Gerdab.IR | گرداب

مخالفت‌اکثر مردم آمریکا با حمله نظامی‌به ایران

تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۳۸۹

نظرسنجی مؤسسه "ونیتی‌فیر" و شبکه سی‌بی‌اس، نشان می‌دهد اکثر آمریکایی‌ها مخالف حمله نظامی به ایران هستند و یک‌چهارم شرکت‌کنندگان اعلام کردند هیچ چیز نمی‌تواند باعث حمایت آنها از جنگ علیه ایران شود.

گرداب- شبکه خبری سی‌‌بی‌اس در یک نظرسنجی تلفنی، با 906 نفر به طور تصادفی تماس برقرار کرده و از آنها پرسید: «چه چیز می‌تواند باعث شود از جنگ علیه ایران حمایت کنید؟»
 
"لورا روزن" (Laura Rozen) در وب‌سایت "پولیتیکو" (Politico) نتایج حاصل از این نظرسنجی را چنین شرح می‌دهد:

25 درصد گفتند: «فقط در صورتی‌که ایران به خاک آمریکا حمله کند»؛ 25 درصد گفتند: «در صورتی‌که ایران به ناوگان آمریکا در خلیج فارس حمله کند»؛ 11 درصد گفتند: «اگر ایران دست به آزمایش هسته‌ای بزند»؛ و 10 درصد جواب دادند: «در صورتی‌که ایران به اسرائیل حمله کند.» و 24 درصد شرکت‌کنندگان اعلام کردند که تحت هیچ شرایطی حاضر به حمایت از جنگ علیه ایران نیستند.
 
تقریباً نصف شرکت‌کنندگان اعلام کردند در صورتی که ایران مستقیماً به خاک و یا کشتی‌های آمریکا حمله کند از جنگ حمایت خواهند کرد؛ اما فقط یک نفر از هر ده نفر پاسخ داده که در صورت حمله ایران به اسرائیل، به جنگ این کشور خواهند رفت.

 11 درصد شرکت‌کنندگان گفتند که در صورت آزمایش هسته‌ای توسط ایران، حاضر به حمایت از جنگ هستند. این نتایج نشان می‌دهد که بیشتر آمریکایی‌ها به جای حمله به ایران برای جلوگیری از دستیابی این کشور به سلاح هسته‌ای‌، خواهان اعمال سیاست‌های بازدارنده هستند. فرمانده‌های نظامی نیز معتقدند که "گزینه نظامی" می‌تواند عواقب ویرانگری در پی داشته باشد.

مت داس (Matt Duss) در وب‌سایت "پیشرفت اندیشه" (thinkprogress.org) مطالبی جالب توجه در مورد نوع جمله‌بندی این سؤال و نیز نحوه پاسخ دادن بازها [جمهوری‌خواهان] به آن نگاشته است:

نوع جمله‌بندی این سؤال بسیار عجیب است، اما بدون هیچ شک و تردیدی می‌توان گفت که این نظرسنجی نشان می‌دهد آمریکایی‌ها خواهان حمله به ایران نیستند. نمی‌دانم آیا آن‌هایی که طرفدار حمله به ایران هستند، می‌دانند که چرا چنین می‌خواهند؟ می‌دانند که چرا حامی "حملات هوایی"، "حملات نظامی" و یا "حملات جراحی‌شده" هستند؟

بر اساس نظرسنجی انجام گرفته دیگری توسط "شورای روابط خارجی شیکاگو" تنها 18 درصد پاسخ‌دهندگان معتقدند که آمریکا باید همین الان به اهداف هسته‌ای در ایران حمله کند. حتی اگر دیپلماسی و تحریم‌ها نیز نتوانند حرکت ایران به سوی بمب اتمی را متوقف کنند، باز در این حالت، درصد قابل توجهی از آمریکایی‌ها مخالف بمباران مراکز هسته‌ای ایران خواهند بود (49 درصد مخالف و 47 درصد موافق) بیش از نصف شرکت‌کنندگان معتقدند که در صورت حمله اسرائیل به ایران، آمریکا نباید برای دفاع از اسرائیل وارد عمل شود.

با توجه به نظرسنجی‌هایی به مانند این نمونه‌ها به نظر می‌رسد تلاش‌ جمهوری‌خواهان برای سوق دادن افکار عمومی آمریکا به سوی حمایت از جنگی دیگر در خاورمیانه شکست خورده است یا اینکه ممکن است آمار و ارقام را نادیده بگیرند و به نادرست چنین وانمود کنند که آمریکایی‌ها از برنامه‌های آنها حمایت می‌کنند.
 
کلیف می (Cliff May)، در مصاحبه‌ای که با شبکه خبری "ام‌اس‌ان‌بی‌سی‌" (MSNBC) داشت، گفت: «خوشبختانه اکثر آمریکایی‌هایی که احمدی‌نژاد را در تلویزیون می‌بینند متوجه خطرات ناشی از یک ایران هسته‌ای هستند. اینکه آنها احتمالاً چه می‌فهمند و اینکه از آمریکا می‌خواهند چه کاری انجام دهد، می‌توانند دو چیز کاملاً متفاوت از هم باشند.»
 
منبع: مشرق