به گزارش گرداب، حجت الاسلام صادقی نیارکی در این نشست که به میزبانی دادسرای عمومی و انقلاب قزوین برگزار گردید با اشاره به احضار جمعی از کاندیداهای این دوره از انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا به دادسرا بیان داشت:
در بازه های زمانی مختلف از تصمیم به ثبت نام کاندیداتوری انتخابات های مختلف در کشور گرفته تا ساعت پایانی رای گیری و اعلام نتایج، هدف شایعات به سوی نامزدها پیش می رود. اخبار گوناگون شامل پیروزی و کناره گیری نامزد یا نامزدها با هدف ریزش آرا و جنگ روانی به سرعت پخش میگردد. حتی دقایقی بعد از بسته شدن درب حوزه های اخذ رای نیز مجددا استارت میخورد. برخی از فعالان در شرایطی که هنوز تجمیع آراء صورت نگرفته است اقدام به پخش خبر پیروزی یک شخص مینمایند. این موضوع هم با هدف جنگ روانی انجام می شود و البته تبعات منفی فراوانی را می تواند ایجاد نماید. آخرین مرحله از جنگ شایعه سازی با شایعه ابطال یا رد نتایج نیز مربوط به دوره زمانی پس از اعلام نتایج کلید میخورد.
وی افزود:صرف نظر از اینکه افراد و اشخاص با چه اهدافی وارد کارزار انتخاباتی می شوند اما دنیای بی رحم شایعات، نشر اکاذیب و تخریب با القای اختلاف درون جریانی طیف رقیب - چهره سازی از خود یا دیگران - مخدوش کردن اشخاص بگونه ای که پس از اعلام رسمی نامزدها مردم فکر کنند که آن شخص رد صلاحیت شده است. مزاح یا تحقیر فرد بجهت فقدان شرایط عمومی و اختصاصی با وجود شبکه های ارتباط جمعی و اجتماعی میتواند در زمان کوتاهی نشر و پخش شود هر چند همین شبکه ها میتوانند اخبار کذب را سریعا تکذیب و اطلاع رسانی گسترده ای بنمایند.
دادستان قزوین یادآور شد:نکته ای که باید کاربران فضای مجازی توجه و عنایت ویژه ای به آن داشته باشند اینست که در بازنشرها و اطلاع رسانی ها هرگز احساسی عمل ننمایند و مصالح نظام و مردم را ملاک اصلی قرار دهند و اطمینان داشته باشند که با شایعه سازان و التهاب آفرینان انتخاباتی در مراحل یاد شده به شدت برخورد قانونی صورت می گیرد.
صادقی نیارکی با قرائت موادی از قانون مجازات اسلامی و قوانین مرتبط با انتخابات به تشریح قوانین یاد شده پرداخت.
خلاصه ای از قوانین قرائت شده که توسط دادستان عمومی و انقلاب قزوین تشریح شد.
