درسی که از ماجرای اکوئیفاکس گرفتیم

درسی که از ماجرای اکوئیفاکس گرفتیم
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۶

نزدیک به یک ماه پیش بود که شرکت اکوئیفاکس، بعنوان یکی از سه آژانس برتر که درباره اعتبار مصرف‌کنندگان در آمریکا گزارش می‌دهد، اعلام کرد که هکرها به اطلاعاتی از این شرکت دسترسی پیدا کردند که احتمال می‌رود اطلاعات خصوصی ۱۴۳ میلیون کاربر آمریکایی در معرض سوء استفاده قرار بگیرد.

به گزارش گرداب،  اخبار و گزارش‌هایی که طی ماه‌های اخیر از حملات سایبری و هک به بانک ها و موسسات بزرگ تجاری و اقتصادی شنیده‌ایم، همگی حاکی از یک اتفاق بسیار ناخوشایند و وحشتناک در حال وقوع هستند. بدیهی است که هیچ کس و هیچ سازمانی دیگر از گزند خطرات و تهدیدهای حملات سایبری در امان نبوده و نخواهد بود و معلوم نیست این تهدید رو به رشد، تا چه زمانی قرار است به طول بیانجامد.

درسی که همه دولتها و سازمانهای دولتی و غیر دولتی باید از ماجرای اکوئیفاکس و موارد مشابه بگیرند، آن است که در جهان امروزی و مدرن، هکرها و مجرمان سایبری قادر خواهند بود هر نوع اطلاعاتی را که می خواهند بدست بیاورند و دیگر چیزی بعنوان اطلاعات محرمانه معنا نخواهد داشت.

بعنوان مثال، تاکنون سرورهای وزارت خارجه کره جنوبی 8263 بار مورد حمله سایبری قرار گرفته است همچنین سرورهای وزارت خارجه ایتالیا نیز در سال جاری بارها مورد حملات سایبری قرار گرفته اند. دولت سوییس نیز چند هفته پیش بود که اعلام کرد سرورهای وزارت دفاع این کشور تحت تاثیر یک بدافزار معروف، مورد حمله سایبری قرار گرفته است. این گونه حملات که با هدف دسترسی به اطلاعات حساس این وزارت خانه‌ها صورت می‌گیرد، آسیب‌ها و خسارات جبران ناپذیری به اطلاعات آن بخش وارد خواهد کرد و متاسفانه آمار و ارقام آن هم رو به رشد است.

وزارت دفاع و امور خارجه کشورهای متعددی همچون سوئیس، ایتالیا و کره جنوبی در چند ماه گذشته چندین بار مورد هجوم و حمله سایبری قرار گرفته بود که همگی با هدف دسترسی به اطلاعات حساس این وزارت خانه صورت گرفته بود. هم اکنون این سوال پیش می آید که با این حجم از حملات سایبری و افزایش خطر برای دولت‌ها، سازمان ها و شرکتهای مختلف، چه باید کرد؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که دولتها، سازمانها و شرکتهای تجاری و اقتصادی مختلف باید درصدد افزایش ضریب امنیت سیستمها و سرورهای رایانه‌ای باشند و به عبارتی دیگر، در برابر حملات سایبری و هکرها به دورِ اطلاعات خاص، حساس و محرمانه خود دیواری مستحکم و فولادین بسازند. بدیهی است که این دیوار مستحکم، با بکارگیری دانش و علم و فناوری به روز و از همه مهم تر، استخدام متخصصان و کارشناسان ماهر و زبده در خصوص امنیت سایبری نائل خواهد شد.

درست زمانی که مردم و کارشناسان کشورها از فرار مغزها سخن می‌گویند، باید به سرانجام آن نیز فکر کرد. در آینده برگ برنده از آن کشوریست که با اختصاص دادن امکانات عالی، نخبه‌های علم و تکنولوژی جهان را به خود جذب کرده و در بهترین شرکتهای تکنولوژی و امنیت سایبری، از علم و دانش آنها استفاده می کنند.

ماجرای اکوئیفاکس با اینکه همچنان تحت پیگیری است، اما درسی که به ما می دهد با یک اتفاق ساده، قابل مقایسه و بحث نیست. افشای اطلاعات ۱۴۳ میلیون کاربر از یک موسسه بنام و مشهور در ایالات متحده آمریکا به ما هشدار می‌دهد که این اتفاق برای بانکها و موسسات تجاری کوچک و بزرگ دیگر هم بزودی رخ خواهد داد.

طبق آمار و گزارشهای منتشر شده، حملات سایبری و هک در سال جاری میلادی ۲۰۱۷ به اوج خود رسیده است. هیثر آدکینز، کارشناس مسائل امنیت سایبری و حفاظت اطلاعات که به مدت ۱۵ سال در گوگل فعالیت می‌کرد، هم اظهار کرده است که دیگر نمی‌توان گفت کسی در معرض خطر حملات سایبری و اینترنتی قرار ندارد. حتی هوش مصنوعی هم نمی تواند از این گونه حملات جلوگیری کند.

وی پس از ماجرای اکوئیفاکس عنوان کرده بود که وقتی چنین خبرهایی را می شنویم، خیلی راحت می‌توان به درصد بالای آسیب پذیری اطلاعات خود و کشور خود پی ببریم.

در آخر باید گفت که تمامی دولتها ، بانکها ، سازمانهای خصوصی و دولتی، همه و همه بیش از پیش باید قضیه حملات سایبری را جدی گرفته، اقدامات لازم را انجام بدهند و متخصصان امنیت سایبری زبده ای را آموزش دهند چراکه در غیر این صورت، متحمل آسیب‌ها و خسارات جبران ناپذیر بسیاری خواهند شد.