواد مخدر نیز چندی پیش افرادی را دستگیر کرده‌ایم، متذکر شد: در فضای مجازی جوانان را به مصرف "ماری جوانا و گل" تشویق می‌کنند از این رو والدین باید حواسشان جمع باشد؛ مواد مخدر دیجیتالی نیز در فضای مجازی تبلیغ می‌شود.
 
 وی با تاکید بر تولید محتوای متناسب با ارزش‌های دینی و اسلامی در فضای سایبری، گفت: علاوه بر مواد مخدر، در خصوص وجود محتواهای مستهجن و پورن نیز در فضای مجازی مشکل داریم، برای مقابله با این هجمه‌ها و نجات جوانان، باید به سمت تولید محتوای مناسب با ارزش‌های اجتماعی و دینی خودمان حرکت کنیم؛ ما از اشخاص حقیقی و حقوقی دعوت می‌کنیم تا فضای مجازی را از موارد خوب و مناسب و ارزشی پر کنند تا بتوانیم در این میدان پیروز شویم.
 
محمودی در خصوص مهمترین پرونده‌ی سایبری چندماه اخیر نیر بیان کرد: انهدام باندهای مدلینگ از جمله پرونده‌های مهم ماه‌های اخیر بود که منجر به دستگیری سه باند با 16 نفر اعضا شد.
 
وی با اشاره به اینکه مردم از کانال‌های دارای محتوای مجرمانه، خارج شوند، گفت: بانیان و گردانندگان این کانال‌ها به دنبال این هستند که افرادی را برای خود همفکر کنند؛  اگر مردم دور این گونه افراد جمع نشوند، این‌ها نابود خواهند شد اما افزایش لایک و اعضای کانال‌های این افراد توسط مردم باعث تنومند شدن مسیر حرکت این گونه افراد می‌شود؛ باید دور این افراد را خالی کنیم تا ناکام بمانند.
 
وی در خصوص آموزش‌های ویژه برای افراد جامعه در استفاده از فضای مجازی نیز تشریح کرد: طرح جامعی را با شهرداری تبریز شروع کرده‌ایم و اکنون در حال تدوین این برنامه‌ی جامع آموزشی هستیم که ایده‌ی آن از یک سایت خارجی گرفته‌ شده است.
 
محمودی در پایان از ارائه‌ی مشاوره، به دو هزار و 500 نفر از مردم استان خبر داد.