افزایش تعداد سربازان سایبری؛ در دستور کار دولت ژاپن

افزایش تعداد سربازان سایبری؛ در دستور کار دولت ژاپن
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۳۹۶

بر اساس اظهارات برخی منابع آگاه، وزارت دفاع ژاپن، برنامه‌ی افزایش تعداد نیروهای فعال نظامی در حوزه‌ی عملیات سایبری را در دستور کار قرار داده است.

به گزارش گرداب، وزارت دفاع ژاپن، اخیراً برنامه‌ی افزایش تعداد نیروهای سایبری خود از 110 به 1000 نفر و ایجاد یک کارگروه جدید به منظور مطالعه تکنیک‌های عملیات سایبری را به صورت رسمی، اعلام کرده است. این طرح، بخشی از برنامه‌ی تقویت توانمندی‌های دفاع سایبری ژاپن برای مسابقات المپیک 2020، به شمار می‌رود.
 
به عقیده‌ی بسیاری از متخصصان، دفاع سایبری ژاپن، در تمام ابعاد، رشد و توسعه‌ی کافی نداشته است.
 
سابقه‌ی شکل‌گیری اولین واحد دفاع سایبری وزارت دفاع این کشور که شامل 90 نفر از متخصصان سایبری می‌شد، به سال 2014، بازمی‌گردد. در طول سال‌های اخیر، تعداد نیروهای فعال تأمین‌کننده‌ی امنیت شبکه‌های نظامی ژاپن، با روند رو به رشد حملات و تهدیدات سایبری، به‌هیچ‌وجه تناسب نداشته است. طبق اذعان مقامات امنیتی این کشور، ژاپن همه روزه، تعداد بسیاری از انواع حملات سایبری منصوب به روسیه، چین و کره‌ی شمالی را تجربه می‌کند.
 
حقوقدان‌های ژاپنی، معتقدند که تقویت توان سایبری تهاجمی و حمله‌ی سایبری، ناقص قانون اساسی این کشور است؛ بنابراین، تلاش‌های این کشور، برای تقویت توان سایبری، تنها به توانمندی دفاع از خود در فضای مجازی، محدود می‌شود. بر اساس قوانین قضایی ژاپن، حملات سایبری در هر سطحی، در زمره‌ی جرائم قرار می‌گیرند و در زمره‌ی اقدامات نظامی شناخته نمی‌شود.
 
با توجه به تحولات اخیر فضای بین‌الملل، گرچه همکاری بین ژاپن و آمریکا، در ماه‌های اخیر، تغییر چندانی نکرده است؛ ژاپن برای تقویت حداکثری توان دفاع سایبری خود، اتکای بسیاری بر اتحاد خود با این کشور دارد.