رهبر معظم انقلاب در دیدار با طلاب حوزه‌ علمیه استان تهران:

برای تداوم و حفظ انقلاب باید مبارزه کرد/ تا تشکیل دولت و جامعه اسلامی فاصله زیادی وجود دارد

برای تداوم و حفظ انقلاب باید مبارزه کرد/ تا تشکیل دولت و جامعه اسلامی فاصله زیادی وجود دارد
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۳۹۶

رهبر انقلاب اسلامی برداشت برخی افراد و نویسندگان مبنی بر تمام‌شدن مبارزه و انقلاب اسلامی را نادرست و «خیانت به انقلاب» خواندند و گفتند: انقلاب، هنجارهای گذشته را بهم می‌ریزد و هنجارهای جدیدی را بوجود می‌آورد و تداوم انقلاب به معنای حفظ هنجارهای جدید است.

به گزارش گرداب به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز (دوشنبه) و در آستانه آغاز سال تحصیلی مدارس علمیه در دیداری 3 ساعته با جمعی از فضلا و طلاب حوزه‌ی علمیه استان تهران، با اشاره به امتیازات و ویژگی های دوران حاکمیت نظام اسلامی برای انجام رسالت و وظایف اصلی روحانیت، تأکید کردند: امروز بشریت بویژه نسل های جوان به شدت نیازمند حرفهای نو هستند و اسلام حرفهای نو و جذابی در زمینه انسان، جامعه و سیاست دارد که اگر به گوش جهانیان رسانده شود، قطعاً پذیرنده بسیاری خواهد داشت.
حضرت آیت الله خامنه‌ای در این دیدار با ابراز خرسندی از دیدار با طلاب جوان و شنیدن سخنان خوب و امیدوارکننده آنان، افزودند: شما طلبه‌های جوان همچون نهال‌های قدکشیده بوستان امامت و ولایت هستید و پیشرفت‌های فکری و افزایش توانایی‌های عملی شما موجب شگفتی پرورش‌دهندگان‌تان خواهد شد و خشم دشمنان را برخواهد انگیخت.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به آیه‌ای از قرآن کریم مبنی بر خشم کفار از رویش‌های برجسته اسلامی، گفتند: اگر دشمنانِ اسلام و حاکمیت قرآن از وجود، قاطعیت و حرکت ما خشمگین نباشند، باید در مفید بودن خود شک کنیم.
رهبر انقلاب اسلامی، روحانیت را ادامه دهنده وظیفه و رسالت انبیا برشمردند و خاطرنشان کردند: همانگونه که انبیاء بدنبال ایجاد زمینه ای برای حاکمیت جهان بینی توحیدی و ایجاد حیات طیبه بودند، مهمترین وظیفه روحانیت نیز ایفای همین رسالت است.
حضرت آیت الله خامنه ای گفتند: ایجاد حیات طیبه قطعاً معارضانی خواهد داشت همانگونه که در مقابل انبیاء نیز معارضان وجود داشتند، بنابراین روحانیت باید خود را برای کار و تلاش پر زحمت و بلندمدت و در عین حال تأثیرگذار، ماندگار و نتیجه بخش، آماده کند.
ایشان به تشکیل نظام اسلامی در ایران و امتیازات این دوران برای انجام وظیفه روحانیت اشاره کردند و افزودند: «حاکم بودن فضای اسلامی بر جامعه» یکی از این ویژگی‌ها است، علاوه بر آن، در سطح جهانی نیز یک خلأ فکری ناشی از سرخوردگی از بی نتیجه بودن تفکرات مارکسیستی و لیبرالیستی وجود دارد که زمینه را برای ارائه حرفهای نوی تفکر اسلامی فراهم کرده است.
رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: اگر بتوانیم حرفهای نو و جذاب اسلام را درخصوص انسان، جامعه و سیاست به گوش جهانیان و بویژه نسل های جوان برسانیم، قطعاً مورد قبول قرار خواهند گرفت.
حضرت آیت الله خامنه‌ای وجود وسائل و ابزارهای ارتباطاتی و رسانه‌ای فراگیر بواسطه شکل‌گیری فضای مجازی را یکی دیگر از ویژگی‌های دوران کنونی برای رساندن پیام حیات بخش اسلام، برشمردند و گفتند: یکی دیگر از امتیازات این دوران، کثرت سؤالها و شبهه ها در ذهن‌ها است که همین زیاد بودن سؤالها، ذهن ها را برای یافتن پاسخ ها فعال و زمینه را برای عبور از مرزهای علم فراهم خواهد کرد.
ایشان تأکید کردند: همانگونه که در سؤالها و شبهه‌ها نباید متوقف بمانیم، در یافتن پاسخ نیز باید بدنبال پاسخ های منطقی و صحیح برویم.
حضرت آیت الله خامنه‌ای در بخش دیگری از سخنان خود به برخی مطالب مطرح شده از جانب طلاب، در این دیدار اشاره و نکاتی را در خصوص آنها بیان کردند.
رهبر انقلاب اسلامی طلاب را به «جدی‌گرفتن درس و بحث علمی» توصیه کردند و در این خصوص گفتند: شرط تأثیرگذاری در جامعه، افزایش سواد و ارتقاء نصاب علمی است، همچنان‌که امام بزرگوار که در نصاب کامل علمی قرار داشت، توانست مبارزه و حرکت عظیم انقلاب را به ثمر برساند.
