Gerdab.IR | گرداب

امام خامنه ای در دیدار با مسئولان نظام:

باید فضای مجازی کنترل شود، اما نباید ملت را از فضای مجازی محروم کرد

تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۳۹۶

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار سران قوا، مسئولان و کارگزاران نظام و جمعی از مدیران کشور، «فضای مجازی» را از دیگر مسائل مهم و تأثیرگذار در اداره صحیح کشور خواندند.

به گزارش گرداب به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر رهبر معظم انقلاب، حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر (دوشنبه) در دیدار سران قوا، مسئولان و کارگزاران نظام و جمعی از مدیران کشور، اعتماد همه رأی دهندگان به صندوق انتخابات نظام اسلامی را مهمترین واقعیت انتخابات 29 اردیبهشت خواندند و با تأکید بر ضرورت ایجاد فضایی جدید از همکاری و کار و تلاش برای پیشرفت ایران و اعتلای نظام افزودند: برای اداره درست کشور و مدیریت فرصتها و تهدیدها باید ضمن استفاده از تجربیات که مهمترین آنها وحدت ملی و اعتماد نکردن به امریکاست، به ملاکهای درست تصمیم گیری اتکا کرد که اصلی ترین این ملاکها، «تأمین منافع ملیِ حقیقی» یعنی منافعی است که با هویت ملی و انقلابی ملت در تعارض نباشد.

حضرت آیت الله خامنه‌ای در ابتدای سخنان خود، ماه مبارک رمضان را فرصتی طلایی و مغتنم برای «تضرع به درگاه خداوند متعال»، و «نورانی کردن دلها» خواندند و خاطرنشان کردند: دستیابی به اهداف و خواسته‌های والا در گرو ارتباط با خداوند و تلاش صادقانه و مؤمنانه است و اگر جامعه اسلامی و انقلابی از ذکر و تضرع به درگاه پروردگار غافل شود، ضربه خواهد خورد.


رهبر انقلاب اسلامی سپس در نگاهی به مسائل روز، درخصوص «انتخابات 29 اردیبهشت» گفتند: انتخابات کار بزرگی بود و قدرت انقلاب و عمق نفوذ نظام اسلامی را در دلهای مردم نشان داد، اگرچه رسانه‌های جهانی در تبلیغات پر حجم خود هیچ اشاره‌ای به این مسئله مهم نمی‌کنند.


ایشان، کار با ارزش همه مشارکت‌کنندگان در انتخابات را «ابراز اعتماد به نظام اسلامی» خواندند و افزودند: کار مشترک مردم فارغ از اینکه به چه کسی رأی دادند، این بود که به صندوق رأیِ جمهوری اسلامی و به حرکت عظیم مقرر شده در قانون اساسی یعنی انتخابات، «اعتماد» کردند.


حضرت آیت الله خامنه‌ای با انتقاد از برخی افراد که با تفسیرهای غلط دنبال تقسیم کردن مردم هستند، افزودند: نباید با بگومگوها و تقسیم کردن مردم، کار بزرگ ملت در انتخابات را خراب و ضایع کرد.


ایشان با اشاره به اقدامات وقیحانه امریکایی‌ها بعد از انتخابات ریاست جمهوری ایران در افزایش تحریم‌ها و کوبیدنِ بیش از پیش بر طبل دشمنی، افزودند: در مقابل این دشمنی‌ها، باید فضای جدیدی از همکاری، کار و تلاش برای رسیدن به هدف مشترک یعنی «پیشرفت کشور و اعتلای جمهوری اسلامی» ایجاد کرد و همه در آن فضا، سهیم و شریک شوند.


رهبر انقلاب اسلامی، لازمه تحقق اهداف و به زانو درآوردن دشمن را «تلاش و ایستادگی» خواندند و گفتند: همه باید به مسئولین کشور کمک کنند و مسئولین نیز باید با رعایت حال مردم، در بخشهای مختلف با یکدیگر همکاری کنند.


