حمله‌ی سایبری به شبکه‌ی برق آمریکا

حمله‌ی سایبری به شبکه‌ی برق آمریکا
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۳۹۶

حمله‌ی سایبری موفق به شبکه‌ی برق آمریکا، بسیار مشکل است اما از نظر فنی، به هیچ وجه غیرممکن نیست.

به گزارش گرداب، سامانه‌ی برق‌رسانی ایالات‌متحده آمریکا، همواره هدفی معقول برای حملات سایبری به شمار رفته است. علاوه بر اهمیت این منبع انرژی در جامعه‌ی این کشور، همه‌ی بخش‌های زیرساختی و صنعتی نیز در آمریکا، به برق وابسته هستند. از همین روی، قطع یا ایجاد اختلال در روند تولید و توزیع برق، می‌تواند خسارات سنگینی در پی داشته باشد.

حمله‌ی سایبری موفق به شبکه‌ی برق آمریکا، بسیار مشکل است اما از نظر فنی، به هیچ وجه غیرممکن نیست. به طور حتم چنین حمله‌ای به ماه‌ها برنامه‌ریزی، منابع کلان و گروهی بزرگ متشکل از متخصصین در رشته‌های گوناگون، نیازمند است. به عبارت دیگر، مجرمان سایبری و گروه‌های تروریستی، توان لازم برای چنین عملیاتی را در اختیار ندارند و تنها خطری که ایلات متحده را تهدید می‌کند، توان بالقوه‌ی برخی کشورها و گروه‌های هکری دولت‌های دیگر است.

حملات سایبری به سامانه‌های تأمین نیروی برق، از زمان هک شبکه‌ی برق اوکراین، دیگر تنها یک نگرانی تئوریک به شمار نمی‌رود. حمله‌ی یاد شده، در حالی صورت گرفت که شرایط استراتژیک، جغرافیای سیاسی و معادلات جهانی، اتهام‌ها و گمانه‌زنی‌ها را متوجه روسیه کرد. در آن برهه، مایکل راجرز، رئیس فرماندهی سایبری آمریکا، ادعاهایی در مورد کشورهای توانمند در زمینه‌ی ایجاد مخاطرات سایبری برای این کشور، مطرح کرد و از دولت‌های روسیه، چین و ایران، نام برد.

از دید بسیاری از کارشناسان، دیجیتال‌سازی سیستم برق‌رسانی آمریکا، کمبود سرمایه‌گذاری این بخش در امنیت سایبری و فقدان مرجع قانون‌گذاری کارآمد، از عوامل اصلی بروز آسیب‌پذیری در این بخش از زیر ساخت‌های آمریکا هستند.

بر اساس نظر متخصصان غربی، ضعف اساسی در برق آمریکا، می‌تواند محرکی مهم برای کشورهای معارض، در جهت سازمان‌دهی حمله‌ی سایبری به شمار رود. به طور حتم، این اقدام، در زمره‌ی عملیات نظامی قرار می‌گیرد و سبب بروز آشوب و اختلال در واکنش‌های دفاعی این کشور می‌شود.

سامانه‌ی توزیع برق ایالات‌متحده، سیستمی بسیار پیچیده دارد. این شبکه‌ی عظیم، از 3300 منبع تولید، 200،000 مایل خطوط انتقال ولتاژ بالا، 55،000 پست برق، 5/5 میلیون مایل خطوط توزیع نهایی، ساخته‌شده است. حمله‌ی سایبری، می‌تواند در هر یک از بخش‌های یادشده، به وقوع پیوندد و موجب بروز اختلال در کل سیستم شود. به‌عنوان مثال، روسیه، طی تهاجم به اوکراین، پست‌های توزیع برق ولتاژ پایین این کشور را هدف قرارداد.