ارائه اپلیکشین‌های ایرانی در فروشگاه‌های آنلاین با هدف ایجاد تغییر در ایران/واشنگتن حمایت کند

ارائه اپلیکشین‌های ایرانی در فروشگاه‌های آنلاین با هدف ایجاد تغییر در ایران/واشنگتن حمایت کند
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۳۹۶

بلومبرگ نوشت حمایت از فضای تغییر در ایران از منافع آمریکاست که فناوری می‌تواند به ایجاد این فضا کمک کند، دولت آمریکا باید به شرکت‌های فناوری اجازه دهد همچنان به میزبانی اپلیکشن‌های ایرانی در فروشگاه‌های آنلاین خود ادامه دهند تا از ظهور یک طبقه متوسط متمایل به غرب در ایران حمایت شود.

به گزارش گرداب، پایگاه خبری بلومبرگ در سرمقاله خود نوشت هنوز تحریم‌های آمریکا مانع از این است که شرکت‌های فناوری آمریکایی، اپلیکیشن‌های ایرانی را در فروشگاه‌های آنلاین خود ارائه دهند که این امر معامله بدی برای تجار و  برای خط مشی آمریکا در قبال ایران است.

این پایگاه خبری با اشاره به حذف اَپ‌های ایرانی در فروشگاه‌های آنلاین آمریکایی ادامه داد، اپل، اَپ های ایرانی را برای احتیاط از اَپ‌استور حذف کرد. گوگل نیز هفته گذشته همین رویه را پیش گرفت و اَپ‌های ایرانی را از گوشی‌های اندرویدی پایین کشید. قوانین آمریکا، شرکت‌های آمریکایی را از تجارت با ایران باز می‌دارد، هرچند دولت برخی استثناها را در راستای منافع ملی این کشور تضمین می‌کند.

دولت آمریکا باید برای حمایت از ظهور یک طبقه متوسط غربی شده (در ایران)، مشخص کند که اَپ‌های ایرانی مجوز دارند (در فروشگاه‌های آنلاین به فعالیت خود ادامه دهند).

حدود 40 میلیون ایرانی گوشی هوشمند دارند که حدود 15 درصد از آنها از آیفون استفاده می‌کنند، البته اپل حضور فیزیکی در ایران ندارد. تا همین اواخر، کاربران ایرانی می‌توانستند اَپ‌های ساخته شده توسط شرکت‌های ایرانی برای آیفون را از اَپ‌استور دانلود کنند. اَپ‌های ایرانی برای گوش‌های اندروید نیز در گوگل پلی استور در دسترس بود.

اما این وضعیت، ماه گذشته تغییر کرد زمانی‌که اپل به حدود 12 استارتاپ اعلام کرد که دیگر نمی‌تواند اَپ‌هایشان را ارائه دهد. شرکت‌هایی که با این ممنوعیت مواجه شدند، شرکت‌هایی هستند که خدمات ارسال غذا و حمل و نقل ارائه می‌کنند. ایرانی‌هایی که این اَپ‌ها را قبلا دانلود کرده‌اند هنوز می‌توانند از آنها استفاده کنند اما این شرکت‌ها اجازه ندارند که این خدمات را بروزرسانی کنند یا کاربران جدیدی جذب کنند.

اپل در بیانیه توقف این اَپ‌ها اعلام کرد: «بر اساس قوانین تحریمی آمریکا، اَپ‌استور نمی‌تواند از اَپ‌هایی میزبانی کند یا با آنها تجارت انجام دهد که به کشورهای تحت تحریم آمریکا مرتبط هستند.»

به نوشته بلومبرگ، این اقدام از نظر فنی درست است اما هم‌زمان با این قانون، قوانین دیگری به شرکت‌های فناوری آمریکایی یک مجوز عمومی می‌دهد تا برای ایرانی‌ها «خدماتی برای تبادل ارتباطات شخصی در اینترنت» فراهم کنند. این قانون با هدف ترغیب به استفاده از شبکه‌های اجتماعی نظیر توئیتر و فیس‌بوک طراحی شده است. این قانون به این معناست که اپل و گوگل اجازه دارند تا دسترسی به اَپ‌های آمریکایی برای ایرانی‌ها را فراهم کنند اما به علت بلاتکلیفی در مورد اینکه چگونه و کجا این اَپ‌های می‌توانند میزبانی شوند، استارتاپ‌های ایرانی به میزان زیادی از  فروشگاه‌های داخلی یا ثبت از طریق یک کشور ثالث به مشتریان خود دسترسی می‌یابند.

در ادامه این سرمقاله شفافیت در این موضوع را به خاطر شرکت‌های آمریکایی و هم به خاطر شرکت‌های ایرانی لازم و ضروری می‌داند و می نویسد، محسوس‌ترین اقدامی که از سوی دولت آمریکا باید انجام شود این است که مجوزی برای شرکت‌های آمریکایی صادر کند تا به میزبانی اَپ‌های ایرانی در فروشگاه‌هایشان ادامه دهند.

به نوشته این پایگاه خبری انگلیسی، هدف آمریکا از سیاست تحریم‌های ایران، فشار آوردن به دولت ایران برای وفادار ماندن به محدودیت‌های برنامه هسته‌ای، پایان دادن به حمایت از تروریزم و احترام به حقوق بشر است پس ایجاد محدودیت بر اَپ‌ها، در عوض به دولت ایران در تبلیغ علیه شرکت‌های فناوری آمریکایی که علیه تجار و مشتریان ایرانی تبعیض قائل شده‌اند، کمک می‌کند.

در پایان نویسنده این سرمقاله با اشاره به اینکه دولت جدید آمریکا به ایران اعتماد نمی‌کند اما حمایت از فضای تغییر در ایران همچنان از منافع آمریکاست که فناوری می‌تواند به ایجاد آن (فضای تغییر) کمک کند، می‌نویسد، اجازه به شرکت‌های پیشگام ایرانی برای فروش اَپ‌هایشان به این معناست که در بازی طولانی برای (تغییر) آینده ایران، آمریکا هنوز در طرف آنهاست.