حضرت آیت الله خامنه‌ای تأکید کردند: مشی همیشگی بنده این بوده و هست که از همه دولتهایی که بر سر کارند، حمایت می‌کنم و بعد از این نیز همین‌گونه خواهد بود.


رهبر انقلاب اسلامی سپس با ورود به بحث اصلی خود یعنی چگونگی مدیریت صحیح کشور و تشخیص راه از بیراهه، گفتند: اداره صحیح کشور در وهله اول نیازمند مشخص شدن «ملاک‌های تصمیم سازی و تصمیم گیری» و در مرحله بعد، نیازمند «استفاده از تجربه های 38 سال گذشته» است.


حضرت آیت الله خامنه ای در تبیین ملاک های تصمیم گیری صحیح، به «منافع ملی» به عنوان ملاک اصلی اشاره کردند و افزودند: البته منافع ملی آن زمانی واقعاً منافع ملی است که با «هویت ملی و انقلابی ملت ایران» در تعارض نباشد.


رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: منافع ملی باید با هویت ملی تطبیق داده شود نه اینکه هویت ملی تابعی از موضوعاتی تحت عنوان منافع ملی قرار گیرد، زیرا در واقع آن موارد، «منافع تخیلی» است نه منافع ملی.


حضرت آیت الله خامنه ای در ادامه به بیان معنای هویت ملی پرداختند و افزودند: هویت ملی ایران براساس سه عنصر «مسلمان بودن، انقلابی بودن و عمق تاریخی»، شکل می گیرد و در تعریف هویت ملی حتماً باید این سه عنصر مد نظر قرار گیرند.


ایشان گفتند: مسئولان کشور اعم از دولت محترم، قوه قضاییه، قوه مقننه و همه کسانی که تصمیم های کلان می گیرند، باید از هر تصمیمی که شائبه بیگانه بودن با اسلام، انقلاب و تاریخ ملت ایران و یا ضدیت با آنها را داشته باشد، پرهیز کنند.


رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه تعریف ارائه شده از منافع ملی به معنای نادیده گرفتن پیشرفتهای بشری و محروم کردن خود از این پیشرفتها نیست، افزودند: متأسفانه این روزها تأویل برخی سخنانی که مسئولان بیان می کنند، بصورت وسیع، رایج شده است و نباید تعریف منافع ملی در چارچوب هویت اسلامی، انقلابی و تاریخی، به معنای بسته شدن راه استفاده از پیشرفتهای بشری، تأویل شود.


حضرت آیت الله خامنه ای یک نکته مهم را درخصوص منافع ملی متذکر شدند و تأکید کردند: منافع ملی ما نباید تحت تحمیل خارجی قرار گیرد.


ایشان با تأکید بر اینکه قدرتهای استکباری برای تحمیل خواسته های خود شیوه های مختلفی بکار می گیرند، افزودند: یکی از این شیوه ها تأمین منافع مستکبران تحت عنوان «هنجارهای بین المللی» است تا از این راه، کشورهای مستقل و ظلم ستیز را به هنجارشکنی متهم کنند.


رهبر انقلاب اسلامی گفتند: اخیراً امریکایی‌ها در سخنان خود درباره ایران، تحت عنوان هنجارهای بین المللی موضوع «بی ثبات سازی منطقه» را مطرح می کنند که در پاسخ آنها باید گفت اولاً این منطقه چه ارتباطی به شما دارد و ثانیاً عامل بی ثباتی منطقه، شما و عمّالتان هستید.


حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به نقش امریکایی‌ها در ایجاد گروهک داعش و حمایت‌های نظامی و تدارکاتی از این گروهک، خاطرنشان کردند: ادعای تشکیل ائتلاف بر ضد داعش یک دروغ است، البته امریکایی‌ها با «داعشِ کنترل‌نشده» مخالفند اما اگر کسی بخواهد واقعاً داعش را نابود کند، با او مقابله می کنند.


