وزارت امور خارجه آمریکا، یک دفتر جدید سایبری ایجاد می‌کند

وزارت امور خارجه آمریکا، یک دفتر جدید سایبری ایجاد می‌کند
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۳۹۶

وزیر امور خارجه آمریکا، از ایجاد تغییرات ساختاری در این وزراتخانه، برای بهبود عملکرد آن خبر داد

به گزارش گرداب، وزارت امور خارجه آمریکا، یک دفتر جدید امنیت سایبری در بخش سرویس امنیت دیپلماتیک ایجاد کرده است که وظیفه آن، حفاظت و پاسخ به تهدیدات سایبری است. وزارت امور خارجه، از آغاز به کار رسمی این دفتر حدود 1 ماه پیش، با عنوان اداره امنیت فناوری و سایبر (CTS)، خبر داد؛ اما شبکه رادیویی دولت، هفته پیش، آغاز به کار این دفتر جدید امنیت سایبری را در آمریکا اعلام کرد.

در خبری که رسانه‌های آمریکایی، در مورد آغاز به کار این دفتر جدید منتشر کردند آمده است: «این اداره جدید سایبری در آمریکا، وظیفه دارد اجرای دیپلماسی جهانی با حفاظت از جان، اموال و اطلاعات به‌وسیله برنامه‌های امنیت سایبری و نوآوری‌های فناوری در زمینه مدیریت ریسک را بر عهده بگیرد. این دفتر جدید، وظیفه دارد جدیدترین تحلیل‌های امنیت سایبری، پاسخ‌ها و راهکارهای حفاظتی در برابر تهدیدات نسل جدید، حمایت‌های تحقیقاتی در زمینه امنیت سایبر و راهکارهای فناورانه تازه را در اختیار این وزارتخانه قرار دهد.»

بر اساس اطلاعات موجود، این اداره جدید در وزارت امور خارجه آمریکا، هیچ جایگاهی در وب‌سایت رسمی وزارتخانه نخواهد داشت و ظاهراً قرار نیست هیچ حمایت رسانه‌ای از این دفتر سایبری ، در ابتدای فعالیت صورت بپذیرد. به اعتقاد مسئولین وزارت امور خارجه، اداره جدید وظیفه دارد اطلاعات دقیقی در اختیار مقامات عالی‌رتبه، در مورد امن بودن تمام عوامل در برابر تهدیدات سایبری، قرار دهد و اشراف کاملی بر روند امن سازی سایبری داشته باشد.

جزئیات منتشرشده در مورد اداره جدید سایبری، نشان می‌دهد که تشکیل آن، در پی نگرانی‌ها در زمینه تغییرات جدیدی است که در دنیای امنیت سایبری به وقوع پیوسته است و مقامات آمریکایی نیز، نگران همین رشد بی‌رویه تهدیدات سایبری هستند. به استناد گزارش‌های منتشر شده توسط شرکت‌های امنیت سایبری، جاسوسی از سفرا و اماکن دیپلماتیک کشورهای مختلف در جهان، به‌شدت بین هکرهایی که اغلب پشتوانه دولتی دارند، رواج یافته و مقامات کشورها، نگران از درز اطلاعات محرمانه بین‌المللی خود، میان رقبا و دشمنانشان هستند. این نگرانی، باعث ایجاد تغییرات در کشورها در زمینه تامین امنیت سایبری نهادهای دیپلماتیک شده است.

البته، تغییرات ناگهانی و اخراج‌های بدون برنامه‌ریزی نیز به معضل تازه‌ای در دولت آمریکا تبدیل شده و احتمالاً، تیلرسون نیز بوی خطر از این تغییرات را احساس کرده است؛ تغییراتی که گهگاه به‌صورت ساعتی صورت می‌پذیرد و کارشناسان مدعی هستند، به‌احتمال‌زیاد، دولت آمریکا در آینده نزدیک، با یک خلأ مدیریتی گسترده در زمینه امنیت سایبری، روبرو خواهد شد.

کریس پینتر (Chris Painter)، هماهنگ‌کننده امنیت سایبری وزارت امور خارجه آمریکا، به‌تازگی از مسئولیت خود، بعد از شش سال فعالیت در این عرصه، کناره‌گیری کرد. رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه ایالات‌متحده آمریکا نیز پیش‌تر اعلام کرده بود که قصد دارد دفتر هماهنگ‌کننده امنیت سایبری را تعطیل کرده و نهادی مشابه را زیر نظر اداره تجاری و امور اقتصادی وزارت امور خارجه، ایجاد نماید. این کار، به ادعای تیلرسون، بخشی از اقدامات گسترده وی برای سازمان‌دهی وزارت خارجه آمریکا اعلام شده است.

دفتر هماهنگی امنیت سایبری، جایگاه و سمتی است که در زمان دولت اوباما، ایجاد شد. مسئولیت این دفتر، مشارکت با سایر کشورها در مورد مسائل سایبری بود و به‌صورت هم‌زمان، مسئولیت هماهنگی این وزارتخانه با کاخ سفید و سایر آژانس‌های دولتی و خصوصی را نیز بر عهده داشت.