همکاری امنیت سایبری هند و اسرائیل

همکاری امنیت سایبری هند و اسرائیل
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۳۹۶

به عقیده بسیاری از کارشناسان، توافق اخیر هند و اسرائیل، در حوزه‌ی همکاری‌های امنیت سایبری، می‌تواند زمینه‌ساز تحولات بنیادین در این حوزه شود.

به گزارش گرداب، همکاری سایبری در برهه‌ی زمانی حاضر، برای تأمین امنیت زیرساخت‌های هند و توسعه‌ی فناورانه‌ی این کشور، امری حیاتی به شمار می‌رود. بسیاری از متخصصان، معتقدند که با پایان یافتن سفر ناراندرا مودی، نخست‌وزیر هند به سرزمین‌های اشغالی، دهلی درهای صنعت امنیت سایبری خود را بیش از پیش به روی رژیم صهیونیستی باز خواهد کرد و نفوذ این رژیم را در حوزه‌ی جاسوسی و تجارت امنیت سایبری، افزایش خواهد داد.
 
با این وجود، مقامات طرفین، توافق صورت گرفته را گامی در جهت گسترش همکاری‌ها و ارتقای سطح شاخص‌های امنیت سایبری طرفین می‌دانند که شبکه‌های دولتی و بخش خصوصی را شامل می‌شود. همزمانی این توافق با آغاز روند گذار کسب و کارهای هند از روش‌های سنتی به دیجیتال‌سازی، مبین برنامه‌ی مدون دولت هند در راستای رشد متوازن است. این روند، از سوی دیگر، سبب بروز نیاز شدید این کشور، به توسعه‌ی فناوری‌هایی چون پردازش ابری، آنالیز ابر داده‌ها و هوش مصنوعی شده است.
 
این در حالی است که رشد شتابان استارت‌آپ‌های اسرائیل، سبب نیاز این شرکت‌های نوپا، به فتح بازارهای جهانی شده است. همین امر، احتمال افزایش تعداد قرار دادهای طرفین را نیز، در آینده‌ای نزدیک، مطرح می‌سازد.
 
 
با رشد ابعاد کیفی و کمی حملات سایبری در سال‌های اخیر، هند در نظر دارد که قواعد سایبری این کشور را با تکیه بر دفتر همکاری‌های سازمان ملل و قراردادهای دو جانبه‌ی همکاری، مکتوب و مدون کند. هند تنها در طول سال گذشته، با روسیه و آمریکا نیز، به توافق‌های سایبری مهمی دست یافت. از همین روی، به عقیده‌ی بسیاری از کارشناسان مسائل سیاسی، دهلی یکی از مؤثرترین سیستم‌های دیپلماسی‌های سایبری جهان را به کار بسته است. 
 
بر اساس توافق یاد شده، طرفین مذاکره، یعنی هند و اسرائیل، در دو جنبه‌ی کلی، به تعمیق روابط سایبری خود خواهند پرداخت:
 
• تربیت نیروهای نظامی سایبری: به طور کلی، مهم‌ترین سازمان‌های دخیل در اجرای این قرار داد، گروه‌های واکنش سریع حوادث رایانه‌ای (CERT) و برخی شرکت‌های خصوصی اسرائیلی خواهند بود. از مهم‌ترین پروژه‌های مشترک این سازمان‌ها، می‌توان به طرح آموزش نیروهای فعال امنیت سایبری اشاره کرد. به جرئت می‌توان رژیم صهیونیستی را صاحب یکی از موفق‌ترین سیستم‌های آموزشی امنیت سایبری دانست. این پروژه‌ی آموزشی که با نام تلپیوت (Talpiot) شناخته می‌شود، در دهه‌ی 70 میلادی، توسط نیروهای دفاعی اسرائیل شکل گرفت. بسیاری از متخصصان سایبری اسرائیل، از فارغ‌التحصیلان این برنامه‌ی آموزشی به شمار می‌روند. از همین روی، کارشناسان معتقدند که به‌کارگیری این برنامه در جهت تربیت نیروهای سایبری هند، از اولویت‌های آینده‌ی دو طرف خواهد بود.
 
 
• ایجاد تجارت‌های شرکت با شرکت (B2B) پایدار: با توجه به پتانسیل و ظرفیت بالای بازار سایبری در حال رشد کشور هند، به جرئت می‌توان ایجاد روابط پایدار میان شرکت‌های هند و استارت‌آپ‌های اسرائیلی را دومین محور اصلی همکاری‌های سایبری رژیم صهیونیستی و هند، دانست. طرفین مذاکره، تمایل بسیاری به ایجاد یک واحد تحقیق و توسعه‌ی مشترک و نوآورانه، نشان می‌دهند. این بدان معنا است که همکاری‌های بیشتر، میان بخش‌های مختلف دستگاه امنیت سایبری دهلی و تل‌آویو، در آینده‌ای نه چندان دور، گسترش بیشتری خواهد یافت.