رهبر انقلاب اسلامی اتهام اخیر رئیس جمهور امریکا به ایران مبنی بر حمایت از تروریسم و نیز اتهام های حقوق بشری امریکایی‌ها را در چارچوب شیوه هنجارتراشی برای تأمین منافع مستکبران برشمردند و خاطرنشان کردند: اینکه امریکایی‌ها، در کنار حکام قرون وسطایی و قبیله ای سعودی، از حقوق بشر سخن می گویند و در جایی که بویی از دموکراسی نبرده، به جمهوری اسلامی که مظهر مردم سالاری است، تهمت می زنند واقعاً مضحک است و به عنوان یک لکه ننگ تاریخی بر پیشانی آنها خواهد ماند.


رهبر انقلاب اسلامی در بخش بعدی سخنانشان به تبیین چگونگی استفاده از تجربه ها در اداره صحیح کشور، و مدیریت فرصتها و تهدیدها پرداختند.


ایشان با اشاره به «تأثیر تعیین کننده انسجام و وحدت ملی» در موفقیتهای 4 دهه اخیر افزودند: باید از این تجربه موفق در اداره کشور استفاده کرد، البته وحدت منافاتی با اعلام مخالفت با سیاستهای دستگاهها ندارد اما نباید در زمینه مسائل کلان در کشور کشمکش و بگومگو باشد.


حضرت آیت الله خامنه ای «دو قطبی شدن کشور» و «دو دستگی مردم» را تجربه ای خطرناک دانستند و افزودند: در سال 59، رئیس جمهور وقت جامعه را دو قطبی، و مردم را به دو دسته مخالف و موافق تقسیم کرد که نباید این تجربه تکرار شود.


رهبر انقلاب اسلامی «فاصله گذاری واضح با دشمن» را زمینه‌ساز وحدت ملی دانستند و افزودند: مسئولان باید با دشمن خارجی و عوامل داخلی او فاصله گذاری جدی کنند.
ایشان با یادآوری تجربه تلخ حوادث سال 88 گفتند: در آن حوادث عده ای در خیابانها به صراحت علیه اساس انقلاب و باورهای دینی شعار دادند و چون با آنها مرزبندی و فاصله گذاری نشد مشکلات ادامه یافت.


«تکیه بر ظرفیتهای داخلی و اولویت دادن به تولید ملی» نکته دیگری بود که رهبر انقلاب در بحث اداره صحیح کشور بر آن انگشت گذاشتند.


ایشان افزودند: کشور دارای نیروی انسانی جوان و بسیار خوب و کارآمد است که ظرفیت خود را در پیشرفتهای علمی از جمله مسئله انرژی هسته ای نشان داده است و باید از تجربه مفید استفاده از جوانان برای پیشبرد بخشهای دیگر کشور نیز استفاده کرد.


حضرت آیت الله خامنه ای، «اعتماد نکردن به دشمن» را از دیگر تجربه های اساسی و جدی خواندند که باید در مدیریت کشور به آن توجه کامل شود.


ایشان افزودند: می توانستیم به دشمن اعتماد نکنیم اما در جاهایی به علتهایی مثلاً برای گرفتن بهانه از دست آمریکایی ها کوتاه آمدیم که البته بهانه گرفته نشد و ضربه هم خوردیم.
رهبر انقلاب به مسئولان تأکید کردند: هر جا عرصه کار با بیگانگان است باید با دقت، وسواس و احتیاط کامل وارد شد و در لحن و بیان هم بگونه ای سخن گفت که اعتماد به دشمن در آن احساس نشود، زیرا هم در داخل و هم نزد بیگانگان تأثیر منفی خواهد داشت.


حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به قضیه «برجام» گفتند: به مسئولانی که پیگیر این مسئله بودند اعتماد داشتیم و داریم چرا که آنها را خودی و مؤمن می دانیم اما در همین ماجرا در مواردی به علت اعتماد به حرف طرف مقابل از مسائلی صرف نظر کردیم یا اهتمام لازم را به خرج ندادیم که در نتیجه خلاهایی باقی ماند که دشمن در حال استفاده از آنهاست.


رهبر انقلاب به نامه آقای ظریف به مسئولان اروپایی درباره موارد نقض برجام به‌دست امریکایی ها اشاره کردند و افزودند: وزیر امور خارجه که مخالف مذاکرات نیست اما چون انسانِ «متدین، با وجدان و دارای احساس مسئولیت» است، در این نامه موارد مختلف «نقض روح و جسم برجام» را تشریح کرده است.


حضرت آیت الله خامنه ای، «هیأت نظارت بر برجام» را به دقت و اجرای کامل وظایف خود فراخواندند و افزودند: در پذیرش برجام، شرایط صریحی را بصورت مکتوب مشخص کرده ایم که هیأت نظارت بر برجام باید مراقبت کند تا این شرایط به دقت رعایت شود.


ایشان تأکید کردند: وقتی دشمن با وقاحت در مقابل شما ایستاده است، هر نوع کوتاهیِ شما را حمل بر ضعف و ناچاری می کند و گستاخ تر می شود، بنابراین باید کاملاً مراقب بود.


«تقویت اقتدار نظامی و امنیتی» نکته دیگری بود که رهبر انقلاب در ترسیم بایدها و نبایدهای «اداره صحیح کشور و مدیریت فرصتها و تهدیدها» مورد تأکید قرار دارند.


ایشان افزودند: بدیهی است که امریکا برای حذف عناصر اقتدار ایران از سپاه و نیروی قدس بدش بیاید و شرط و شروط بگذارد که مثلاً سپاه نباشد، بسیج دخالت نکند، در مسائل منطقه‌ای اینطور رفتار کنید و امثال این حرفها، اما همه مسئولان باید برعکس دشمن، عناصر اقتدار و عزت ایران یعنی نیروهای مسلح، سپاه، بسیج و همه عناصر مؤمن و انقلابی را تقویت کنند.


حضرت آیت الله خامنه ای در ادامه سخنانشان به بیان چند نکته مهم و تأثیرگذار اقتصادی در اداره صحیح کشور پرداختند.


ایشان خاطرنشان کردند: رئیس جمهور محترم در سخنانشان مواردی را گفتند که «باید بشود» اما مخاطب و مجریِ عمده این موارد، خود ایشان و تیم کاریِ دولت هستند.


رهبر انقلاب با اشاره به تأثیر جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی در اداره اقتصادی کشور، «رسیدگی حقیقی به روستاها از جمله ایجاد صنایع روستایی» را حلّال برخی مشکلات از جمله حاشیه نشینی و مفاسد ناشی از آن خواندند و گفتند: ایجاد امکاناتِ رفت و آمد و انتقال راحت محصولات روستاها برای روستاییان، بسیار مهم است.


«مدیریت صحیح واردات از جمله جلوگیری شدید از وارداتِ محصولاتی که به تولید مشابه داخلی ضربه می زند»، «استفاده مردم از محصولات داخلی به عنوان زمینه لازم برای ارتقای کیفیت این محصولات»، «مقابله با قاچاق»، «اجرای صحیح و شایسته اصل 44» و مسئله «امنیت سرمایه گذاری» از دیگر نکاتی بود که رهبر انقلاب اسلامی در این بخش از سخنانشان به آنها اشاره کردند.


ایشان در جمع بندی مطالب اقتصادی سخنانشان گفتند: ما مسئولان در این چند سال درباره مسائل اقتصادی خیلی حرف زده ایم اما اکنون باید وارد عمل شد، به همین علت «ارائه نقشه راه روشن و جامع» از اولین کارهایی است که دولت باید انجام دهد.