1 ـ انتشار هرگونه محتوا به منظور ترغیب و تشویق مردم به تحریم و یا کاهش مشارکت در انتخابات، تجمع اعتراض آمیز بدون مجوز، اعتصاب، تحصن، ادعای غیر واقع مبنی بر توقف انتخابات و یا هر اقدامی که به نحوی موجب اخلال در امر انتخابات ریاست جمهوری گردد. ( بند 7 ماده 33 قانون انتخابات ریاست جمهوری و بند 5 ماده 6 و 25 قانون مطبوعات)
2 ـ تشویش اذهان عمومی، سیاه نمائی و بیان مطالب خلاف واقع علیه کشور، ایجاد اختلافات مابین اقشار جامعه بویژه از طریق طرح مسائل قومی ونژادی، انتشار هرگونه نتایج نظرسازی و نظرسازی کاذب در خصوص انتخابات و نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ( بند 7 ماده 33 قانون انتخابات ریاست جمهوری ، مواد 500 و 698 قانون مجازات اسلامی، بند 4 ماده 6 قانون مطبوعات مصوبه شورای عالی امنیت ملی)
3 ـ انتشار و تبلیغ علائم تحریم انتخابات ( ماده 500 قانون مجازات اسلامی )
4 ـ انتشار هجو یا هجویه و یا هرگونه محتوی توهین آمیز یا تخریب در فضای مجازی علیه انتخابات و نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ( ماده 700 قانون مجازات اسلامی)
5 ـ انتشار هرگونه مطلب علیه نامزدهای انتخاباتی و یا انتشار مطالبی خلاف واقع دال بر انصراف گروه یا نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری. ( مواد 74 و 91 قانون انتخابات ریاست جمهوری )
6 ـ استفاده غیرمجاز از سایت ها و وبلاگ های متعلق به دستگاه های دولتی و مؤسسات و نهادهایی که تمام یا بخشی از دارایی و بودجه آن ها از اموال عمومی است به منظور تبلیغ له یا علیه نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ( مواد 62، 68 و 88 قانون انتخابات ریاست جمهوری )
7 ـ انتشار محتوای تبلیغاتی نامزدهای ریاست جمهوری در فضای مجازی خارج از مدت زمان مقرر برای فعالیت انتخاباتی ( مواد 66 و 67 قانون انتخابات ریاست جمهوری )
8 ـ انتشار هر گونه محتوا در جهت تحریک، ترغیب، تطمیع و یا تهدید افراد به خرید و فروش آراء، رأی دادن با شناسنامه جعلی و شناسنامه دیگری، جعل اوراق تعرفه، رای دادن بیش از یکبار، تقلب در رای گیری و شمارش آراء ( ماده 33 قانون انتخابات ریاست جمهوری و ماده 43 قانون مجازات اسلامی )
9 ـ انتشار هرگونه محتوا به منظور ایجاد رعب و وحشت برای رأی دهندگان یا اعضای شعب ( بند 16 ماده 33 قانون انتخابات ریاست جمهوری و آیین نامه اجرایی آن)
10 ـ استفاده ابزاری از تصاویر اشخاص برای تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری ( بند 10 ماده 6 قانون مطبوعات)
11 ـ انتشار هر گونه محتوا مشتمل بر توهین، افترا، نشر اکاذیب علیه نظام، قوای سه گانه، سازمانهای حکومتی و نهادهای اجرایی و نظارتی انتخابات ریاست جمهوری ( مواد 500، 618 و 609 قانون مجازات اسلامی و بند 8 ماده 6 قانون مطبوعات و ماده 18 قانون جرائم رایانه ای)
12 ـ انتشار هرگونه محتوای دارای طبقه بندی ( محرمانه و سری ) مرتبط با انتخابات ریاست جمهوری مستند ( تبصره 4 ماده 80 قانون انتخابات ریاست جمهوری ، ماده 3 قانون مجازات انتشار و افشای اسناد محرمانه وسری دولتی و ماده 3 قانون جرائم رایانه ای و بند 6 ماده 6 قانون مطبوعات)
13 ـ انتشار محتوای خلاف واقع در ارتباط با نتایج بررسی صلاحیت ها، شمارش آراء، نتایج انتخابات ( مواد 697، 698 قانون مجازات اسلامی و بند 7 ماده 33 و 80 و 85 قانون انتخابات ریاست جمهوری)
14 ـ انتشار محتوا با هدف دخالت در امر انتخابات با سمت یا سند مجعول یا به هر نحو غیرقانونی در فضای مجازی ( بند 15 و 17 ماده 33 و 85 قانون انتخابات ریاست جمهوری)
