ممنوعیت استفاده از هویت جعلی در چین

ممنوعیت استفاده از هویت جعلی در چین
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۳۹۶

دولت چین، حدود یک ماه پس از اعلام ممنوعیت استفاده کاربران اینترنت این کشور از وی‌پی‌ان، در گام جدید خود، استفاده از هویت مجازی و غیرواقعی را ممنوع کرد.

به گزارش گرداب، اندکی پس از اعلام ممنوعیت استفاده‌ی شهروندانش از وی‌پی‌ان، در جدیدترین اقدام خود، از برنامه‌ریزی برای ممنوعیت استفاده از هویت‌های جعلی و غیرواقعی در فضای مجازی، خبر داد. مقامات مسئول این طرح، هدف از ممنوع کردن فعالیت حدود 730 میلیون کاربر چینی با هویت غیرواقعی در بستر فضای مجازی را کاهش انتشار شایعات، تولید محتوای ناخوشایند و پیام‌های غیرقانونی، اعلام کرده‌اند.

بر اساس دستورالعمل جدید امنیت سایبری کشور چین که اخیراً از سوی اداره‌ی فضای مجازی چین منتشر شده است؛ همه‌ شبکه‌ها و برنامه‌ها و خدمات مجازی کشور چین، ملزم به تائید هویت واقعی کاربران خود شده‌اند.

این طرح که از اول ماه اکتبر امسال به اجرا در خواهد آمد، همه‌ شبکه‌های اجتماعی و تالارهای گفتگو را پیش از صدور اجازه‌ فعالیت و انتشار مطلب به کاربرانشان، موظف به تطبیق هویت واقعی و مجازی آن‌ها می‌کند. این قانون، سبب تشدید نظارت‌ها بر مطالب منتشرشده در فضای مجازی و شناسایی عاملان جرائم سایبری نیز، می‌شود.

همه قوانین و تحولات ایجادشده در چارچوب مدیریت فضای مجازی دولت چین، بخشی از آیین‌نامه‌ جدید امنیت سایبری این کشور است که در ماه ژوئن امسال، به تصویب رسید و اجرایی شد.