نتیجه نظرسنجی وزیر از کاربران درباره تعرفه جدید اینترنت

نتیجه نظرسنجی وزیر از کاربران درباره تعرفه جدید اینترنت
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۳۹۶

مجموع نظرات کاربران فضای مجازی در پاسخ به نظرسنجی وزیر ارتباطات درباره تعرفه‌های جدید اینترنت نشان می‌دهد خواسته کاربران در دو موضوع قیمت و ترافیک خارجی مشترک است.

به گزارش گرداب، محمد جواد آذری جهرمی هفت روز پیش در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی اینستاگرام با انتشار عکسی از جدول تعرفه جدید بسته‌های ترکیبی اینترنت و مکالمه شرکت مخابرات از اجرای آزمایشی این تعرفه‌ها از مهرماه در برخی از استان ها خبر داد. علاوه بر این، با تاکید بر اینکه این مدل همان وعده وزارت ارتباطات نیست و مدل پیشنهادی وزارتخانه همچنان در حال بررسی است، از کاربران و صاحب‌نظران خواست برای کمک به جمع‌بندی نهایی در‌باره این مدل نظر دهند.



جدولی که توسط جهرمی منتشر شده است.

نتیجه نظرسنجی وزیر از کاربران درباره تعرفه جدید اینترنت
مدل وعده داده شده وزارت ارتباطات که جهرمی از آن صحبت کرده، درباره اصلاح روش فروش اینترنت در کشور و تغییر از فروش حجمی به غیرحجمی است که در آخرین روزهای دولت یازدهم توسط محمود واعظی وزیر وقت ارتباطات تا مرز اجرایی شدن پیش رفت اما پیش از ابلاغ به دلیل اعتراض کاربران از گران شدن اینترنت تا رسیدن به مدل بهتر متوقف شد.

تعرفه‌های پیشنهادی زمان واعظی به شرح زیر است:
نتیجه نظرسنجی وزیر از کاربران درباره تعرفه جدید اینترنت

جهرمی سپس درباره ماجرای توقف اجرای تعرفه‌های زمان واعظی، گفت:‌ شاید نگرانی کاربران از مدل جدید به دلیل ضعف وزارت ارتباطات و رگولاتوری در اطلاع‌رسانی بود که حتی کار خوب هم با ارائه ضعیف نتیجه مثبت نخواهد داشت.

وی تأکید کرد: در اصلاح تعرفه رویکرد کاهش قیمت اینترنت زیرساخت، کاهش قیمت انتقال مخابرات و تعیین تعرفه ترجیحی برای محتوای داخلی است و با توجه به اینکه در کمتر کشوری سرویس اینترنت ثابت به صورت حجمی عرضه می‌شود تلاش داریم  اینترنت را غیر حجمی کنیم.

*پاسخ کاربران فضای مجازی به نظرسنجی وزیر درباره تعرفه‌های جدید اینترنت

مطابق پیش بینی، کاربران فضای مجازی به تعرفه‌های جدید پیشنهادی مخابرات واکنش نشان دادند و در صفحه شخصی جهرمی در اینستاگرام و در خبرهای منتشر شده در رسانه‌ها نظر خود را درباره تعرفه‌ها اعلام کردند.

در اینستاگرام جهرمی، یک کاربر ارائه اینترنت رایگان شبانه را در خواست کرده است.

گیمری نوشته: 10 گیگ ترافیک خارجی، جواب گوی نیاز گیمرها که سرور بازی‌هایشان در خارج است و دانلود خارجی نیز دارند نیست.

گیمر دیگری اضافه کرده: در وضعیت فعلی با سرعت 1 مگ و حجم 17 گیگ وضعیت اینترنت ام بسیار بد است. با 10 گیگ قرار است چه کاری انجام دهم؟

کاربری دیگه تقاضا کرده: طرحی که در آن اینترنت خارجی ماهیانه کمتر از 50 گیگ است را اصلا مطرح نکنند.

مخاطبی پیشنهاد کرده: در همین مدل با همین قیمت اگر به جای 10 گیگ، 20 یا 30 گیگ در نظر گرفته شود خوب است.

کاربر دیگری با کنایه به طرح اینترنت نامحدود، نوشته: اینترنت حجمی محدود نامحدود کمی تا حدودی محدود به درد ما نمی خورد.

کاربر دیگری با اشاره به وضعیت زیرساخت ارتباطی، نوشته: اگر اینترنت را نامحدود کنند به هیچ یک از ما اینترنت نمی رسد.

کاربر دیگری نوشته: در یک خانواده 5 نفره اگه هر نفر روزی نیم گیگ هم مصرف کند 10 گیگ ترافیک خارجی برای 4 روز است. اینترنت مثل آب نیست که بخواهیم برای آن الگوی صحیح مصرف بگذاریم.

یک مخاطب نوشته: واقعا لازم است از دانش دیگر کشورها برای ارائه خدمات اینترنت استفاده شود، زیرا در اغلب کشورها تعرفه اینترنت خانگی براساس سرعت محاسبه می شود نه حجم. در این روال بیش از 100 گیگ حجم تخصیص پیدا می کند و پس از پایان آن سرعت سرویس کاهش می یابد.

یک کاربر در ذیل خبری در فارس نوشته، قیمت ها بسیار بالا است. همین اینترنت حجمی نسبت به این طرح های نامحدود پیشنهادی بسیار بهتر است و برخی شرکت ها طرح های بسیار بهتری دارند. اکنون 240 گیگ 2 ساله 220 هزار تومان خریداری کرده ام و بهتر است از این است که به 500 سایت که شاید سال به سال هم از آنها استفاده نکنم حجم دلخواه (نامحدود) اختصاص دهند.
کاربر دیگری در صفحه وزیر نوشته: محتوای داخلی به بلوغ کامل نرسیده و اکنون اغلب استفاده مردم از محتوای خارجی است؛ در نتیجه در طرح‌ها باید بر محتوای خارجی تمرکز کنید. اینترنت نامحدود واقعی ارائه کنید در غیر این صورت وضعیت فعلی بهتر است بماند.

کاربر دیگری نیز درخواست کرده: لطفا به همین وضعیت فعلی دست نزید تا بدتر نشود. 

*جمع‌بندی نظرات کاربران در دو مقوله

مجموع نظرات کاربران نیز نشان می دهد کاربران در اظهار نظر درباره مدل بسته ترکیبی مکالمه و اینترنت، بیشتر به بخش اینترنت توجه کرده اند و در این نظرسنجی به کلیت بسته ترکیبی کمتر توجه شده است.

براساس مجموع نظرات، بدون نظر مخالف، همه روی کم بودن 10 گیگ ترافیک خارجی اتفاق نظر دارند و معتقدند این میزان پاسخ گوی نیاز کاربران معمولی اینترنت نیست. امروز بخشی از کاربران معمولی اینترنت را گیمرهای معمولی و نه گیمرهای حرفه‌ای تشکیل می دهند که این مدل به ویژه پاسخی برای نیازهای آنها ندارد.

همچنین توافق نظرات بر نگه داشتن قیمت در همین رنج قابل مشاهده است که در غیر این صورت به نظر می رسد هزینه‌ اینترنت در سبد هزینه‌های خانوار نامعقول شود.