حضرت آیت الله خامنه ای «فضای مجازی» را از دیگر مسائل مهم و تأثیر گذار در اداره صحیح کشور خواندند.


رهبر انقلاب خاطرنشان کردند: بهمنی از مسائل ضد ارزشی و مخالف منافع ملی، مطالب درست و نارست، اطلاعات غلط یا صحیح و حتی شبه اطلاعات بر ذهن جامعه فرود می آید که باید این فضا کنترل شود، اما نباید ملت را از فضای مجازی محروم کرد.


ایشان با انتقاد از کوتاهی ها در زمینه ایجاد شبکه ملی اطلاعات افزودند: شماری از کشورها با ایجاد شبکه ملی اطلاعات، ضمن رعایت خطوط قرمز خود و کنترل صحیح فضای مجازی از اینترنت برای تأمین منافعشان بهره گرفته اند.


حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: باید همه مردم بتوانند از منافع فضای مجازی استفاده کنند و در زمینه هایی که به ضرر کشور، افکار عمومی و به ویژه جوانان نیست، سرعت اینترنت افزایش یابد و هر کار لازم دیگر نیز انجام شود.


مسئله «امریکا» آخرین موضوعی بود که رهبر انقلاب اسلامی به آن پرداختند و افزودند: بسیاری از مسائل با امریکا اساساً قابل حل نیست زیرا مشکل امریکا با ما ناشی از مسائلی همچون انرژی هسته‌ای و حقوق بشر نیست، بلکه مشکل آنها با اصل جمهوری اسلامی است.


حضرت آیت الله خامنه‌ای، سر کار آمدن نظام اسلامی در منطقه‌ای مهم و در سرزمینی ثروتمند همچون ایران و در پیش گرفتن سیاستهای مستقل را عامل اصلی دشمنی امریکایی‌ها با جمهوری اسلامی دانستند و گفتند: آنها با اصل استقلال کشور مخالفند و حتی اگر حکومتی در کشور بر سر کار بود که دینی و انقلابی نبود اما مستقل بود، مخالفت‌ها و معارضه‌هایی با آن وجود داشت.


رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به منابع و امکانات فراوان ایرانِ اسلامی گفتند: قدرتهایی که کارشان دست‌اندازی در کشورهاست، حاضر نیستند از چنین لقمه‌ای بگذرند، اما انقلاب اسلامی نمی‌گذارد این لقمه از گلوی آنها پایین برود.


حضرت آیت الله خامنه‌ای مسائلی همچون «حقوق بشر، تررویسم و ادعای ایجاد بی‌ثباتی از سوی ایران در منطقه» را بهانه‌های امریکا علیه نظام اسلامی دانستند و خاطرنشان کردند: امریکا، خود تروریست و تروریست‌پرور و حامی رژیمی همچون رژیم صهیونیستی است که مغزِ تروریسم است و از روز اول با ترور و ظلم بوجود آمده است، بنابراین، با امریکا نمی‌توان کنار آمد.


ایشان در همین زمینه تأکید کردند: نباید حرفهای مبهم و دوپهلو زد که موجب سوء استفاده شود بلکه باید مطالب و مواضع، صریح و روشن بیان شود.


رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: امریکایی‌ها بدانند جمهوری اسلامی از مواضعی همچون ظلم‌ستیزی و دفاع از فلسطین دست بر نمی‌دارد و از تلاش برای احقاق حقوق ملت کوتاه نمی‌آید.


حضرت آیت الله خامنه‌ای در جمع‌بندی سخنانشان، ملت ایران را ملتی زنده و انقلاب اسلامی را بالنده و جوان خواندند و خاطرنشان کردند: این شرایط، آینده خوبی را به ملت نوید می‌دهد و امیدواریم وضع مردم روز به روز بهتر شود و تهدیدها را به بهترین وجه دفع کند.