جمع‌آوری اطلاعات کاربران در شبکه‌های اجتماعی

جمع‌آوری اطلاعات کاربران در شبکه‌های اجتماعی
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۳۹۶

اولین هدف مجرمان سایبری برای ارتکاب جرم، جمع آوری اطلاعات از کاربران است.

به گزارش گرداب، سرهنگ محمد‌علی آدینه‌لو، رئیس پلیس فتای استان زنجان گفت: مجرمان سایبری در فضای سایبر و شبکه‌های اجتماعی مبادرت به جمع آوری اطلاعات از کاربران می‌کنند تا با کنار هم گذاشتن این اطلاعات بتوانند اهداف مجرمانه خود را پیش ببرند.
 
آدینه لو تصریح کرد: اطلاعات منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی به همراه تصاویر شخصی که از سوی کاربران انتشار یافته است بهترین خوراک برای مجرمان سایبری برای به دام انداختن کاربران یا دوستان و آشنایان آنها می‌باشد.

وی افزود: به عنوان مثال مجرمان سایبری با جمع آوری اطلاعات کاربران، خود را از دوستان یا همکلاسی‌های قدیمی معرفی کرده و بعد از درخواست دوستی و تائید آن از سوی کاربر وارد فاز اجرای می‌شوند.

این مقام ارشد انتظامی ادامه‌داد: در این مرحله مجرمان سایبری به دنبال اطلاعات محرمانه‌تر و تصاویر خصوصی‌تر هستند و با چرب زبانی و فریب بعد از به دست آوردن این موارد اقدام به اخاذی و باج خواهی می‌نمایند و کاربران را تحت فشار قرار می‌دهند که تصاویر خصوصی آنها را منتشر کرده و یا برای دوستان و آشنایان آنها ارسال می‌کنند.

‌سرهنگ آدینه‌لو اضافه کرد: تغییر تصاویر با نرم افزار فتوشاپ و تبدیل به تصاویر مستهجن از دیگر شگردهای مجرمان سایبری برای اخاذی و باج خواهی از کاربران است.

 وی گفت: دیگر ترفند مجرمان سایبر جمع آوری اطلاعات و شناخت از سلایق و علایق کاربران می‌باشد و بعد از اینکه متوجه شدند کاربر به چه چیزهای علاقه‌مند است از آن طریق سوژه خود را به دام می‌اندازند. به عنوان مثال کاربری که علاقه‌مند به جمع آوری عتیقه و اشیاء قدیمی است خود را فروشنده اشیاء عتیقه معرفی می‌نمایند و از این طریق کاربر را به دام می‌اندازند.

 رئیس پلیس فتای استان زنجان سرقت از منازل توسط جمع آوری اطلاعات از کودکان را یکی از شگردهای مجرمان خواند و افزود: در این شگرد مجرمان با طرح دوستی با کودکان در شبکه‌های اجتماعی اطلاعات زمان بود و نبود والدین در منزل را جمع‌آوری کرده و در فرصت مناسب که منزل خالی است اقدام به سرقت می‌کنند.

 سرهنگ آدینه‌لو ادامه داد: عکس‌های سلفی یهویی که کاربران در مسافرت و گردش‌ها از خود منتشر می‌کنند نیز از دیگر سوژه‌های مورد نظر سارقان است که به دنبال فرصت می‌گردند تا در نبود فرد از منازل سرقت کنند. چرا که قبلا اطلاعات این کاربران از طریق شبکه‌های اجتماعی جمع‌آوری شده است.

 این مقام ارشد انتظامی با توجه به جمع‌آوری اطلاعات کاربران در شبکه‌های اجتماعی از سوی مجرمان سایبری گفت: به کاربران توصیه می‌کنم تلاش نمایند تا اطلاعات کمتری از خود در فضای مجازی یا شبکه‌های اجتماعی منتشر نمایند و از بار گذاری تصاویری شخصی خود خصوصا در حجم بالا خودداری نمایند. چرا که این اطلاعات زمینه ارتکاب جرم بر علیه آنها را فراهم می‌کند.

‌رئیس پلیس فتای استان زنجان در پایان گفت: سايت پليس فتا به آدرس الكترونيكى  www.cyberpolice.ir  آماده دريافت گزارش های مردمى و اخذ نقطه نظرات شهروندان و كاربران گرامى بوده و همچنين كاربران گرامى مى‌توانند آخرين اخبار حوادث و رويدادهاى سايبرى را از اين سايت دريافت نمايند.