امنیت پائین دستگاه‌های هوشمند متصل به اینترنت

امنیت پائین دستگاه‌های هوشمند متصل به اینترنت
تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۳۹۵

این روزها، می‌توان از تلفن همراه برای کنترل همه چیز از جمله تلویزیون، لامپ‌ها، ترموستات و حتی اتوموبیل استفاده کرد.

به گزارش گرداب، طبق ادعاهای اخیر ویکی‌لیکس، بعضی از تلویزیون‌های هوشمند سامسونگ، به عنوان وسایل شنیداری قابلیت شنود شدن دارند و این موضوع نشان می‌دهد که ورود اینترنت اشیاء به منازل، با ریسک همراه خواهد بود. اما سؤال اصلی این که است که دستگاه‌های متصل به اینترنت، تا چه حد امن هستند؟

این دستگاه‌ها، بدون شک، محبوب و متداول هستند. شرکت تحقیقاتی گارتنر اخیراً پیش‌بینی کرده که در سال ۲۰۱۷، حدود ۴.۸ میلیارد دستگاه متصل به اینترنت، مورد استفاده قرار گیرد. این تعداد تا سال ۲۰۲۰، به ۲۰.۴ میلیارد خواهد رسید و شامل تلویزیون‌های هوشمند، ست‌آپ باکس‌های دیجیتال و ... می‌شود.

 در کسب و کارهای مختلف، کنتورها و دوربین‌های امنیتی تجاری، متداول‌ترین محصولات اینترنت اشیاء محسوب می‌شوند. این دستگاه‌ها در عین حال که کار را کاربران بسیار آسان می‌کنند، لیکن اهداف بسیار خوبی نیز برای هکرها به حساب می‌آیند.
به عنوان مثال، در اکتبر ۲۰۱۶، هکرها، توانستند کنترل وب کم‌ها و دستگاه‌های مختلف را به دست بگیرند. همچنین مهاجمین توانستند به وب‌سایت‌های معروفی مانند توئیتر و نتفلیکس، حمله کنند.

با این وجود،‌به نظر متخخصان وضع مقررات برای تأمین امنیت دستگاه‌های متصل به اینترنت، یک نیاز روزافزون است، اما زمان وضع این‌گونه مقررات و الزامات مشخص نیست.
در سال گذشته، یک دستگاه تخصصی، گزارشی منتشر کرد که حاکی از وجود مشکلات امنیتی در دیوایس‌هایی بود که به تازگی قابلیت اتصال به اینترنت پیدا کرده بودند. برخی از این دستگاه‌ها، شامل ایمپلنت‌های پزشکی، دوربین‌های مداربسته، لوازم خانگی و پرستار هوشمند کودک بود.



جه جانسون، وزیر امنیت داخلی ایالات متحده در زمان اوباما گفت: «وابستگی روزافزون به فناوری‌های متصل به شبکه، به حدی زیاد شده است که تأمین امنیت برای آنها کار ساده‌ای نیست.»
همچنین جاش زلونیس، تحلیلگر فورستر ریسرچ اذعان داشت: «مشتریان نمی‌توانند منتظر بمانند تا دولت، مسائل امنیتی مربوط به این دستگاه‌ها را حل کند. افراد مجبورند تولیدکنندگان را مسئول تأمین امنیت دستگاه‌های مورد بحث بدانند.»
یکی از مشکلات این است که بسیاری از مردم نمی‌دانند که باید برای دستگاه‌های متصل به اینترنت از قبیل دوربین و تلویزیون هم مانند کامپیوترها، رمز عبور انتخاب کنند.

منبع: ایتنا