هشدار کسپرسکی در مورد خاموشی جهانی

هشدار کسپرسکی در مورد خاموشی جهانی
تاریخ انتشار : ۰۵ فروردين ۱۳۹۶

مدیرعامل شرکت کسپرسکی هشدار داد در صورت اتخاذ نکردن رویکردهای جدید امنیتی، جهان با خطر فرورفتن در یک خاموشی کامل مواجه خواهد شد.

به گزارش گرداب، با توجه به اینکه فضای مجازی به سرعت در حال گسترش یافتن و فراگیر شدن است، زندگی مردم سراسر زمین روزبه‌روز به آن وابسته‌تر می‌شود و به همین دلیل نوع جدیدی از آسیب‌پذیری‌ها به وجود می‌آیند. در نتیجه سازمان‌ها و کشورهای بسیاری سعی دارند برای مقابله با تهدیدات سایبری، نیروهای متخصص امنیت سایبری آموزش بدهند. با وجود این سرعت گسترش این فضا به اندازه‌ای است که کارشناسان در اغلب موارد توانایی مقابله با آن را ندارند.
یوگنی کسرپرسکی (Eugene Kaspersky)، مدیرعامل آزمایشگاه کسپرسکی به تازگی هشدار داده است، هکرها می‌توانند با استفاده از زیرساخت‌های ناامن یک خاموشی کامل را در سراسر جامعه ایجاد بکنند.
در عصر مدرن امروزی که علاقه‌ی بسیاری برای اتصال به اینترنت وجود دارد و این کار با گسترش مفهوم اینترنت اشیا یافته است، جامعه با آسیب‌پذیری‌های بیشتری روبه‌رو می‌گردد. به عنوان نمونه‌ می‌توان به هک شبکه‌ی برق اوکراین اشاره کرد. نفوذ به زیرساخت‌های شبکه‌ی برق می‌تواند جلوی دسترسی به امکانات شهری، آب، اینترنت و شبکه‌های تلفن همراه را بگیرد.
کسپرسکی گفت: «متأسفانه سناریوی مطرح شده در بالا کاملاً واقعی است. جهانی که ما در آن زندگی می‌کنیم بر اساس فناوری‌ها و ایده‌های 50 سال گذشته شکل گرفته و معماری بسیاری از این دستاوردها متعلق به قبل از دوران جرایم سایبری است. زمانی که هکرها وجود خارجی نداشتند.»
کارشناسان شرکت کسپرسکی مدتی قبل گزارشی را منتشر کردند که نشان می‌دهد، 13 هزار سامانه‌ی کنترل صنعتی از طریق اینترنت قابل‌دسترسی هستند. همچنین اعلام شد 90 درصد از این سامانه‌ها آسیب‌پذیر بوده، حدود 30 درصد آن‌ها در آمریکا و 14 درصد دیگر در اروپا قرار دارند.
کسپرسکی هشدار داد، یک جهان کاملاً متصل نیاز به بازطراحی هسته‌ی زیرساخت‌های حیاتی دارد تا بتوان از آن‌ها محافظت کرد. با وجود این تمام این زیرساخت‌ها همچنان در یک بستر ناامن به فعالیت خود ادامه می‌دهند. در نتیجه خطر حمله‌ای که به قطعی برق گسترده ختم شود، همچنان باقی‌مانده است. به نظر می‌رسد ایجاد یک چارچوب سکیوریتی فرست1 (security first ) برای تأمین امنیت اطلاعات از پایه، بهترین راهبرد برای آینده باشد.
وی افزود: «همان‌گونه که به صورت فزاینده‌ای از فناوری‌های مختلف به عنوان ستون فقرات تمدن امروزی استفاده می‌کنیم باید مطمئن شویم زیرساخت‌های حیاتی از یک معماری بسیاری قوی بهره برده و در برابر خطرات امن و مصون هستند. اگر ما یک رویکرد سکیوریتی فرست ایجاد نکنیم، با آینده‌ای نامشخص روبه‌رو هستیم.»
مدیر شرکت کسپرسکی خاطر نشان کرد: «من آرزو دارم در یک جهان با دستگاه‌های غیرقابل هک زندگی کنم و فکر می‌کنم هم‌اکنون نیز امکان دستیابی به آن وجود دارد. ما فناوری‌ها، راه‌حل‌ها، ایده‌ها و بسترها طراحی نسل جدید نرم‌افزارهایی را که زیرساخت‌های حیاتی را ایمن نگاه دارند در اختیار داریم.»
وی در نهایت گفت: «ما برای دستیابی به اهداف یاد شده به متخصصین امنیت سایبری نیاز داریم.»
وی اشاره کرد یکی از اصلی‌ترین مشکلات موجود در سراسر جهان، تشویق جوانان و افراد با استعداد به فعالیت در زمینه‌ی فناوری است تا بتوان به کمک آن‌ها به نیازهای امنیتی آینده پاسخ داد.
 
___________________________________
1- سکیوریتی فرست یک رویکرد فکری در مورد تأمین امنیت یک شرکت یا سازمان در همه‌ی جنبه‌ها است. این رویکرد بیان می‌کند فراتر از ملاحظات فنی، باید امنیت در تمامی زمینه‌ها مانند مدل کسب‌وکار، توسعه‌ی نرم‌افزار، شیوه‌های استخدام، قیمت‌گذاری، مشارکت، بازاریابی، تحقیقات و نوآوری نیز در نظر گرفته شود؛ به عبارت دیگر با کمک این رویکرد یک شرکت در تمامی حوزه‌ها ایمن شده و یک مزیت رقابتی مناسب برای آن ایجاد می‌شود.