Gerdab.IR | گرداب

ايران، بزرگ‌ترين مشكل آمريكا و اسرائيل

تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۳۸۹

مقامات ارشد آمريكا و رژيم صهيونيستي پس از ديدار مشترك در واشنگتن اذعان كردند که «ايران بزرگ ترين مشكل ما در خاورميانه است.»

به گزارش گرداب به نقل از روزنامه کیهان، مقامات ارشد آمريكا و رژيم صهيونيستي پس از ديدار مشترك در واشنگتن اذعان كردند که «ايران بزرگ ترين مشكل ما در خاورميانه است.»

"جيمز استاينبرگ"، معاون وزير خارجه آمريكا و "داني ايالون"، معاون وزير خارجه اسرائيل ديروز بر اساس روابط ملاقات‌هاي دو جانبه و استراتژيك آمريكا-اسرائيل (هر 6 ماه يكبار) با هم ملاقات كردند. در اين ملاقات "عوزي آراد" رئيس شوراي امنيت اسرائيل، "عاموس گيلعاد" رئيس دفتر سياسي-امنيتي وزارت دفاع و فرستادگان سرويس‌هاي امنيتي موساد و شاباك حضور داشتند و "استاينبرگ" هم به همراه مشاورانش شركت كرده بود.

طرفين پس از ملاقات بيانيه مشتركي را منتشر كردند كه در آن آمده است: «ترديدي نيست كه ايران بزرگ‌ترين چالش و مشكلي است كه در خاورميانه در برابر آمريكا و اسرائيل قرار دارد و از تعهدات بين المللي خود سرپيچي مي كند و به حمايت از گروه‌هاي تروريستي ادامه مي‌دهد. اين مايه نگراني ماست. ما همچنان از سياست دو مسيره مذاكره و تحريم حمايت مي‌كنيم و تعامل و فشار را براي تغيير محاسبات استراتژيك ايران ضروري مي‌دانيم.»

اين بيانيه در حالي منتشر شده كه همزمان "ريچارد هالبروك" فرستاده ويژه اوباما در امور افغانستان و پاكستان در حاشيه نشست رم اذعان كرد: «ما مي‌دانيم جمهوري اسلامي نقش مهمي را در امنيت افغانستان و بازگشت صلح به اين كشور برعهده دارد. ما به اين مهم واقف هستيم.»

همزمان با اين اظهارات مقام‌هاي آمريكايي و صهيونيستي، روزنامه لس آنجلس تايمز در تحليلي نوشت: «ايران گرانيگاه امنيت در منطقه خاورميانه است. ديدار اخير نوري مالكي نخست وزير عراق با فرمانده كل قواي ايران آيت الله خامنه‌اي و توصيه رهبري ايران به تشكيل سريع دولت در عراق، زايل كننده تصميمات دولت آمريكا براي ايجاد دولتي غربي در عراق است. اين سفر از نقش موثر ايران در عراق حكايت مي‌كند. آمريكا چه بخواهد و چه نخواهد ايران گرانيگاه امنيت در منطقه است.»