حمله گسترده سایبری چینی‌ها به هند

حمله گسترده سایبری چینی‌ها به هند
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۹۶

یکی از شرکت‌های خدمات زیرساختی در هندوستان، مدعی شد سامانه‌های فناوری اطلاعات این کشور موردتهاجم قرار گرفته و اطلاعات حساسی از این شرکت مهم در هند، برای مدت طولانی، تحت نفوذ و شنود هکرها بوده است.

 به گزارش گرداب، باوجودآنکه هنوز هیچ عکس‌العمل و بیانیه رسمی از جانب مدیران این شرکت در هند، منتشر نشده است، اما به اعتقاد کارشناسان امنیتی، اطلاعاتی که در مورد حمله و جزئیات آن منتشر شد، تنها بخشی از عملیات گسترده‌ای است که انجام شده است. بسیاری از شرکت‌های هندی و مؤسسات و سازمان‌های دولتی، ادعا می‌کنند در ماه‌های اخیر، شامل رشد حملات سایبری از جانب چینی‌ها بوده و هر روز هم بر میزان و پیچیدگی آن‌ها افزوده می‌شود.

مشابه با حمله‌ای که به این شرکت زیرساختی هندی انجام گرفت، سایر حملات صورت گرفته از طرف چینی‌ها، به‌وسیله کشورهای دیگری نظیر کره شمالی، آفریقا، کشورهای اروپای شرقی و روسیه صورت گرفته و چین تلاش کرده است از این طریق، رد پای حملات خود را پنهان سازد.
آمیت جاجو (Amit Jaju)، از اعضای شرکت سامانه‌های جرم یابی EY، دراین‌باره گفت: «اغلب، حملات سایبری که از جانب کشورهای همسایه به سمت ما می‌آید، از طریق VPN و سرورهای مجازی خاصی صورت می‌پذیرد که در اروپای شرقی، آفریقا، کره شمالی و روسیه قرار دارند. این حملات، بسیار پیچیده هستند و به‌خوبی برنامه‌ریزی ‌شده‌اند. همچنین، حملات مذکور، شرکت‌ها و مؤسسات خاصی را هدف قرار می‌دهد که برای هند، بسیار مهم است.»

کارشناسان مدعی هستند بسیاری از این بخش‌ها، نظیر صنایع دفاعی هندوستان، در برابر حملات سایبری، آسیب‌پذیر هستند. بر این اساس، شرکت‌های هندی و مؤسسات دولتی، فقط زمانی متوجه این آسیب‌پذیری‌ها در سامانه‌ها و زیرساخت‌های خود می‌شوند که باید به یک کارشناس سایبری مراجعه کرده و از او، برای تحقیقات در مورد یک حمله، کمک بخواهند. البته، پیش‌ازاین نیز، هندی‌ها مدعی شده بودند که از جانب پاکستان مورد تهاجم قرار می‌گیرند و برای همین مسئله، وارد برخی تبادلات امنیتی با اسرائیلی‌ها شدند.

هند، در ماه‌های اخیر، روابط بسیار نزدیکی با شرکای اسرائیلی خود پیدا کرده و تلاش می‌کند در آسیا، به یکی از قدرت‌های بلامنازع در دنیای فناوری اطلاعات تبدیل شود. منابع امنیتی هندی، معتقدند یکی از اصلی‌ترین معضلاتی که شرکت‌ها و مؤسسات هندی با آن مواجه هستند، نبود کارشناس و بخش امنیتی در این شرکت‌ها است.
جاجو در بخش دیگری از صحبت‌های خود در این رابطه گفت: «از زمانی که چین، پاکستان و ایران، تیم‌های عملیات هکری را برای انجام عملیات خود به خدمت گرفته‌اند، این موضوع بسیار دشوار خواهد بود که بگوییم حملات مذکور، از جانب کدام کشور صورت پذیرفته است. در دنیای امروز، بسیاری از ماشین‌های مدرن و جدید، فضاپیماها و هواپیماها، کشتی‌های جنگی و حتی خودروها، از فناوری سایبری، بهره می‌برند و همین موضوع، بر دامنه حضور هکرها نیز می‌افزاید.»

نیروگاه‌های توزیع و تولید برق، سامانه‌های بانک داری، صنایع نفتی و صنایع مخابراتی، جزو آسیب‌پذیرترین صنایع در دنیای امروز، از دیدگاه نهادهای امنیتی هستند که حملات سایبری به زیرساخت‌های این‌چنینی، با خسارت‌های فراوان مالی و احتمالاً جانی همراه خواهد بود.
برخی از متخصصان نیز بیان می‌کنند که چینی‌ها، از شبکه‌های اجتماعی و بستر ابزارهای مشابه، نظیر فیس بوک، برای ایجاد تغییرات در باورها و نظرات مردم هند، استفاده می‌کنند.

توشار آجینکیا (Tushar Ajinkya)، از کارشناسان امنیتی هندی دراین‌باره گفت: «نگرانی عمده، تنها این نیست که هکرها به اطلاعات غیرمجاز یا مواردی دست پیدا کنند که جزو موارد حفاظت شده است. اصلی‌ترین ترس ما این است که آن‌ها، بر باورهای عمومی مردم هند، تأثیرگذاری کنند و این کار، اغلب از طریق شبکه‌های اجتماعی و ابزارهای گسترده ارتباطی صورت می‌پذیرد.»