ناتو در پی مدرن‌سازی خود در بخش فناوری اطلاعات

ناتو در پی مدرن‌سازی خود در بخش فناوری اطلاعات
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۳۹۶

پس از آن که ناتو اعلام کرد سایبر را حوزه جنگی می‌داند، حالا این ائتلاف در صدد تقویت دفاع سایبری و مدرن سازی فناوری اطلاعات است.

به گزارش گرداب، شاید غرب از پیمان آتلانتیک شمالی انتظار حملات سایبری قاطع داشته باشد اما از آنجا که قابلیت‌های تهاجمی ناتو در عرصه سایبر هنوز در مراحل ابتدایی خود به سر می‌برد، این ائتلاف عمدتا گام‌هایی اساسی در جهت اقدامات مرتبط با دفاع سایبری برداشته است.
 
 
مشاور ارشد فنی سامانه‌های اطلاعاتی و ارتباطی/ دفاع سایبری، برد بیگلو (Brad Bigelow) می‌گوید: «در ناتو، قبل از آن که تصمیم بگیریم که ساختار سازمانی چیست، باید مشخص کنیم عملیات سایبری شامل چه مواردی می‌شود. باید دقیقا مشخص کنیم که فضای سایبر به عنوان یک حوزه عملیاتی، چه نوع محیطی است؟ به علاوه، باید اصول درگیری را تعریف کنیم چراکه فضای سایبر دامنه متفاوت و منحصر به فردی برای انجام عملیات به شمار می‌رود.»
 
 
ستاد عالی نیروهای متحد اروپا (SHAPE)، فرماندهی رزم عملیاتی راهبردی ناتو است و در جریان رزمایش سالانه درگیری سایبری (سایکانگ) که در تالین، پایتخت استونی برگزار شد، میزبان واحد دفاعی و تهاجمی این ائتلاف بود. کوین شید (Kevin Scheid)، مدیرکل جدید سازمان اطلاعات و ارتباطات ناتو گفته است: «امنیت سایبری به طور خاص حوزه‌ای است که کشورها در دهه‌های پیش رو توجه ویژه‌ای به آن خواهند داشت. سازمان اطلاعات و ارتباطات ناتو می‌تواند راهبری افکار را به طور حقیقی در دست بگیرد و به توسعه قابلیت‌های سایبری بپردازد.» وی افزود: «برای توسعه این گونه قابلیت‌ها پول واقعی در ناتو صرف می‌شود. اعضای ناتو در حال بازسازماندهی خود هستند تا در آینده، در این حوزه سرمایه‌گذاری بیشتری انجام دهند.»
 
 
سازمان اطلاعات و ارتباطات ناتو مشغول مدرن‌سازی جایگاه خود در بخش فناوری اطلاعات است تا بدین‌وسیله با تهدیدات روبرو شود و باری از دوش نیروهای مستقر در میدان بردارد. گرگوری ادواردز (Gregory Edwards)، مدیر خدمات زیرساخت این سازمان در مصاحبه‌ای اعلام کرده که طبق قرارداد جدیدی با شرکت فناوری اطلاعات جنرال دینامیکز، تمرکز سازمان، از فناوری به سمت مدرن‌سازی فناوری اطلاعات رفته است. وی اظهار داشت: «این تغییر تمرکز را یک تحول اساسی در نحوه عملیات، حفظ و ایمن‌سازی و استمرار خدمات خود می‌دانیم.» مدرن‌سازی یاد شده بر کارایی و انعطاف‌پذیری تمرکز دارد.
 
 
ادواردز درباره این که مدرن‌سازی فناوری اطلاعات چگونه به بهبود جایگاه ناتو کمک می‌کند اظهار داشت: «انعطاف‌پذیری از آن جهت اهمیت دارد که نمی‌دانیم از نیروهای خود در کجا استفاده خواهیم کرد. تجهیز نیروهای متعدد به تمام نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای مورد نیاز کار بسیار پرهزینه‌ای است؛ در نتیجه، این تمرکزگرایی و مدرن‌سازی فناوری اطلاعات، بیشترین انعطاف‌پذیری را در اختیار ناتو قرار می‌دهد و امکان صرفه‌جویی در بودجه را فراهم می‌سازد.»
 
 
مدرن‌سازی، به تمرکزگرایی و مجازی‌سازی خدمات نظر دارد. آنچه برای ناتو مهم است این است که قادر باشد از نیروهای خود در گوشه و کنار جهان به منظور محافظت از منافع ائتلاف استفاده کند. این نیروها باید از قابلیت برگشت‌پذیری برخوردار باشند به طوری که لازم نباشد در میدان نبرد کلی تجهیزات همراه خود داشته باشند. فرماندهان نیروی مشترک، مأموریت‌هایی دارند که باید به انجام برسانند، کشورهای متعددی برای تحقق این مأموریت‌ها دور هم جمع می‌شوند، کلیه کشورهای مشارکت‌کننده، نیروها، سربازان و تجهیزاتی را با خود به میدان می‌آورند. در چنین شرایطی، به گفته ادواردز، وظیفه سازمان اطلاعات و ارتباطات ناتوست که مجموعه خدماتی را که ممکن است این کشورها به آنها نیاز داشته باشند، پیکربندی کند؛ خدماتی که شامل برنامه‌های کاربردی و خدمات صوتی یا دیتا می‌شود.
 
 
ادواردز در پایان اظهار داشت: «سرعت عمل ناتو در پیکربندی، تنظیم مجدد و تحول بخشیدن به کلیه خدمات مأموریتی، کمک بزرگی است و برنامه مدرن‌سازی فناوری اطلاعات قرار است این امکان را در اختیار فرماندهان نیرو و عوامل میدانی قرار دهد.»