تلاش اسرائیل برای مقابله با پنهان نگاری

تلاش اسرائیل برای مقابله با پنهان نگاری
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۳۹۵

محققان دانشگاه بن گوریون، در پی یافتن روشی برای مقابله با حملات سایبری از طریق پنهان نگاری در فایل‌ها هستند.

به گزارش گرداب، محققان دانشگاه بن گوریون اسرائیل، پلتفرم جدیدی برای مقابله با حملات سایبری ایجاد کردند. این دانشگاه، پروژه مذکور را با سازمان سایبری ملی رژیم صهیونیستی به‌صورت مشارکتی اجرا می‌کند.

هفته گذشته، موسسه خبری ویکی لیکس، اقدام به انتشار بخش گسترده‌ای از اسناد، علیه سازمان جاسوسی آمریکا کرد و در آن، پرده از روش‌های نوین این سازمان آمریکایی در جاسوسی از شهروندان در سراسر دنیا برداشت. همین موضوع، سبب شد تا بسیاری از کشورها، در سیاست‌های امنیتی خود، تجدیدنظر کنند و به فکر یافتن راهکاری جدید برای مقابله با تهدیدات سایبری بیفتند.

اوفر هادار (Ofer Hadar)، مدیر بخش مهندسی سامانه‌های ارتباطی در دانشگاه بن گوریون و مدیر ارشد این پروژه دفاعی، ضمن ارائه توضیحاتی در این مورد، پروژه مذکور را گامی در جهت تقویت هر چه بیشتر دفاع سایبری در اسرائیل قلمداد کرد. وی همچنین، این پروژه را، یکی از روش‌های مؤثر مقابله با پنهان نگاری عنوان کرد.
در بخشی از صحبت‌های وی آمده است: «پنهان نگاری، فرایندی است که به‌وسیله عکس یا فیلم و اطلاعاتی که در آن‌ها مخفی می‌شود، سرقت اطلاعات صورت می‌پذیرد؛ بنابراین، هیچ‌کس و هیچ‌کدام از قربانی‌ها، چیز مشخص و معینی نمی‌بینند.»
هادار توضیح داد پنهان نگاری، در حقیقت روشی است که از آن، برای حفاظت از قانون کپی‌رایت بهره‌برداری می‌شود، اما گهگاه این روش، توسط سازمان‌های تروریستی برای انتقال پیام‌های غیرقابل‌شناسایی به گروه‌های مختلف استفاده می‌شود. وی ادامه داد: «ما امروز با چالشی مواجه هستیم که در آن از پنهان نگاری، برای انتقال بدافزارها و حمله به بازدیدکنندگان فایل‌های عکس و ویدئو، استفاده می‌شود. ما الگوریتمی طراحی کردیم تا راهکاری برای این مشکل، در دامنه‌های فشرده پیدا کنیم. در این روش، ما برنامه‌ای ایجاد کردیم که محتویات دنباله عکس و فیلم را بدون دست‌کاری کردن کیفیت آن فایل، پاک‌سازی می‌کند.»
در هر عکس یا فیلم، مقداری اطلاعات نهفته است که بخشی از آن‌ها، متعلق به رایانه تولیدکننده محتوا، یا انتقال‌دهنده آن است.