هک کردن واتس اپ وتلگرام توسط سازمان سیا

هک کردن واتس اپ وتلگرام توسط سازمان سیا
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۵

رسانه‌ها با شنیدن خبر هک شدن گوشی‌های اپل و اندرویدی پیازداغ ماجرا را زیادتر کرده و داستان را به اپلیکیشن های رمزگذاری شده و امن مانند تلگرام، واتس‌اَپ، سیگنال، Confide و ... کشانده‌اند اما یک اشتباه بزرگ این وسط رخ‌داده است.

به گزارش گرداب، نه سازمان سیا و نه GCHQ هیچ‌کدام نتوانسته‌اند تاکنون ارتباط end-to-end رمزگذاری شده را شکسته و بخوانند بلکه کار دیگری کرده‌اند که از طریق آن می‌توانند هر کاری روی هر وسیله الکترونیکی انجام دهند.

«جوزف هال» رئیس مرکز Center for Democracy & Technology به‌سادگی این موضوع را برای کاربران عمومی بیان کرده که موبه‌مو آن را بخوانید تا نحوه هک شدن را بفهمید:

{آنها برنامه‌ای را روی گوشی شما نصب‌کرده‌اند که قادر است هرچند صدم ثانیه یک اسکرین شات و تصویر از روی نمایشگر شما بیندازد. مثلاً هنگام چت کردن شما با یک نفر، هرآنچه میان شما دو نفر نوشته‌شده به‌صورت پرینت اسکرین و عکس به سرور حمله‌کننده (در اینجا سازمان سیا یا GCHQ) ارسال می‌شود و بدین ترتیب بدون اینکه ارتباطات رمزگذاری شده شما شکسته یا هک شود، اطلاعاتتان دیده و خوانده می‌شود! به همین راحتی!@}

بنابراین آنچه در بخشی از اسناد وُلتِ 7 آمده، داستان نصب بدافزار (یا حتی بسیاری از اپلیکیشن های رایگان در اپ استور یا گوگل پلی) روی گوشی‌های نا امن است که باعث لورفتن اطلاعات به این سبک و سیاق شده است. حالا اپل یا گوگل (مالک اندروید) با کشف حفره‌های نرم‌افزاری جلوی این بدافزارهای جاسوسی را بعضاً گرفته و سعی کرده‌اند مانع از هک مجدد شوند. اینکه کدام گروه - سیا یا مالکان نرم‌افزار و سیستم‌عامل - جلوتر دست به کشف حفره زده و بدافزار یا ضدبدافزار را ساخته، بحث دیگری است!