جدیدترین اتهام سایبری سرویس امنیتی آلمان به ایران

جدیدترین اتهام سایبری سرویس امنیتی آلمان به ایران
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۳۹۶

آلمان با یاد کردن از حملات سایبری به‌عنوان یک بمب ساعتی، ایران، چین و روسیه را به انجام حملات سایبری و جاسوسی از این کشور متهم کرد.

به گزارش گرداب، سرویس امنیت و اطلاعات داخلی آلمان (BfV)، با انتشار گزارش سالانه خود، از ایران، چین و روسیه، به‌عنوان پر سابقه‌ترین کشورها در انجام حملات جاسوسی سایبری علیه این کشور یاد کرد. آلمان، حملات سایبری را به یک بمب ساعتی تشبیه کرده است که می‌تواند زیرساخت‌ها را به نابودی بکشاند و حتی امنیت ملی یک کشور را با چالش‌های جدی، مواجه سازد.
این سرویس امنیتی آلمانی (BfV)، با انتشار گزارش 339 صفحه‌ای سالانه خود، تشریح کرد که چگونه حملات سایبری به‌صورت سالانه میلیاردها یورو خسارت به صنعت آلمان وارد می‌کند. در بخشی از این گزارش آمد: «عوارضی که این حملات برای ما به همراه دارد، محدوده‌ای همانند تضعیف موقعیت ما در مذاکرات بین‌المللی تا از دست دادن حجم بالایی از محصولات و خسارت‌های مادی و نقض حاکمیت ملی را شامل می‌شود.»
در این گزارش، به این موضوع اشاره شده است که سرویس اطلاعات خارجی ترکیه، بعد از شکست کودتای سال گذشته در این کشور، حملات سایبری خود را علیه آلمان افزایش داد و از طرف دیگر، روسیه تلاش می‌کند تا بر انتخابات پارلمانی آلمان، تأثیرگذاری کند.
گزارش مذکور، بر این نکته تأکید می‌کند که حملات سایبری، نه‌تنها می‌تواند سبب از بین رفتن ذخایر باارزش اطلاعات شود، بلکه همانند محرکی برای یک بمب ساعتی بسیار خطرناک است که می‌تواند زیرساخت‌های حیاتی را در کشورها، به نابودی مطلق بکشاند. در این گزارش، از جمهوری اسلامی ایران، چین و روسیه، به‌عنوان اصلی‌ترین کشورهایی یاد شده است که بیشترین میزان جاسوسی‌های سایبری را در آلمان انجام می‌دهند.
در قسمت دیگری از این گزارش، از گروه APT28 نام برده شده که به ادعای کارشناسان غربی، یک گروه هکری وابسته به دولت روسیه است. این گروه، متهم است که در خلال وضع تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه مسکو در زمان بحران اوکراین، حملات بسیار سهمگینی را علیه این اتحادیه، سازمان‌دهی کرده و از این طریق، خسارت‌های بسیار زیادی را به این کشورها، وارد کرد.
همچنین در گزارش مذکور، به این نکته نیز اشاره شد که ایران، بر اهداف اسرائیلی یا طرفداران یهود و همچنین مخالفان سیاسی، تمرکز کرده است. این در حالی است که دولت چین، بر موضوعات سیاسی و بحران‌هایی تمرکز کرده است که دولت این کشور، در فضای بین‌المللی با آن‌ها روبرو است.
آلمان، اذعان کرد که در حملات سایبری اخیر به کشور، بخش‌های اقتصادی، نظامی، فضایی و مؤسسات تحقیقاتی بین‌المللی، بیشترین میزان خسارت را دیده‌اند.