15 ـ انتشار و توزیع هر گونه محتوای تبلیغاتی از سوی کارکنان ادارات، سازمانها، ارگانهای دولتی و نهادها با ذکر سمت خود له یا علیه هریک از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ( مواد 68 و 88 قانون انتخابات ریاست جمهوری)
16 ـ انتشار و توزیع هرگونه محتوای تبلیغاتی از سوی مقامات اجرایی ونظارتی انتخابات، له یا علیه هریک از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در فضای مجازی ( ماده 73 قانون انتخابات ریاست جمهوری)
17 ـ انتشار ادعای کذب و غیرواقعی توسط نامزدها در خصوص دارا بودن سابقه مشاغل دولتی اعم از کشوری یا لشکری و انتظامی و مدرک تحصیلی ( ماده 555 قانون مجازات اسلامی و قانون مجازات استفاده غیر مجاز از عناوین علمی مصوب 06/12/1388 )
18 ـ انتشار هر گونه محتوا در جهت هتک حرمت و حیثیت و نشر اکاذیب علیه نامزدهای انتخابانی ریاست جمهوری ( مواد 71 و 92 قانون انتخابات ریاست جمهوری و مواد 698 و 700 قانون مجازات اسلامی و ماده 30 قانون مطبوعات )
19 ـ انتشار صوت، تصویر و فیلم خصوصی و خانوادگی و یا اسرار شخصی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری بدون رضایت آنها به نحوی که موجب ضرر و یا هتک حیثیت آنان گردد.
20 ـ ایجاد هرگونه تغییر و یا تحریف فیلم، صوت یا تصویر نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری به نحوی که عرفاً موجب هتک حرمت و حیثیت او شود ( ماده 16 قانون جرایم رایانه ای )
21 ـ هرگونه دسترسی غیر مجاز، شنود، تخریب، تغییر، محو، متوقف کردن و سرقت اطلاعات محتوای تارنماها و پُست الکترونیکی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری و سامانه های رایانه ای مرتبط با انتخابات ( بند ج ماده 25 قانون جرایم رایانه ای )
22 ـ انتشار اسامی متهمان تخلفات انتخابات ریاست جمهوری قبل از رسیدگی به اتهامات آنها در مراجع قضائی و قطعیت رأی ( ماده 353 قانون آیین دادرسی )
23 ـ انتشار علت رد صلاحیت دواطلبان بدون رضایت آنها در صورتی که موجب افشای اسرار و یا هتک حیثیت آنها شود ( ماده 17 قانون جرائم رایانه ای، ماده 31 قانون مطبوعات و ماده واحده لزوم رسیدگی دقیق به شکایات داوطلبین رد صلاحیت شده در انتخابات مصوبه 22/08/1377 مجمع تشخیص مصلحت نظام)
24 ـ متهم نمودن داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری بدون دلیل و مدرک و با اغراض شخصی ( تبصره 3 ماده 80 قانون انتخابات ریاست جمهوری).
شایان ذکر است در پایان فعالان عرصه مجازی متعهد گردیدند تمامی فعالیت های خود را در چارچوب قانون انجام و با توجه به اختیارات خویش از درج هر گونه محتوای مجرمانه و غیر مجاز در تمام حوزه ها و موضوعات ( اعم از طنز، سیاسی، اجتماعی و . . . ) توسط سایرین اعضاء جلوگیری نمایند.
همچنین از تبلیغ کانال / گروه خویش در سایر کانال ها / گروه های منتشر کننده محتوای مجرمانه اجتناب نموده و همچنین از درج تبلیغات سایر کانال ها / گروه های منتشرکننده محتوای غیرقانونی در کانال / گروه خود خودداری نموده و با توجه به اینکه به عنوان Creator / Admin در قبال درج هرگونه محتوایات مجرمانه در کانال / گروه دارای مسئولیت قانونی می باشند؛ به محض اطلاع از درج محتوای مجرمانه توسط اعضاء یا تذکر شفاهی و یا کتبی کارشناسان، بلافاصله نسبت به حذف محتوا اقدام و از واگذاری یا اعطاء دسترسی کانال یا گروه به اشخاص ناشناس خودداری نمایند.