سرمایه‌گذاری سنگین برای شاهرگ اصلی دیتای کشور

سرمایه‌گذاری سنگین برای شاهرگ اصلی دیتای کشور
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۳۹۶

شاهرگ اصلی دیتای کشور به ویژه در شهر و روستا در شبکه زیرساخت مخابرات در حال ایجاد و بدین ترتیب نوسازی بخش دیتای شبکه مخابراتی کشور به صورت خاص در آن دیده شده است.

به گزارش گرداب، امروز توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات به عنوان زیرساخت و توانمندساز تمام بخش‌های کشور از اهمیت بسیاری برای دولت برخوردار است، موضوعی که متأسفانه در طول سال‌های گذشته مورد غفلت واقع شده است.

اما به گفته مسوولان وزارت ارتباطات دولت یازدهم، توسعه زیرساخت‌های ارتباطی که از اصلی‌ترین مبناهای حوزه ارتباطات است، با افزایش در ظرفیت داخلی نسبت به ابتدای دولت، افزایش ظرفیت اینترنت بین‌المللی با افزایش حدود شش هزار کیلومتر شبکه اصلی فیبر نوری کشور انجام شده و همچنین توسعه پورت پرسرعت متناسب با رشد تقاضا با استفاده از فناوری‌های نوین برای ارائه خدمات جدید و افزایش کیفیت خدمات ارتباطات و فناوری اطلاعات اعمال شد.

در همین راستا، طرح نوسازی شبکه مخابراتی کشور در حال اجرا است که یک طرح چهار ساله بوده و تا سال ۹۷ ادامه خواهد یافت. در این زمینه مسوولان امر از سرمایه‌گذاری هزار میلیارد تومانی برای به‌روزرسانی شبکه مخابرات در کل کشور خبر داده بودند و به این ترتیب شاهرگ اصلی دیتای کشور به ویژه در شهر و روستا در شبکه زیرساخت مخابرات در حال ایجاد است.

در نتیجه برنامه بزرگ به‌روزرسانی بزرگ شبکه شرکت مخابرات ایران در حالی شروع شد که مدرنیزاسیون و به‌روزرسانی شبکه شرکت مخابرات ایران آغاز و در لایه IP (پروتکل اینترنت) و لایه انتقال OTN (شبکه ارسال نوری) کار بزرگی را برای کل کشور هم شروع شده است.

بر اساس اطلاعات نشریه ارتباطات، سرمایه‌گذاری بسیار سنگینی نزدیک به هزار میلیارد تومان برای این موضوع پیش‌بینی شده است که ۶۰ درصد این سرمایه‌گذاری در سال ۱۳۹۶ و ۴۰ درصد در سال ۱۳۹۷ اجرایی می‌شود.

همچنین سه وندور اصلی شامل یک وندور اروپایی در این پروژه بستر خوبی را برای گسترش کل شبکه کشور ایجاد می‌کنند که زیرساخت تمام شبکه‌های اپراتور رقیب، غیررقیب، سیار و ثابت خواهد بود و شاهرگ اصلی دیتای کشور به ویژه در شهر و روستاها می‌شود.