ایشان، لازمه پیشنهادات اصلاحی برای حوزه‌های علمیه را «عملی‌بودن» آنها برشمردند و افزودند: برنامه در واقع کشیدنِ راه و جاده به سمت مقصد است، بنابراین باید بر اساس واقعیت‌ها تنظیم، و موانع احتمالی و راه‌حل‌ها در آن گنجانده و پیش‌بینی شود.
حضرت آیت الله خامنه‌ای، راه رفع نقاط ضعف و رسیدن به وضع مطلوب را در گروی عزم راسخ، حرکت پر انگیزه و مبارزه دانستند و خاطرنشان کردند: مبارزه یعنی تلاش و مجاهدت، همفکری و متشکل شدن.
ایشان، برداشت برخی افراد و نویسندگان مبنی بر تمام‌شدن مبارزه و انقلاب اسلامی را نادرست و «خیانت به انقلاب» خواندند و خاطرنشان کردند: انقلاب، هنجارهای گذشته را بهم می‌ریزد و هنجارهای جدیدی را بوجود می‌آورد و تداوم انقلاب به معنای حفظ هنجارهای جدید است.
حضرت آیت الله خامنه‌ای، حفظ و تداوم هنجارهای انقلابی را دشوار و نیازمند مبارزه دانستند و افزودند: دستهایی که با اصل انقلاب مخالفت و کارشکنی می‌کردند، در مقابل تداوم هنجارهای انقلابی نیز همین‌گونه عمل می‌کنند اما همچنان‌که پیروزی انقلاب نیازمند مبارزه بود، تثبیت هنجارهای انقلاب و ایجاد جامعه اسلامی همچنان نیازمند مبارزه است.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به مراحل تمدن‌سازی، افزودند: بر اساس حرکت انقلابی، نظام اسلامی بوجود آمد و این توفیقات بسیار مهم حاصل شد اما تا رسیدن به نقطه مطلوب و تشکیل دولت اسلامی و جامعه اسلامی فاصله زیادی وجود دارد و ما بدون شک در این راه در حال حرکت و پیشرفت هستیم.
رهبر انقلاب اسلامی همه طلاب جوان را به تقوا و ورع و عبادت و انس با قرآن و دعا توصیه مؤکد کردند و گفتند: بدانید این مسیر بیشتر از تبلیغ زبانی نیازمند تبلیغ عملی است و ابتدا باید از خودمان آغاز کنیم.
حضرت آیت الله خامنه ای در پایان تأکید کردند: اگر درس و مباحثه علمی و ذهن های فعال با تقوا، همراه شوند، قطعاً جامعه علمی و مذهبی ما که روحانیت نامیده می شود، آینده ای به مراتب بهتر از امروز خواهد داشت.
در ابتدای این دیدار تعدادی از طلاب حوزه‌ی علمیه استان تهران به بیان نکات و دغدغه‌های خود پرداختند.
حجج اسلام آقایان:
-    حسین حلوائیان، طلبه درس خارج
-    امید فَشندی، سردبیر نشریه طلبگی رستاخیز
-    مصطفی جلالی، برگزیده جشنواره علامه حلی ویژه طلاب
-    سیدمحمدکاظم موسوی‌فر، دبیر نشست‌های بصیرت افزایی در حوزه
-    محمد عبدالصالح شاهنوش، دکترای حقوق
-    حسین صادق زاده، طلبه پایه نهم
-    محمدرضا فغانی، فعال فرهنگی و تبلیغی در زمینه کودک و نوجوان
-    محمدحسین افشاری، مؤسس گروههای جهادی
و خانم ها:
-    خدیجه احمدی، پژوهشگر برتر مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه
-    رضوان قربانی باوریانی، محقق و طلبه سطح 2
-    سمیه احمدی، دانشجوی دکترا
-    فاطمه احمدی، مؤلف 7 عنوان کتاب
موارد زیر را مطرح کردند:
-    ضرورت ایفای نقش حلقه‌ی رابط بین مردم و حاکمیت از سوی طلاب
-    ضرورت تولید علم دینی و انجام عمل انقلابی در حوزه‌های علمیه
-    احیاء مکتب علمی و عملی حضرت امام(ره) به عنوان پادزهرِ انقلاب زدایی از حوزه‌ها
-    ضرورت پویا شدن حوزه برای حل مسائل جامعه بویژه موضوعات جدید اجتماعی، اقتصاد، سیاست خارجی و فرهنگ
-    ضرورت به روزسازی متون درسی حوزه، متناسب با نیازهای روز جامعه
-    ضرورت همکاری حوزه‌های علمیه با نهادهای عمومی جهت یافتن راه حل برای آسیب‌های اجتماعی
-    ضرورت شناسایی و جذب نیروهای کارآمد در حوزه
-    انتقاد از رها بودن فضای مجازی و بیان ضرورت تولید «فقه فضای مجازی» ناظر به ارزشها و هنجارهای ایرانی اسلامی
-    ضرورت توجه به تبلیغ و آموزش در گروه سنی کودک و نوجوان و تدوین متون دینی متناسب با این گروه سنی
-    ضرورت تأسیس قرارگاه جهادی و مهندسی فرهنگی در حوزه های علمیه
-    ضرورت آماده سازی طلاب برای مواجهه‌ی عالمانه با شبهات