انتشار انبوه اخبار جعلی در گوگل

انتشار انبوه اخبار جعلی در گوگل
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۳۹۶

انتشار اخبار غلط و جعلی در مورد نام فرد مظنون به انجام حملات مرگبار لاس‌ وگاس از طریق گوگل و فیس‌بوک بار دیگر خطرات استفاده غلط از این شبکه‌های اجتماعی را ثابت کرده است.

به گزارش گرداب، پاک شدن پست‌های ارسالی از طریق شبکه های اجتماعی فیس بوک و گوگل در این زمینه مدتی زمان برد و همین مساله باعث شد اخبار کذب یاد شده در سطحی وسیع در اینترنت منتشر شوند.

اطلاعات غلط مربوط به نام این فرد از طریق جستجوگر گوگل و در بخش Top Stories آن قابل دسترس بود. همچنین بازنشر خبر یادشده در شبکه اجتماعی فیس بوک باعث شد بسیاری از کاربران گمراه شوند.

بر اساس اعلام پلیس لاس وگاس عامل این تیراندازی فردی به نام استفان کرگ پادوک بوده که اهل نواداست و از طبقه 32 هتلی به هزاران آمریکایی که در جریان یک فستیوال موسیقی گرد هم آمده بودند تیراندازی کرده است. وی 59 نفر را کشته و بیش از 500 نفر را زخمی کرده و در شرایطی که پلیس در تلاش برای دستگیری وی بود، خود را کشت.

در این شرایط یک وب سایت حامی ترامپ به نام The Gateway Pundit فرد دیگری را به عنوان عامل تیراندازی معرفی کرد و به نقل از اطلاعات مندرج در یک صفحه فیس بوکی وی را یک چپگرا و حامی حزب دموکرات آمریکا معرفی کرد که از طرفداران راشل مادو مجری شبکه MSNBC بوده است.

برخی کاربران شبکه اجتماعی 4chan.org هم اطلاعاتی را منتشر کرده و مدعی شدند که تیرانداز یادشده یک سوسیال دموکرات بوده است. گوگل بعد از مدتی اطلاعات یادشده را به عنوان اطلاعات سیاسی غلط نشانه گذاری کرد و جلوی نمایش آنها را در صدر نتایج جستجوی خود گرفت. فیس بوک هم بعد از مدتی پست های موید این ادعاهای دروغ را پاک کرد.